Guvernul a aprobat lista întreprinderilor care nu pot fi privatizate. Printre acestea se numără și Aeroportul Internațional din Chișinău
Aeroportul Internaţional Chişinău nu va putea fi privatizat. Un proiect de lege a fost aprobat astăzi de Guvern și conține o listă cu întreprinderi de stat interzise privatizării. Potrivit documentului, toate obiectivele de infrastructură precum pistele, platformele de îmbarcare şi de parcare a aeronavelor, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate, trec în proprietatea statului, transmite TVR Moldova.
În anexă, mai sunt incluse 18 societăți pe acțiuni și 16 întreprinderi. Agenţia Proprietăţii Publice va trebui să soluţioneze problemele ce apar în procesul de desfăşurare a licitaţiilor pentru spaţiile cu destinaţie de alimentaţie publică.
„A fost aprobat hotărârea de Guvern de promovare a legii privind modificarea anexei la legea 121. Această acţiune a fost planificată din decembrie anul trecut, deoarece noi trebuie să reînnoim această listă. La fel, este inclus și Aeroportul Internațional Chișinău. Imediat după ce decizia va intra în vigoare, va fi publicată în monitor oficial, atunci va fi reluată licitația. Licitația va fi reluată în condițiile în care au fost anunțate, deci regulile nu se schimbă”, a declrat Roman Cojuhari, directorul Agenţiei pentru Proprietăţi Publice.
Autorităţile încearcă, de câteva luni, să găsească o companie care să ia în chirie spațiile comerciale ale Aeroportului Internațional Chișinău, însă fără succes. Au fost organizate 3 licitaţii şi toate au fost anulate. Amintim că, aerogara a revenit în gestiunea statului la sfârşitul lui martie 2023, după un lung șir de încălcări ale contractului de concesiune de către compania „Avia Invest”. Noua lege nu interzice însă şi o nouă concesionare.
„Parteneriatele publice-private sau concesionarile nu este o înstrăinare, este o metodă de valorificare și dezvoltare a întreprinderilor. Deci, aeroportul ar putea fi ulterior concesionat. Includerea în anexă nu interzice concesionarea”, a explicat Cojuhari.
Firma concesionară de până acum fusese fondată cu 28 de zile înaintea tranzacției şi era controlată de oligarhul fugar Ilan Șor, condamnat în dosarul furtului miliardului. Acesta își asumase angajamentul să învestească 250 de milioane de euro în modernizare, care a rămas doar la nivel de promisiune. Prin urmare, Agenția Proprietăți Publice a reziliat contractul motivând că „Avia Invest” nu a şi-a îndeplinit obligațiile contractuale.
Proiectul de lege trebuie să treacă și de votul Parlamentului. Un amendament anterior a fost declarat neconstituţional şi anulat de magistrații Curții Constituționale.