Șeful Delegației transnistrene din cadrul Comisiei Unificate de Control, Oleg Beleacov, la fel ca alții din structurile de la Tiraspol, confundă intenționat Grupul Operativ al Trupelor Ruse cu contingentul militar al Federației Ruse din cadrul Forțelor Mixte de Pacificare. Astfel a comentat Biroul Politici de Reintegrare (BPR) declarația reprezentantului de la Tiraspol cu privire la necesitatea „fortificării contingentului rusesc de pacificare de pe Nistru”.

Zilele trecute, Beleacov a declarat, comentând aprobarea de către Guvernul R.Moldova a Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului Republica Moldova – NATO (IPAP), că Tiraspolul nu doar că se opune retragerii trupelor rusești din regiunea transnistreană, dar consideră necesară fortificarea contingentului rusesc de pacificare pe de Nistru. Potrivit lui, situația devine tot mai „complicată”, motiv pentru care partea transnistreană consideră necesară fortificarea componentei rusești a misiunii de pacificare.

Solicitați de reporterii Deschide.MD, reprezentanții BPR au ținut să menționeze că Beleacov „confundă intenționat GOTR-ul cu contingentul militar al Federației Ruse din cadrul Forțelor Mixte de Pacificare”, și au amintit că „potrivit Acordului moldo-rus din 21 iulie 1992, GOTR nu face parte din Forțele Mixte de Menținere a Păcii și nu are delegată nici o atribuție similară competențelor Forțelor Mixte de Menținere a Păcii”.

Articolul 4 al acestui Acord menționează despre obligația GOTR de a respecta neutralitatea. În plus, se stabilește că problemele ce țin de statutul armatei a 14-a, modul și termenul de retragere etapizată a acesteia se va discuta între Federația Rusă și Republica Moldova. În ceea ce privește Comisia Unificată de Control, precizăm că sub monitorizarea acesteia se află situația în Zona de Securitate și funcționarea Forțelor Mixte de Menținere a Păcii. Comentariile privind ceea ce e în afara acestui perimetru (Zona de Securitate), depășesc mandatul oricărui conducător al delegațiilor CUC. Biroul se ghidează de prioritățile și obiectivele enunțate în documentele de politici naționale și legislația în vigoare și nu este în măsură să le reinterpreteze”, se precizează într-un răspuns oferit de BPR.

Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate, Oazu Nantoi, a declarat pentru Deschide.MD că declarațiile lui Beleacov sunt orchestrate de Kremlin și urmăresc scopul de a manipula și dezinforma cetățenii R.Moldova.

Bine cunoaștem faptul că Federația Rusă nu recunoaște suveranitatea statelor din spațiul ex-sovietic. Asta se referă și la R.Moldova, în special dacă e să ne aducem aminte că Federația Rusă este singurul stat care menține ilegal, sfidând suveranitatea și integritatea teritorială, statutul de neutralitate permanentă a R.Moldova, trupele sale. În acest spațiu ex-sovietic, în ce privește zona de est, Ucraina, R.Moldova, se desfășoară non-stop războaiele informaționale. Declarația unui oarecare Beleacov face parte din aceste acțiuni orchestrate, ghidate de la Kremlin, care au drept scop manipularea și dezinformarea consumatorilor de informații. În cazul dat a cetățenilor R.Moldova. Aceste declarații nu au nimic comun cu respectul din partea Federației Ruse față de suveranitatea R.Moldova”, a menționat el.

Ce ține de prezența militară ilegală a Federației Ruse  pe teritoriul R.Moldova, precizează deputatul, Rusia categoric insistă că formatul operațiunii de menținere a păcii poate fi modificat doar în urma atingerii soluției politice a conflictului transnistrean.

Totodată, așa-zisul Grup Operativ al Trupelor Ruse este subordonat Federației Ruse, se supune comandantului suprem cărui îi spune Vladimir Putin, și, în cazul dat, nouă ne rămâne să sperăm că situația în Ucraina nu va degrada și că aceste trupe nu vor fi folosite împotriva Ucrainei, precum și a R.Moldova”, susține el.

Deputatul a mai adăugat că fără soluționarea conflictului transnistrean, perspectiva europeană a R.Moldova este un bluf.

Dacă e să ne uităm la sondajele sociologice din ultimii 15 ani, așa-zisul conflict transnistrean se află pe penultimul loc. Cetățenilor R.Moldova le este indiferent de faptul că perspectiva europeană este un bluf , atât timp cât conflictul nu este soluționat și trupele Federației Ruse se află pe teritoriul nostru”, a precizat Nantoi.

Amintim că Guvernul a adoptat acum o săptămână Planul Individual de Acțiuni al Parteneriatului Republica Moldova – NATO pentru anii 2022-2023. În document se specifică faptul că Republica Moldova va dezvolta în continuare cooperarea cu NATO, principalul instrument în acest sens fiind Planul Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP).

Totodată, cooperarea Republicii Moldova cu NATO este bazată pe respectul neutralităţii constituţionale a statului. În condiţiile statutului său de neutralitate, Republica Moldova, prin implementarea IPAP, nu urmăreşte obiectivul aderării la Alianţa Nord-Atlantică.

Autoritățile moldovenești își propun să implementeze IPAP pentru avansarea procesului de reformare şi modernizare a sectorului de securitate şi apărare naţională în conformitate cu noile evoluţii şi cerinţe ale mediului actual de securitate, pentru dezvoltarea capacităților necesare de a face față noilor provocări, consolidarea securității cetățenilor Republicii Moldova și a statului.

O atenţie deosebită va fi acordată implementării deciziilor summiturilor Alianţei din Ţara Galilor şi Varşovia privind participarea Republicii Moldova la Iniţiativa de Consolidare a Capacităţilor de Apărare şi la Platforma pentru Interoperabilitate (IP).

Republica Moldova va consolida securitatea națională inclusiv prin măsuri de sporire a profesionalismului și a expertizei oficialilor și experților din instituțiile de securitate și apărare. Pentru realizarea acestui obiectiv, un accent special este pus pe dezvoltarea cooperării cu NATO în cadrul Programului de dezvoltare profesională (PDP) și al Meniului de Cooperare cu Partenerii (PCM).

În Planul de Acțiuni se menționează că Republica Moldova pledează pentru reglementarea pașnică, durabilă și atotcuprinzătoare a conflictului transnistrean în cadrul formatului de negocieri „5+2”, bazată pe respectarea suveranității și integrității teritoriale a țării, în frontierele sale recunoscute pe plan internațional, cu acordarea unui statut juridic special pentru regiunea transnistreană.

Cu referire la aspectele politico-militare, Republica Moldova va promova în continuare obiectivul privind retragerea neîntârziată, ordonată şi completă a trupelor ruse, aflate ilegal pe teritoriul țării, precum şi oportunitatea transformării actualei operaţiuni de pacificare într-o misiune civilă multinaţională cu mandat internaţional. Menținerea stabilității în Zona de Securitate, democratizarea și demilitarizarea regiunii transnistrene, precum și evacuarea/distrugerea stocurilor de muniții aflate în depozitul de la Cobasna vor fi asigurate într-o manieră transparentă, sub auspiciile OSCE și în cooperare cu partenerii externi relevanți.