Începutul anului 2024 este momentul ideal pentru a analiza flotele de avioane ale companiilor aeriene înregistrate și certificate în România. BoardingPass prezintă lista companiilor care operează și cât de multe avioane are fiecare dintre ele în flotă.

La data de 31 decembrie 2023 în România erau certificate să efectueze transport aerian de pasageri și marfă un număr de 17 companii aeriene, potrivit datelor de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) și de la Ministerul Transporturilor. În total, acestea operează un număr de 60 de avioane produse de Airbus, ATR, Boeing, Bombardier, Cessna, Embraer, Fokker și Gulfstream, iar vârsta medie a acestora este de 17 ani.

HiSky, Toyo Aviation și AirConnect sunt companiile aeriene din România care au cele mai noi avioane, potrivit datelor de la finalul anului 2023 centralizate de Boardingpass. La finalul topului se află, în ordine descrescătoare, companiile aeriene Romcargo Airlines, Star East Airline și Fly Lili.

De asemenea, flotele companiilor aeriene Romcargo Airlines și Star East Airline sunt singurele din România care au o vârstă medie de peste 30 de ani.

La polul opus, HiSky, Toyo Aviation și AirConnect sunt singurele companii aeriene din România care operează avioane a căror vârstă medie este de sau sub 10 ani.

 

TAROM, HiSky și Toyo Aviation sunt, în ordine, companiile aeriene românești care au cele mai multe avioane în flotă. Compania aeriană de stat are 18 avioane, flota HiSky numără șapte avioane, iar Toyo Aviation are șase avioane. Companiile aeriene Aerro Direkt și Air Bucharest au certificatul de operator aerian suspendat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), iar flotele acestora numărau la finalul anului trecut zero avioane.

Elicopterele și avioanele mici înregistrate sub certificatele de operator aerian ale Țiriac Air și My Jet au fost excluse din calculele care au stat la baza acestei statistici.

Au fost excluse și avioanele care urmează să fie preluate de către mai multe companii aeriene ori a căror înmatriculare nu era finalizată și care încă nu au fost autorizate de Autoritatea Aeronautică la finele anului trecut.

De asemenea, avioanele care au părăsit flota mai multor companii aeriene în decursul anului 2023 nu au fost luate în considerare, iar Airbusul A319 din flota HiSky Moldova nu a fost inclus în analiză. Însă, în calcule au fost incluse și avioanele inactive din flotele companiilor aeriene românești care figurau la data de 31 decembrie 2023 în registrul AACR.

În anul 2024 mai multe companii aeriene din acest clasament ar urma să recepționeze alte avioane. Așadar, la finalul acestui an clasamentul se va modifica, probabil.