Ninsoarea trece, facturile rămân // Consumatorii finali ar putea plăti reparația rețelelor electrice
Foto: http://adevarul.ro
O parte din cheltuielile pentru lucrările de reparație a liniilor de energie electrică, doborâte în urma ninsorilor din 20-21 aprilie, ar putea fi incluse în factura pentru energia electrică, în cazul în care nu va fi propusă o altă soluție din partea autorităților. Alte cheltuieli vor fi suportate de către compania Gas Natural Fenosa, potrivit unui răspuns oficial dat portalului Deschide.md.
Reprezentanții companiei spaniole Gas Natural Fenosa spun că unele cheltuieli de reparație a liniilor electrice urmează a fi prezentate Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) pentru a fi recuperate prin tarif pe parcursul a 30 de ani.
„După finalizarea tuturor reparațiilor la rețelele electrice legate de lichidarea consecinţelor intemperiei, compania realizează un raport amănunţit al lucrărilor efectuate şi un bilanț al costurilor suportate în această perioadă. În funcţie de ponderea lucrărilor şi costurile lor, în unele cazuri, acestea ar putea fi trecute la cheltuieli de întreţinere curentă, care nu au un impact adițional asupra tarifului și vor fi suportate de către companie în mod direct. Altele, însă, şi vorbim aici de porţiuni de linii electrice aeriene deteriorate grav şi restabilite integral cu materiale noi, urmează a fi trecute la investiţii de capital ce derivă din situaţia excepţională și vor fi prezentate ANRE-ului pentru examinare, în conformitate cu prevederile actelor normative in vigoare pentru fi recuperate în tarif pe parcursul a 30 de ani”, este menționat în răspunsul dat de Gas Natural Fenosa.
Reprezentanții companiei mai spun că vor prezenta ANRE-ului şi „o informaţie privind întreruperile de furnizare a energiei electrice ce s-au produs în situaţii de forţă majoră sau condiţii meteorologice speciale”, pentru ca reglementatorul să excludă întreruperile produse în astfel de condiții din calculul indicatorilor de calitate a serviciului.
Gas Natural Fenosa menționează că „prima preocupare a companiei în situaţia excepțională de maximă gravitate în rețelele electrice, ca urmare a condițiilor meteorologice din zilele de 20-21 aprilie, a fost adoptarea tuturor măsurilor de asigurare a securităţii electrice, pentru a se evita eventuale accidente şi pentru a restabili în regim operativ furnizarea energiei electrice în localitățile afectate. În acest context, compania a mobilizat toate resursele umane şi tehnice şi a alocat materiale necesare pentru soluționarea acestei situații extrem de complicate”.
Având în vedere că Guvernul ar putea găsi și alte soluții de alternativă pentru acoperirea acestor cheltuieli, am solicitat Ministerului Economiei să ne spună dacă s-a discutat la acest subiect. Reprezentanții instituției ne-au răspuns că discuții la acest capitol au fost, însă s-au referit la Moldelectrica, companie de stat care se subordonează Ministerului. Ca și în cazul companiei spaniole, a fost solicitat un raport privind pagubele înregistrate în urma intemperiilor pentru a putea fi găsite soluții. Însă o solicitare oficială din partea Gas Natural Fenosa la acest subiect nu a fost înregistrată.
Ținem să precizăm că fostul director ANRE Victor Parlicov a declarat anterior pentru Deschide.MD că în mod normal, ar trebui să existe --------------- un fond de asigurare pentru astfel de situații, fie el inclus și în tarif. Dat fiind faptul că nu există acest fond, compania care efectuează aceste lucrări este în drept să solicite ulterior ca investițiile date să fie incluse în tarif. Acest lucru se întâmplă în timp ce compania care distribuie energia electrică este obligată, prin legislație, să facă aceste reparații. Acesta mai adăugat că sunt modele când aceste cheltuieli sunt preluate de către stat iar dacă Guvernul ar accepta ca să aloce bani pentru reparația rețelelor distruse în timpul ninsorilor atunci compania nu mai introduce aceste sume în tarif.
Amintim că pe 25 aprilie Ministerul Economiei anunța că din cauza deteriorării unor piloni la linia de tensiune înaltă, a staţiei 110/10 kV Chircani, aparţinând Î.S. „Moldelectrica", de la care se alimentează înstalaţiile de distribuţie ale Î.C.S. „Red Union Fenosa"S.A., mai multe localități au rămas fără lumină.