Membrii grupului Sugarhill Gang, atunci când au avut ideea de a înregistra, în urmă cu 40 de ani, "Rapper's Delight", primul succes rap din istoria muzicii, erau departe de a-şi imagina că urmau să propulseze hip-hopul, un curent muzical local ce părea efemer, la rangul de cultură planetară, informează vineri AFP.

"Nu aş fi crezut niciodată că acest curent muzical va lua astfel de proporţii. În epocă, ne descurajau să facem hip-hop, nimeni nu respecta asta", a explicat pentru AFP rapperul Grandmaster Caz.

Acest veritabil pionier din industria muzicală este unul dintre coautorii piesei "Rapper's Delight", deşi nu a fost creditat niciodată în mod oficial ca textier al piesei, scrie agerpres.ro.

Lansat în 1979, acest single a rămas în istoria culturii americane ca primul cântec rap, permiţând lumii întregi să descopere un nou gen muzical. Mai ales, el a permis imprimarea pe vinil a unei muzici născute în "block party"-urile din cartierul newyorkez Bronx.

"Decizia de a înregistra în studio a fost lucrul cel mai inteligent pe care am putut să îl facem pentru hip-hop", a declarat Master Gee, unul dintre cei trei rapperi din grupul Sugarhill Gang, intervievat cu ocazia inaugurării unui muzeu la Washington, în ianuarie.

"Din punct de vedere comercial, am fost primii. E ca şi cum am mers pe Lună", a adăugat rapperul american, ajuns în prezent la vârsta de 57 de ani.

Single-ul menţionat s-a vândut în milioane de copii pe plan mondial şi a fost inclus, în 2011, în prestigioasa Bibliotecă a Congresului din Washington.

La doar câteva minute de mers pe jos de acea instituţie, un muzeu temporar dedicat muzicii hip-hop a fost inaugurat la începutul anului 2019, unde sunt expuse mai multe sute de microfoane, discuri de platină, produse derivate şi afişe.

Cei trei membri ai grupului Sugarhill Gang - Hen Dogg (decedat între timp), Wonder Mike şi Master Gee - consideraţi o reprezentare perfectă a acestei istorii de 40 de ani, se află la originea proiectului.



Flirtul cu fetele

Cu toate acestea, Master Gee nu avea deloc intenţia de a marca istoria muzicii atunci când a luat un microfon şi a început să cânte la sfârşitul anilor 1970. "Voiam doar să obţin o întâlnire cu o fată. Eram la liceu, făceam rap la petrecerile din cartierul meu. Voiam doar să mă descriu, pentru a mă asigura că oamenii ştiau cine eram", a declarat artistul american, amuzat, rememorând acele momente.

În epocă, hip-hopul era o cultură incipientă, iar rapul era expresia sa muzicală, care se sprijină pe patru elemente: dans, graffiti, MC (stil de a cânta rap) şi DJ (mixaj de discuri muzicale).

Când a înregistrat "Rapper's Delight", Sugarhill Gang şi-a permis să reia celebra linie muzicală de bază din "Good Time", un single din repertoriul grupului disco Chic, folosită şi în 1980 de trupa rock Queen în piesa "Another One Bites the Dust".

"Înainte să fac rap, eram DJ, iar muzica disco era la modă în epocă. Exista şi funk, cu artişti precum Parliament Funkadelic, Niles Rodgers... Preluam elemente prezente în toate muzicile care existau în jurul nostru", a detaliat Master Gee.

În începuturile sale, rapul era festiv şi aborda tematici lejere, precum petrecerile, flirtul şi iubirea resimţită faţă de această muzică, fiind un mediu utilizat de o minoritate discriminată şi de culoare pentru a se exprima.

"Era o eliberare, un nou mijloc amuzant de a te exprima", afirmă Grandmaster Caz, care, deşi a împlinit 57 de ani, continuă să poarte cu mândrie lanţuri şi bijuterii "bling-bling".

Rap conştient sau inconştient?

La muzeul din Washington, Grandmaster Caz şi Sugarhill Gang au susţinut un concert "old school" ("de şcoală veche") alături de un alt precursor al acestui gen muzical: Melle Mel. Acesta din urmă făcea parte din grupul Grandmaster Flash and the Furious Five, care, în 1982, a lansat o altă piesă de rezistenţă din muzica rap: "The Message".

Acel single a fost primul care a descris cu realism viaţa şi sărăcia din ghetouri. Era vorba despre un stil "conştient", care a marcat profund această muzică, adeseori considerată, mai ales în Franţa, ca un mijloc de exprimare al categoriilor defavorizate.

Şi, încă o dată, revoluţia s-a produs în urma unui "accident".

"Voiam doar să fac ceva diferit, pentru a mă desprinde de textele de bază", îşi aminteşte Melle Mel, în vârstă tot de 57 de ani.

"S-a dovedit că era un rap 'conştient', însă eu voiam doar să schimb stilul", a adăugat muzicianul american.

Deşi Melle Mel consideră în prezent că acel single a fost "cel mai important din istoria rapului", pariul era departe de a fi câştigat în perioada în care piesa a fost înregistrată.

"Nimeni nu credea cu adevărat în ea. Nu mă gândeam că urma să devină un succes popular, pentru că era un fragment muzical seriuos. Hip-hopul era o manieră de a evada. Oamenii voiau să se distreze".

Cu toate acestea, reţeta a prins: graţie acelui single, grupul Grandmaster Flash and the Furious Five a devenit primul artist hip-hop ce a fost inclus în Rock and Roll Hall of Fame, în 2007.

"Acel lucru a permis să ridicăm muzica noastră la nivelul la care ea trebuia să fie: alături de toate celelalte genuri mari", a adăugat Melle Mel.

Deşi noii artişti ai momentului nu cunosc neapărat numele lor şi piesele lor, aceşti pionieri rămân încrezători în ceea ce priveşte evoluţia rapului.

"Nu poţi să opreşti ceea ce este inevitabil şi nu poţi să ucizi ceea ce este nemuritor. Acesta este hip-hopul", a adăugat Master Gee.