Fostul viceprim-ministru pentru Reintegrare, Cristina Lesnic, sugerează că formatul de negocieri 5+2 în care Chișinăul și Tiraspolul apar ca părți în conflict, Rusia, Ucraina și OSCE ca mediatori, iar SUA și UE drept observatori, ar urma să fie schimbat, astfel încât una dintre ultimele entități, sau ambele, să obțină un mandat mai mare decât cel de observator.

Acest lucru apare drept unul firesc din moment ce ambii observatori sunt foarte activi în formatul 5+2.

„Teoretic, se poate contura o astfel de oportunitate, deoarece observatorii în format 5+2 sunt foarte activi, monitorizează cu multă strictețe tot ce se întâmplă în acest dosar. Rapoartele lor pe țară includ toate monitorizările ce țin de reglementare, drepturile omului, dinamica în negocieri. De aceea, afirm că pentru unii participanți, observatori, ar putea fi schimbat statutul în cadrul 5+2 în unul mai larg. Deja formula și decizia pot fi consimțite într-un format mult mai larg, teoretico-științific. Rămâne la discreția celor care vor prelua acest dosar”, a declarat Cristina Lesnic pentru Deschide.MD, adăugând că rapoartele SUA și UE includ toate încălcările comise de regimul de la Tiraspol, ceea ce înseamnă că actorii își fac treaba cu multă responsabilitate.

Potrivit fostului oficial, rămâne ca un for mult mai larg să discute acest aspect.

„În formatul 5+2 vorbim despre participanți, vorbim despre părți, mediatori și observatori. Observatorii sunt SUA și UE. Mediatorii sunt Federația Rusă, Ucraina și OSCE. Dacă vorbim despre un format teoretico-științific mult mai larg, și reieșind din faptul că prestația unor observatori este mult mai activă, s-ar putea examina, teoretic, de a extinde mandatul acestor actori, atât timp cât ei își exercită cu dedicație aceste sarcini”.

Întrebată cum ar reacționa Rusia la o posibilă lărgire a mandatului observatorilor în formatul 5+2, Lesnic a răspuns că fiecare stat ar trebui să reiasă din interesele proprii și să nu să se gândească la ce vor alții. Potrivit lui Lesnic, R. Moldova trebuie să acționeze conform principiului neprejudicierii securității.

„Noi suntem o țară independentă, suverană, de aceea unele soluții ar putea veni și de la Chișinău. Interesul suveranității și independenței Republicii Moldova, reprezintă un interes care ține și de securitate globală, pentru că reintegrarea țării presupune un proces foarte complex, format din elemente nu doar din negocieri, ci și din dorința de a reveni în albia constituțională. Vorbim și despre securitatea regională, despre principiul că nu se poate construi securitatea unui stat din contul altui stat. Interesul este comun”, spune Lesnic.

În momentul de față, atât SUA, cât și UE sunt observatori, ei vin la ședințe cu anumite sugestii, dar nu iau decizii. „Din momentul în care vom avea un alt statut, atunci putem vorbi despre un mandat mult mai larg. În ce format, în care limite, urmează să fie discutat, cel puțin ca o platformă de discuții formală, informală. Teoretic și științific se poate de discutat”, a declarat oftul oficial.

Aceste discuții sunt necesare mai cu seamă în contextul în care tot mai multe voci vorbesc despre o ineficiență a actualului format 5+2.

„Atât timp cât noi căutăm soluții alternative, mai mult sau mai puțin bune, mai eficiente, este necesar să avem discuții suplimentare. Dacă ne întrebăm de eficiența formatului 5+2, eu cel puțin spun că nu poți ieși din acest format atât timp nu ai un alt format de discuție în care ar putea să se regăsească reglementarea politică, extinsă, a conflictului transnistrean. Dacă analizăm tot ce s-a întâmplat până acum, da, există pași concreți pentru cetățeni, pentru a-i apropia. Dacă toată lumea întreabă, mediul academic, mediul jurnalistic, dacă e bun sau nu e bun formatul 5+2, haideți să venim cu soluții, cel puțin la nivel teoretic, să ne gândim, să vedem dacă ele sunt oportune sau fezabile”, a conchis Lesnic.