Uniunea Europeană și BERD investesc 43 milioane de euro în reabilitarea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari
Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, și șeful Oficiului BERD în R. Moldova, Angela Sax, au semnat astăzi Acordul de împrumut dintre R. Moldova şi Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare „RLF – Răspuns de urgență - Căile Ferate din Moldova”. Banii sunt destinați pentru reparația coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu o lungime totală de 446 km.
Acordurile prevăd alocarea unui împrumut în valoare de 23 milioane de euro din partea BERD și a unui grant de 20 milioane de euro, din partea Comisiei Europene, în cadrul inițiativei europene ”Solidarity Lanes” de facilitare a transportului de mărfuri import-export pentru Ucraina.
”Astăzi, prin semnarea Acordurilor de Grant și de împrumut dintre R. Moldova și BERD, vom pune în mișcare procesul de dezvoltare a infrastructurii feroviare. Datorită bunei colaborări pe care o avem și a sprijinului continuu, cetățenii noștri se vor putea bucura de călătorii sigure, iar economia țării va prinde viteză”, a declarat ministrul Lilia Dabija la evenimentul de semnare.
Magdalena Mueller-Uri, șeful secției Cooperare în cadrul Delegației UE, a menționat:
”Uniunea Europeană susține modernizarea sectorului feroviar din Republica Moldova. În acest sens, un grant în valoare de 20 milioane de euro a fost acordat, drept sprijin nerambursabil, pentru reabilitarea coridorului Nord-Sud. Acest coridor este o rută cheie de tranzit pe benzile de solidaritate pentru Ucraina. De asemenea, are o importanță strategică pentru Moldova, deoarece leagă mari orașe precum Edineț, Bălți, Ungheni, Chișinău cu Portul Giurgiulești. O infrastructură feroviară mai bună vine cu beneficii ecologice, economice și sociale pentru țară. Uniunea Europeană va sprijini integrarea sistemului feroviar al Republicii Moldova în spațiul unic european, iar o parte din sprijin va include adoptarea standardelor pentru ecartamentul european”.
Obiectivul de infrastructură prevede schimbarea traverselor, a șinelor și balastului la porțiunile critice ale infrastructurii feroviare.
Implementarea proiectului va permite sporirea gradului de siguranță în traficul feroviar, majorarea vitezei de circulație a trenurilor de pasageri și a celor marfare, precum și va genera reducerea timpului de rotație a trenurilor.