Guvernul spune „Adio” la sute de întreprinderi de stat
Circa 320 de întreprinderi de stat urmează a fi lichidate pentru că nu sunt gestionate de mai mulți ani și nu dispun de careva bunuri materiale. Restul întreprinderilor vor fi reorganizate în societăți pe acțiuni și vor trece de la balanța ministerelor la cea a Agenției Proprietății Publice.
Totodată, în scopul diminuării fenomenului corupției, cauzat de folosirea sursei unice la procedura de achiziții, Guvernul va elabora un Regulament-model privind achiziționarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor. Sunt doar câteva din noutățile prevăzute în proiectul de lege cu privire la întreprinderile de stat și întreprinderile municipale, aprobat astăzi de Guvern.
Documentul reglementează particularităţile fondării, funcţionării şi încetării activităţii întreprinderilor de stat şi municipale, modul de administrare a bunurilor transmise acestora, procedura de reorganizare sau dizolvare, componenţa, atribuţiile şi răspunderea organelor de conducere, tranzacţiile cu conflict de interese și modul de dezvăluire a informației de către întreprinderile vizate.
Potrivit șefului Centrului pentru implementare a reformelor, Iurie Ciocan, proiectul prevede o etapă de tranziție de doi ani de zile pentru ca toate întreprinderile de stat să fie reorganizate în societăți pe acțiuni.
„Odată cu intrarea în vigoare a acestor prevederi nu se vor mai fonda întreprinderi de stat în forma organizatorică actuală. Dacă va apărea o asemenea necesitate, vor fi create societăți pe acțiuni. Toate întreprinderile de stat de la ministere se transferă la Agenția Proprietății Publice. Acestei agenții sunt delegate drepturi de unic fondator al întreprinderilor. Ministerele se vor ocupa de implementarea politicilor și verificarea implementării”, a declarat el după ședința Executivului.
El a precizat că societățile pe acțiuni deschid posibilitatea desfășurării unor licitații mai rapide. Totodată, apare posibilitatea evaluării mai efective a activității întreprinderilor „și prin instrumente de management adecvate, fără coordonări ministeriale”.
Proiectul prevede fixarea unui plafon de minimum 5000 lei pentru capitalul social al întreprinderilor. De asemenea, se propune stabilirea unui regim juridic special pentru bunurile publice şi cele cu destinaţie socială, astfel încât acestea să nu poată fi înstrăinate. La fel, vor fi extinse atribuţiile consiliului de administraţie. Totodată, vor fi suplinite atribuţiile fondatorilor şi ale administratorilor întreprinderilor de stat/municipale. În particular, fondatorul urmează să autorizeze achiziţionarea bunurilor ale căror valoare constituie peste 25% din valoarea activelor nete sau depăşește suma de 400 mii de lei.
„Unele întreprinderi de stat/municipale din R. Moldova folosesc procedura de achiziții din sursa unică la achizițiile de bunuri și servicii. Acest lucru generează riscuri semnificative, inclusiv plăți potențial mai mari decât prețul de pe piață și un mediu favorabil pentru corupție, inclusiv tranzacții cu părțile afiliate. În vederea diminuării acestui fenomen în proiect este prevăzut ca Guvernul se se preocupe de elaborarea Regulamentului model privind achiziționarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor”, se arată în Nota informativă al proiectului.
În contextul în care „statul este responsabil pentru orice datorie a întreprinderii de stat”, documentul include și prevederi privind dizolvarea benevolă a întreprinderilor de stat/municipale. Drept argument autorii menționează că, în prezent, circa 320 de întreprinderi de stat nu activează și urmează să fie lichidate. În anul 2016, autorităţile publice locale administrau 550 de întreprinderi municipale, iar autorităţile publice centrale – 250 de întreprinderi de stat.