Reprezentanții Federației de Ciclism din Republica Moldova, dar și activiști din alte asociații de profil susțin că luptă deja de ani de zile ca regulile de circulație și infrastructura rutieră să fie ajustate astfel încât deplasarea să fie sigură pentru toți participanții la trafic. Ei cer o separare clară dintre carosabil și pista pentru bicicliști, dar și să fie aprobată o distanță minimă pe care trebuie să o respecte un automobil față de un biciclist, iar în cazul în care aceasta este încălcată, să fie aplicate sancțiuni. Declarațiile au fost făcute în contextul în care acum câteva zile doi bicicliști minori au fost accidentați lângă comuna Stăuceni din municipiul Chișinău.

Într-o conferință de presă la IPN, președintele Federației, Igor Șorin, a declarat că cei doi cicliști, cu vârsta de 13 ani, se deplasau pe partea dreaptă a drumului, iar, potrivit martorilor, șoferul care i-a accidentat a inițiat o depășire a altui automobil pe partea dreapta, contrar regulilor. Unul dintre adolescenți este în comă, în stare gravă, dar stabilă. Celălalt a suferit comoții cerebrale și fractura claviculei.

Potrivit lui, ceea ce s-a întâmplat este o tragedie, din păcate nu prima și, dacă nu se vor lua măsuri, nu va fi nici ultima. El recunoaște că s-a admis o încălcare ce ține de securitatea cicliștilor. Or, sportivii trebuiau să fie însoți de o mașină tehnică pentru urgențe. „Există unele persoane care încearcă să învinuiască sportivii. Dar nu-i consider vinovați, pentru că ei se aflau în acel sistem care a ignorat regulile de asigurare a securității. Dar șoferul este vinovat indiscutabil”, susține Igor Șorin.

Ana Popa, co-fondatoare a Alianței Biciclete Chișinău, a spus că asociația de mai mult de trei ani încearcă să lucreze cu autoritățile publice locale și centrale ca acestea să întreprindă măsuri clare, prompte și să asigure siguranța bicicliștilor pe drumurile locale și naționale. „Nu există cuvinte suficiente pentru a exprima emoțiile legate de tragediile care se țin lanț atât în municipiul Chișinău, cât și pe șoselele naționale. Este cât se poate de clar că atât viteza, cât și infrastructura inadecvată, permit ca astfel de incidente să se întâmple și să se repete cu o regularitate îngrijorătoare”, a menționat Ana Popa.

Dmitri Naumov-Socolov, care reprezintă cicliștii amatori în cadrul Federației, a declarat că amatorii nici nu au nevoie de mașină de însoțire. Așa circulă toți oamenii, din toată lumea, mai ales în statele europene, unde numărul cicliștilor este unul mult mai mare.

Vladimir Cabîș, vicepreședinte al Federației de Triatlon, susține că, din păcate, cazul de la Stăuceni nu este unicul și mulți sportivi suferă în urma accidentărilor. În astfel de condiții, modul activ și sănătos de viață este tot mai puțin accesibil pentru tineri.

Andrei Tchmil președinte de onoare al Federației de Ciclism, a declarat că, reieșind din cele întâmplate, vor insista din nou pe înăsprirea legislației în ceea ce ține de sancționarea participanților la trafic care încalcă regulile de circulație și pentru ajustarea legii astfel încât persoanele pe biciclete să fie mai protejate. În opinia sa, o soluție ar fi organizarea antrenamentelor pentru cicliști în grupuri mai mari, care să fie însoțite nu doar de mașina tehnică pentru urgențe, dar și de polițiști de patrulare. Dacă situația nu va fi schimbată, ciclismul ca tip de sport va dispărea în Moldova, a mai spus președinte de onoare al Federației de Ciclism.