Cea de-a doua gală caritabilă a Balului Marţişorului de la Munchen, organizată de Societatea Germano-Română pentru Integrare şi Migraţie (SGRIM e. V.) şi Landmannschaft der Banater Schwaben, Landesverband Bayern e. V., s-a desfăşurat la 21 martie sub patronajul comisarului pentru integrare al Guvernului Bavariei, Gudrun Brendel-Fischer, scrie Agerpres.

Anul acesta, participanţii la eveniment au făcut donaţii de 2 000 de euro pentru asociaţia Rumanische Waisenkinder e.V. din Eiselfing (Wasserburg am Inn/Bavaria) şi au achiziţionat mărţişoare handmade. Mărţişorul, simbol al primăverii, este cunoscut nu numai în România, ci şi în Bulgaria, R. Moldova, Grecia, Macedonia de Nord şi Albania. Din 2017, a fost inclus în lista UNESCO a patrimoniului cultural imaterial.

În cadrul aceleiaşi manifestări, în contextul celebrării femeii în luna martie şi a includerii cămăşii cu altiţă în Patrimoniul Cultural Imaterial UNESCO, pentru prima dată în Munchen a avut loc o prezentare inedită a 20 de ţinute marca Flori de Ie. 10 ţinute au constat în costume populare româneşti, tradiţionale, piese de artă autentice cu o vechime de peste 80 de ani, provenite din toate zonele geografice ale României, iar alte 10 au avut în componenţă ii româneşti, cusute în întregime manual şi integrate în ţinute contemporane.

„Urmând firul poveştilor şi simbolurilor cusute pe pânză albă am fost conduşi către rădăcinile culturii noastre, pe care suntem datori să le păstrăm, să le promovăm şi să le lăsăm moştenire viitoarelor generaţii. Sunt onorată să pot duce poveştile româneşti autentice în toate colţurile lumii, acolo unde românii primesc cu mult dor şi multă iubire arta tradiţională care ne uneşte şi care depăşeşte orice graniţă”, a declarat fondatoarea Flori de Ie, Cristina Chiriac.

Cămaşa cu altiţă este partea esenţială a cămăşii tradiţionale româneşti şi moldoveneşti, iar altiţa este partea brodată manual pe umeri. În trecut, cămaşa transmitea informaţii despre priceperea şi talentul femeii care a cusut-o, dar şi despre situaţia financiară şi statutul social al celor care o purtau. Astăzi are valoare estetică şi este creatoare de identitate culturală.

„Flori de ie” este cunoscut drept cel mai renumit brand din România care a reuşit să repună trecutul tradiţiei româneşti în contemporaneitate pe scene din diverse colţuri ale lumii. În cei 8 ani de activitate, Flori de Ie a ajuns la Havana, Londra, New York, Abu Dhabi, Viena, Bari, Shanghai, Bergamo, Dubai, Tokyo, Copenhaga, Ankara, Paris, iar acum la Munchen.

Invitaţi speciali ai evenimentului au fost Janette-Constanţa Carabaşu, consul general, şi Harald Schlapansky, preşedintele Asociaţiei Şvabilor Bănăţeni. Evenimentul a fost finanţat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni.

Povestea Flori de IE a luat naştere la finalul anului 2014, susţinând antreprenoriatul românesc, în special pe cel din mediul rural, colaborând cu peste 40 de femei din zona rurală. Obiectivul principal este aducerea în prim plan a iei româneşti, cusută în întregime manual. Flori de IE are în portofoliu o colecţie impresionantă de peste 100 de costume populare româneşti, însumând astfel peste 1.000 de piese tradiţionale, vechi. Flori de IE a mai expus la Londra, Paris, Ankara, Viena, Bari, Tokyo, Shanghai, New York, Dubai, Las Vegas, Abu Dhabi şi Barcelona.