O istorie de succes sau anevoioasa „cale investiţională” parcursă de Trans-Oil
Trans-Oil activează pe piața Republicii Moldova de mai bine de două decenii, devenind în această perioadă nu doar una dintre cele mai mari companii din Moldova, dar și una dintre cele mai cunoscute la nivel mondial. Puţini însă ştiu că, pentru a ajunge pe aceste culmi, Trans-Oil a trebuit să parcurgă o anevoioasă „cale investiţională”. Anume acestui aspect prea puţin cunoscut este dedicat prezentul material.
În anul 1996, Trans-Oil a început activitățile de vânzare a cerealelor în regiunea Mării Negre. Prima investiție în Republica Moldova a fost realizată în anul 1998, prin achiziţionarea elevatorului din Căușeni.
Anii ce au urmat, au fost plini de eforturi considerabile care au contribuit semnificativ la avansarea companiei. Iar în anul 2009, Trans-Oil a deschis un terminal pentru cereale în Portul Giurgiulești (capacitate de comercializare: 500 KMT de boabe).
În 2010, Trans-Oil a lansat un proiect Greenfield pentru construirea unei instalații multiple de extracție a semințelor cu ulei în sudul Moldovei (capacitate: 400 MT pe zi).
În 2011, Trans-Oil a deschis un terminal de uleiuri vegetale în portul Giurgiulești, cu o capacitate de comercializare de 300 KMT pe an. În acelaşi, an Trans-Oil a achiziționat operațiunile din Moldova ale grupului WJ, care era cel mai mare concurent al său. Achiziţia a inclus o uzină de concasare cu divizii de rafinare și îmbuteliere situate în Bălți, Moldova. Instalația, de asemenea, are capacitatea să prelucreze 1.000 de mt de semințe de floarea soarelui pe zi. Pe lângă instalația de concasare, au mai fost achiziționate cinci spaţii de depozitare și 84 de puncte de colectare în toată țara.
În 2013, Trans-Oil întreprinde un nou pas important – a asigurat gestionarea și controlul operațional asupra elevatorului din Portul Reni, Ucraina, prin instalația de export a 250.000 tone de cereale, precum și a Reni Line Elevator în Ucraina, cu capacitate de export de peste 200.000 tone cereale.
Urmând trendul ascendent de dezvoltare, în 2014 Trans-Oil a achiziționat 75 de vagoane noi cu buncăre pentru cereale (capacitatea: 116 metri cubi). În acelaşi an, Trans-Oil a semnat cu succes o facilitate de pre-export pentru un an în valoare de 155 milioane USD.
În 2016, Trans-Oil a anunțat extinderea terminalului său de export de cereale din Portul Internațional Liber Giurgiulești. Drept urmare, capacitatea de încărcare a ajuns să constituie peste 1.000 de tone de boabe pe oră pe navele maritime sau pe bărcile fluviale. Aceasta este cea mai rapidă rată de încărcare a oricărui terminal de cereale din regiune.
În 2018, Trans-Oil a înregistrat un rezultat incredibil – a fost evaluată de Agenția MOODY’S, devenind prima companie din Moldova care a fost calificată independent de o agenție de rating internaţională.
De asemenea, în 2018, Uzina „Floarea Soarelui”, cea mai mare fabrică de ulei și grăsimi din Moldova (proprietate a Trans-Oil), și-a mărit semnificativ capacitatea de producție, drept urmare a instalării unei noi divizii moderne de extracție a uleiului. Noul echipament a fost furnizat și instalat de compania „EuropaCrown” Ltd. – unul dintre principalii furnizori de echipamente din lume. De asemenea, fabrica a înlocuit toate echipamentele tehnologice principale.
În acelaşi an, Trans-Oil a lansat un proiect unic nu numai pentru Moldova, ci și pentru întreaga regiune a Mării Negre, în Portul Liber Giurgiulești – linia pneumatică de alimentare cu cereale, de 515 metri lungime, cu o capacitate de 250 de tone pe oră, care uneşte ambele terminale ale grupului Trans-Oil din Portul Giurgiulești.
În 2019, Trans-Oil a fost evaluat de S&P și Fitch Agencies – Corporate Family Rating. Nu există alte companii în Moldova care să beneficieze de evaluarea IRA.
De asemenea, în 2019, Trans-Oil a reuşit să vândă euro-obligaţiuni garantate în valoare de 300 milioane de USD, acestea fiind achiziţionate de investitori din Elveţia, Marea Britanie şi SUA.
2019 s-a dovedit a fi un an excepţional pentru Trans-Oil – Oaktree Capital Management (OCM) a intrat în acţionariatul Aragvi Holding International Ltd (compania-mamă a Trans-Oil Group), devenind astfel acționar al Trans-Oil Group. Oaktree Capital Management este o companie americană de conducere globală a activelor, specializată în investiții alternative (inclusiv capital privat), cu peste 120 de miliarde USD de active administrate.
Anul 2019 a culminat pentru Trans-Oil cu alte două evenimente importante. Astfel, compania a pus în funcţiune o linie pneumatică independentă pentru grâne cu o lungime de 515 metri şi o capacitate de transport de 250 t pe oră, care uneşte ambele terminale ale grupului din port. Această linie pentru culturi cerealiere este un proiect unic nu doar pentru Moldova, dar, în genere, în spaţiul european şi asiatic.
Al doilea eveniment important este demararea construcţiei unei noi uzine de prelucrare a uleiului în Portul internaţional Giurgiuleşti, valoarea proiectului fiind de 24 mil. dolari SUA . Construcţia se va finaliza către începutul anului 2021, iar capacitatea uzinei va fi de 700 tone în 24 de ore.
Continuându-și calea de succes, în aprilie 2021, Trans-Oil și-a anunțat revenirea pe piețele internaționale de capital prin lansarea unei noi emisiuni de eurobonduri în valoare de 400 milioane USD, cu scadență în 2026. Noua emisiune de obligaţiuni s-a bucurat de o cerere sporită din partea investitorilor instituţionali internaţionali, portofoliul de comenzi în perioada de bookbuilding constituind peste 1,5 mlrd. USD. Emisia a obţinut rating-ul „B” de la Fitch Ratings și rating-ul „B-” de la S&P Global Ratings.
Timp de mai bine de două decenii, Trans-Oil a reușit să demonstreze că este o adevărată istorie de succes în Republica Moldova, baza acestui succes fiind investițiile corecte. Cu siguranţă, Trans-Oil își va continua „calea investițională” şi nu o dată încă ne va oferi ocazia să ne simțim mândri de faptul că mica Moldova are companii de succes ce promovează imaginea economiei noastre la nivel mondial.
Sursa: provincial.md