Infrastructura feroviară și serviciile de transport-pasageri și transport-marfă pe calea ferată urmează a fi divizate, astfel încât pe piață să apară cât mai mulți operatori. Declarația a fost făcută de șeful interimar CFM, Serghei Tomșa, în cadrul dezbaterii „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, organizată de Agenția de presă IPN. Potrivit șefului Întreprinderii de Stat Calea Ferată a Moldovei, noul Cod Feroviar prevede liberalizarea pieței pe domeniul feroviar și restructurarea CFM.

Șeful interimar al Întreprinderii de Stat Calea Ferată a Moldovei spune că entitatea are o colaborare foarte bună cu România și Ucraina, cu ambele state având proiecte de colaborare în privința dezvoltării transportului feroviar și modernizării infrastructurii.

Avem o colaborare bună atât cu colegii din România, cât și cu colegii din Ucraina, avem acorduri bilaterale în privința transportului de pasageri și de marfă, avem elaborate tehnologiile de lucru la frontiera cu România. Avem două trenuri de pasageri care circulă pe teritoriul României, este vorba de Chișinău-București și Chișinău-Iași. Sigur, România este cu mai mulți pași înaintea noastră la capitolul infrastructură, au proiecte foarte mari. Iar noi suntem abia la început. Cu Ucraina avem relații vechi, avem același ecartament, aceleași acorduri. Avem controale comune la două treceri feroviare Cuciurgan și Basarabeasca. Mergem fără oprire de la Cuciurgan până la Giurgiulești”, a spus directorul general interimar al Întreprinderii de stat „Calea Ferată a Moldovei”, Serghei Tomșa.

Șeful CFM spune că implementarea prevederilor noului Cod Feroviar va contribui la îmbunătățirea situației transportului pe calea ferată. Potrivit șefului interimar al întreprinderii, monopolul CFM pe piața feroviară urmează să dispară, fiind încurajate investițiile unor operatori noi, atât în serviciile de transport-pasageri, cât și în serviciile de transport-marfă.

Noul Cod Feroviar a intrat în vigoare în februarie anul curent. Prin Codul Feroviar au fost transpuse șase directive europene care prevăd clar cum trebuie să fie reorganizat transportul feroviar. Trebuie să fie reorganizată însăși întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova. Codul prevede două aspecte principale, e vorba de liberalizarea pieței, ca pe piață să nu fie monopol, așa cum este acum, și să nu activeze doar CFM, dar să poată să apară mai mulți operatori de transport-pasageri și transport-marfă. Ca să liberalizăm piața, însăși întreprinderea trebuie să fie reorganizată, adică e vorba de divizarea operațională, infrastructura trebuie să fie divizată de transportul de marfă și transportul de pasageri. Codul Feroviar mai prevede crearea Agenției Feroviare care este entitatea de reglementare a transportului feroviar. Agenția este deja creată prin hotărâre de Guvern. Acum se află la etapa de elaborare a actelor normative care stau la baza funcționării acestei Agenții”, a explicat șeful interimar al CFM.

Șeful CFM spune că grație sprijinului partenerilor externi, Întreprinderea de Stat Calea Ferată a Moldovei este în plin proces de restructurare. Serghei Tomșa mai spune că serviciile de transport feroviar sunt solicitate de cetățeni, însă CFM nu are suficiente fonduri pentru a procura noi vagoane de pasageri.

În afară de Codul Feroviar, avem conceptul de restructurare a Căii Ferate, care cuprinde planul de acțiuni de restructurare a Căii Ferate. Implementăm acest plan. Dar nu este o acțiune de scurtă durată, necesită timp, surse financiare, specialiști în domeniu, pe care cu părere de rău nu prea îi avem. Dar cu suportul partenerilor externi mergem în conformitate cu planul. Trenul Chișinău-Socola este foarte solicitat, dar nu este destul. Dacă am avea garnituri, am putea să punem garnituri suplimentare spre Socola. Trenul Chișinău-București merge doar cu patru vagoane, din lipsa vagoanelor de pasageri”, a mai spus Serghei Tomșa.

Dezbaterea publică la tema „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, este ediția a șaisprezecea din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul dezbaterii nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.