FAKE NEWS: Disciplina „Istoria Românilor” este discriminatorie
Denumirea disciplinei „Istoria Românilor”, dar și conținutul programului didactic discriminează populația majoritară „moldovenească”, potrivit unui ONG care a depus o plângere la Consiliul antidiscriminare. ONG-ul reia narațiunile URSS privind existența limbii și poporului moldovenesc, scrie Veridica.ro
ȘTIRE: „Mișcarea de tineret „Urmașii lui Ștefan” contestă denumirea disciplinei de istorie predată în școlile din Republica Moldova. Reprezentanții asociației spun că atât denumirea – „Istoria Românilor”, cât și conținutul programului de studii sunt discriminatorii. Într-o conferință de presă la IPN, președinte Mişcării, Dumitru Roibu, a comunicat că a fost înaintată o petiţie Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii.
Dumitru Roibu a făcut trimitere la datele ultimului recensământ al populației, din 2014, menționând că, din 2,8 milioane de oameni chestionați, două milioane s-au declarat moldoveni. Discriminați prin denumirea și conținutul disciplinei „Istoria Românilor” sunt copiii și familiile care au o altă origine etnică decât cea română, elevii fiind impuși să studieze istoria națională „în cheia românismului”, a subliniat Dumitru Roibu. Potrivit activistului, discriminaţi pot fi consideraţi şi profesorii de istorie care, poate, au altă abordare în privinţa disciplinei predate.
Dumitru Roibu a menționat că este încălcată Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, Declaraţia universală a drepturilor omului, Convenţia ONU cu privire la drepturile omului.
Președintele Mişcării de tineret „Urmașii lui Ștefan” a făcut o analiză a manualului de istorie pentru elevii din clasa a IV-a și a constatat că sintagma „moldovean” se întâlnește de opt ori, pe când „român”, în diverse forme, de 92 de ori. „În România disciplina predată se numeşte Istorie, iar Republica Moldova este unica ţară în care denumirea disciplinei de istorie conţine şi denumirea unei etnii: Istoria Românilor”, a subliniat Dumitru Roibu”
NARAȚIUNE: Cetățenii Republicii Moldova învață istoria unui alt stat/alte etnii, ceea ce este discriminatoriu față de majoritatea populației acestui stat.
CONTEXT/ETOS LOCAL: Conținutul și denumirea cursului de istorie studiat în școlile din Republica Moldova sunt subiecte sensibile, alături de denumirea limbii oficiale și problemele identitare. „Istoria Românilor”, studiată în școli a provocat dezbateri și disensiuni în societate încă din anii 90.
Conceptele de limbă și națiune moldovenească, distincte de cea română, au apărut în perioada sovietică, fiind folosite pentru a justifica pretențiile expansioniste ale URSS dincolo de Nistru și, ulterior, ocuparea Basarabiei și apartenența sa la „lumea rusă”. Odată cu renașterea națională de la sfârșitul anilor '90 s-au făcut eforturi și pentru restabilirea adevărului științific și istoric.
În 1995, prima tentativă de înlocuire a „Istoriei Românilor” cu „Istoria Moldovei” a provocat proteste. O altă tentativă, în 2002, a dus la cele mai mari și îndelungate manifestații de până atunci. Totuși, câțiva ani mai târziu, guvernarea comunistă în frunte cu Vladimir Voronin a reușit să înlocuiască manualele de „Istoria românilor” cu așa-numita „Istorie integrată”. Noile manuale au fost criticate de experți și denunțate ca fiind „românofobe” și politizate, dar și pentru glorificarea regimurilor țarist și sovietic.
După debarcarea comuniștilor în 2009, acestea au fost retrase și înlocuite cu noi manuale. În prezent, în școlile din Republica Moldova se studiază din manuale de „Istoria Românilor și Universală”.
Unele forțe politice, în frunte cu Partidul Socialiștilor, continuă să ceară redenumirea disciplinei în „Istoria Moldovei”. PSRM are acest obiectiv chiar și în programul său politic.
„Urmașii lui Ștefan” fac parte dintr-un grup de organizații din Republica Moldova care promovează moldovenismul și statalismul moldovenesc. La alegerile prezidențiale din 2020, l-au susținut deschis pe liderul socialiștilor și președintele de atunci, Igor Dodon.
OBIECTIV: Să accentueze ideea promovată de așa-ziși politicieni „stataliști” despre necesitatea redenumirii disciplinei de istorie și a programei studiate în școli.
DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: Manualele de „Istoria Românilor și Universală” din care studiază elevii din Republica Moldova se referă la întreg spațiul în care s-au constituit și s-a dezvoltat țările române, inclusiv teritoriul Republicii Moldova actuale și nu fac nicio discriminare etnică, așa cum pretind „Urmașii lui Ștefan”.
În manualul de clasa a IV-a, la care fac referire aceștia, termenii Republica Moldova/Republicii Moldova sunt întâlniți de aproximativ 40 de ori, față de peste două ori mai puțin România/României
SÂMBURE DE ADEVĂR: Elevii din Republica Moldova studiază „Istoria Românilor și Universală”
CUI ÎI SERVEȘTE NARAȚIUNEA/SERVESC NARAȚIUNILE: Această inițiativă se pliază discursului PSRM despre necesitatea înlocuirii cursului de istorie studiat în Republica Moldova. Acest mesaj se pliază și cu politica sovietică și a Kremlinului în privința istoriei, limbii și etniei populației majoritare de pe teritoriul Republicii Moldova