Uriașul avion Antonov An-225 a fost distrus în primele ore ale invaziei rusești. Ucraina promite că va reveni pe cer
Avionul gigant Antonov An-225, denumit Mriya (Visul), singurul construit vreodată și deținătorul mai multor recorduri de mărime, a fost distrus în primele ore ale invaziei Rusiei din Ucraina, transmite Digi24.ro.
Planul Ucrainei, anunțat încă de anul trecut de președintele Zelenksi, este să readucă pe cer aeronava uriașă. Antonov-225 era mândria Ucrainei și a lui Evgheni Bashynskyi, unul dintre piloții avionului.
Pilotul de 38 de ani a revenit pentru prima data în aprilie 2023 pe aeroportul din Hostomel, unde a văzut ce a mai rămas din "Vis". "Este foarte greu să fiu aici și să văd situația. Avionul distrus, hangarele distruse, sunt lucruri greu de văzut", a declarat el pentru CNN.
Antonov An-225 a fost distrus în primele ore ale războiului
În primele ore ale războiului din Ucraina, parașutiștii ruși au coborât pe aeroportul de mărfuri din Hostomel, la 36 de kilometri de Kiev, unde era păstrat singurul Antonov An-225. Aeroportul trebuia să fie un punct de pornire pentru un atac asupra capitalei Ucrainei.
Cu toate acestea, planul rușilor nu a funcționat. Trupele rusești au fost încercuite în interiorul aeroportului, fără șanse să primească rapid întăriri. Au apărut zvonuri în rândul pasionaților de aviație că avionul Antonov An-225 a fost lovit în timpul luptelor. Când trupele ucrainene au cucerit aeroportul, dimensiunile dezastrului au fost expuse.
Serviciul de Securitate din Ucraina a anunțat miercuri că a fost lansată o investigație comună cu poliția națională pentru a stabili de ce fostul șef al companiei de stat Antonov nu a ordonat evacuarea avionului Antonov An-225 în Germania, unde să fie în siguranță.
„Aveai senzația că iei parte la ceva extraordinar”
„Visul” era un avion al superlativelor: cel mai greu avion din lume, cea mai mare anvergură a aripilor a unui avion în uz, șase motoare cu forță de propulsie uriașă, o sarcină maximă de 250 de tone.
Un singur exemplar Antonov An-225 a fost construit, iar primul zbor a avut loc în 1988. Avionul a fost proiectat să transporte în spate naveta spațială Buran - răspunsul Uniunii Sovietice la navetele NASA. Însă, după dizolvarea Uniunii Sovietice și independența Ucrainei, în 1991, avionul a primit numeroase alte întrebuințări.
La începutul anilor 2000, „Visul”" a reînceput să opereze ca aeronavă cargo. Ruslan Bykovets, șeful diviziei Cargo Antonov, spune că începutul a fost mai dificil, însă apoi Antonov An-225 a descoperit o nișă importantă: sateliți, transformatoare electrice, un transport de apă după un uragan - gigantul ucrainean le-a făcut pe toate.
În timpul pandemiei Covid-19, „Visul” livra provizii medicale.
Pilotul Evgheni Bashynskyi spune că aeronava era dificil de manevrat la sol, însă în aer era o plăcere de pilotat. Pasionații de aviație o urmăreau peste tot.
„Aveai senzația că iei parte la ceva extraordinar. Era totodată o responsabilitate uriașă pentru că erai peste tot în centrul atenției. La câteva zile după un zbor, deschideai YouTube și vedeai tot ce ai făcut”, povestea pilotul Evgheni Bashynskyi.
Se știe cum va fi reconstruit, nu se știe de unde vor veni banii
În mai 2022, președintele Volodimir Zelenksi a anunțat că Ucraina va reconstrui avionul Antonov An-225.
Oficialii companiei Antonov spun că un alt exemplar An-225 a fost construit parțial, însă abandonat în anii '90 din cauza lipsei de fonduri. Planul este să se folosească modelul început ca bază pentru un avion nou.
Inginerii și tehnicienii au început să verifice epava „Visului” din Hostomel pentru a extrage componente care pot fi refolosite. La un moment dat, vor îndepărta una dintre aripile uriașe și vor încerca s-o recondiționeze, spune designerul Antonov Valeri Kostiuk.
„Avionul va fi echipat cu motoare moderne. Vor fi instalate pe avion și noi sisteme electronice, iar în proiect vor fi implicate și companii cunoscute”, spune Kostiukl.
Ce companii vor fi implicate și cum își va permite Ucraina să construiască avionul nu se știe, sau aceste detalii nu au fost dezvăluite de oficialii Antonov.
Este imposibil de estimat cât va costa reconstrucția modelului Antonov An-225, însă unele estimări sunt în jurul valorii de 1 miliard de dolari.
Ruslan Bykovets, șeful diviziei Cargo Antonov, este conștient că reconstrucția avionului nu va fi o prioritate într-o țară devastată de război, însă crede că proiectul ar trebui realizat.
„Acest avion este un simbol al Ucrainei, este un simbol ca Burj Khalifa sau Statuia Libertății”, spune Bykovets.