Cele trei companii implicate în proiectul gazoductului Giurgiu-Ruse, compania de stat Transgaz, firma românească privată Inspet Ploieşti şi constructorul austriac Habau, au tras pe sub Dunăre conducta principală a gazoductului, potrivit unui comunicat publicat duminică de Transgaz. Gazoductul va face parte din proiectul Bulgaria - România - Ungaria - Austria (BRUA), care va lega reţelele de gaze naturale din cele patru state şi va permite exportul gazelor de la Marea Neagră spre Austria.

Astfel, sistemele de transport de gaze ale României şi Bulgariei vor fi conectate începând de duminică, 25 septembrie.

Ministrul Energiei, Victor Grigorescu, a declarat, în 23 iulie, că a primit asigurări din partea constructorului că prima conductă ar trebui să subtraverseze Dunărea în 45 de zile. Lucrarea de subtraversare a Dunării este una dintre cele mai mari din Europa până la acest moment.

”Lungimea efectivă a subtraversării este de 2,1 km de la grupul de robinete Comasca până la grupul similar de la Marten (Bulgaria)”, se arată în comunicat.

Conducta a fost construită în atelierele Inspet Ploieşti, firmă amendată în 2014 de Consiliul Concurenţei cu 1,6 milioane euro pentru trucarea unei licitaţii, iar austriecii de la Habau s-au ocupat, în principal, de forajele pe sub Dunăre, care au început la finalul lunii iulie. La începerea lucrărilor de subtraversare a Dunării, care au început sâmbătă în localitatea Comasca, judeţul Giurgiu, au participat şi viceprim-ministrul Costin Borc, preşedintele consiliului de administraţie al Transgaz, Ion Sterian, şi directorul general al companiei petroliere Socar, controlată de statul azer, Hamza Karimov.

Transgaz a semnat cu Socar, în luna iulie, un memorandum privind construcţia de terminale necesare importului de gaze naturale lichefiate (GNL) în cadrul proiectului Azerbaijan Georgia Romania Interconnector (AGRI), blocat de mai mulţi ani, care îşi propune să transporte 7 miliarde de metri cubi de gaze naturale anual din regiunea Mării Caspice către România.

Conducta Giurgiu-Ruse, care va avea o lungime totală de circa 25 kilometri, dintre care 15,4 kilometri pe teritoriul Bulgariei şi 5,2 kilometri pe cel al României, trebuia să fie finalizată încă din anul 2012, dar proiectul a întârziat din cauza procedurilor privind subtraversarea Dunării. Conducta, care va avea o capacitate maximă de transport de 1,5 miliarde metri cubi de gaze pe an dinspre Bulgaria către România, iar capacitatea dinspre România spre Bulgaria va fi de 500 milioane metri cubi pe an, va putea fi folosită atât pentru importuri, cât şi pentru exporturi de gaze naturale.

Interconectorul România-Bulgaria a fost finanţat cu fonduri europene în valoare de 23 milioane euro, din care 10 milioane alocate lucrărilor de pe malul românesc şi 13 milioane de euro pentru partea bulgară, având termen de finalizare 31 decembrie 2016. Transgaz a semnat, la începutul lunii septembrie, la Budapesta, acordul prin care primeşte o finanţare europeană de 179 de milioane de euro prin Mecanismul Conectarea Europei, pentru lucrările de pe teritoriul României la gazoductul BRUA. Primele importuri şi exporturi de gaze prin conducta Giurgiu-Ruse vor avea loc, cel mai probabil, începând cu anul gazier 2016-2017.