Barometrul de Afaceri din Republica Moldova: Trend de creștere pentru toți indicatorii
Barometrul de afaceri din Republica Moldova s-a îmbunătățit semnificativ în luna mai 2023, comparativ cu cel realizat în luna decembrie 2022. Deși războiul din Ucraina afectează în continuare majoritatea sectoarelor economice din țară, toți indicatorii barometrului manifestă un trend de creștere, a declarat directorul executiv iData, Mihai Bologan, în cadrul unei conferințe de presă cu genericul „Barometrul de afaceri din Republica Moldova”, transmite IPN.
Per general, mai multe companii au înregistrat majorări ale investițiilor comparativ cu decembrie 2022. Totuși, în continuare mai multe companii declară scăderea volumului de investiții decât cele care declară majorări. Cât privește dificultățile cu care se confruntă companiile, Mihai Bologan a prezentat principalii indicatori.
„Creșterea prețurilor afectează în continuare două treimi dintre companii. Avem 67%. Dar în scădere față de decembrie, în decembrie –78 %, peste trei sferturi erau afectate de creșterea prețurilor. Pe locul doi, în creștere de pe locul trei, lipsa angajaților calificați, cu practic același procentaj, de la 41% la 40 % dintre companii se confruntă cu lipsa angajaților calificați. Pe locul trei, a coborât de pe locul doi, dificultăți ce țin de situația din Ucraina. Dacă în decembrie 2022, 44% erau afectați de acest fapt, în prezent 37% sunt afectații, ceea ce înseamnă de asemenea o scădere. Pe locul 4 avem dificultăți cu realizarea mărfurilor, identificarea de clienți noi. O treime din companii se confruntă cu această problemă, la fel ca și în decembrie. O mică creștere avem a companiilor care se confruntă cu povara impozitelor mari, de la 29% în decembrie, până la 32 % în mai 2023. Legislația imperfectă afectează fiecare a șasea companie, la fel ca și în valul anterior. Mai puține companii sunt afectate de accesul dificil la finanțe – 13%, de dificultăți create de activitatea instituțiilor de stat – 9 %. Foarte ușor a crescut corupția, de la 8% la 9%, Și față de studiul anterior, când doar 1 % au spus că nu se confruntă cu nicio problemă, în prezent 5% au spus că nu se confruntă. Astfel că avem ameliorări și la numărul și structura problemelor cu care se confruntă companiile, ceea ce cumva vine în corelație cu datele barometrului”, a declarat Mihai Bologan.
Președintele executiv al Asociației Investitorilor din România în Republica Moldova, Dan Nuțiu, a declarat că rolul acestui barometru este acela de a fi un instrument care să vină în ajutor atât autorităților din Republica Moldova, cât și mediului de afaceri din Republica Moldova.
„Tendințele sunt pozitive și acest fapt este îmbucurător. Prezența unor domenii atât de variate în chestionar poate să prezinte un tablou mult mai corect și coerent. Suntem convinși, chiar dacă mai este mult până atunci, și în vremurile în care trăim nu prea putem fi convinși de nimic, dar îmi exprim această convingere că în cel de-al treilea val care va avea loc în toamnă, aceste tendințe vor continua trendul pozitiv. Acest lucru se simte”, a spus Dan Nuțiu.
Potrivit lui, exact așa cum investitorii din România sunt atrași de Republica Moldova ca destinație de investiție, așa și investitorii europeni manifestă un interes crescut față de Republica Moldova. Mai ales că după Summitul Comunității Politice Europene care a fost organizat pe 1 iunie. „Am spus-o și mai reiterez, Republica Moldova a fost pusă pe harta Europei cu siguranță”, a declarat Dan Nuțiu, președintele executiv al Asociației Investitorilor din România în Republica Moldova.
Cea de-a doua ediție a Barometrului de Afaceri din Republica Moldova a fost realizată pentru diagnosticarea climatului de afaceri și potențialul investițional din țară. Asociația Investitorilor din România, Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova, în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie din Tiraspol, au creat un instrument de informare accesibil autorităților, potențialilor investitori și publicului larg. Barometrul a fost realizat cu suportul financiar al Uniunii Europene prin Programul „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD.