Banca Națională a Moldovei a fost vizitată, în perioada 28-29 septembrie 2017, de Nils Oeyvind Maehle, economist superior în Departamentul piața monetară și piața de capital al Fondului Monetar Internațional (FMI), se menționează într-un comunicat al BNM.

Acesta a avut mai multe întrevederi cu membrii Comitetului executiv și reprezentanții Departamentului politică monetară ai băncii centrale.

Discuțiile s-au axat pe evaluarea cadrului operațional de elaborare și fundamentare a politicii monetare, precum și identificarea domeniilor de asistență tehnică de care are nevoie BNM. În urma vizitei la Chișinău, experții FMI urmează să elaboreze un plan de lucru, care ar putea începe anul viitor.

În cadrul vizitei, Nils Oeyvind Maehle a organizat un curs de formare în domeniul prognozării și politicilor de țintire a inflației cu scopul de a familiariza membrii Comitetului executiv cu cele mai recente practici și modele aplicate pe plan internațional, inclusiv în regiunea Europei centrale și de est.

Poziția de guvernator al Republicii Moldova în cadrul Consiliului de Guvernatori al FMI este deținută de către dl Sergiu Cioclea, Guvernatorul BNM, iar cea de guvernator supleant – de către dl Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator al BNM.

Cota actuală a Republicii Moldova la FMI constituie 172.5 milioane Drepturi Speciale de Tragere (DST), ceea ce reprezintă 0.04 la sută din capitalul FMI. Această cotă a intrat în vigoare la 17 februarie 2016 după ce Republica Moldova și-a majorat cota sa anterioară de 123.2 milioane DST. Majorarea respectivă s-a produs în contextul a 2 reforme importante inițiate de FMI în anul 2010 – Cea de-a Paisprezecea Revizuire Generală a Cotelor și Reforma Consiliului Executiv al FMI. În rezultatul implementării reformelor menționate, capitalul FMI a fost dublat (de la 238.5 miliarde DST la 477 miliarde DST), cotele țărilor membre au fost ajustate pentru a reflecta mai exact poziția acestora în economia globală, iar Consiliul Executiv al FMI a devenit mai reprezentativ. Țara noastră și-a exprimat susținerea pentru aceste reforme prin adoptarea Legii nr. 109 din 11 mai 2012 cu privire la majorarea sumei de subscripție a Republicii Moldova la Fondul Monetar International și a Legii nr. 118 din 24 mai 2012 pentru acceptarea Amendamentului la Statutul Fondului Monetar International privind reforma Consiliului Executiv.

Pe 30 iunie 1995 Moldova a acceptat prevederile Articolului VIII al Statutului FMI. Prin aceasta, Republica Moldova se angajează să nu recurgă la introducerea de restricţii cu privire la efectuarea plăţilor şi transferurilor pentru tranzacţii internaţionale curente şi să nu participe la aranjamente valutare discriminatorii sau practici valutare multiple, fără aprobarea / consultarea FMI.

Din momentul aderării la FMI, Republica Moldova a beneficiat de următoarele acorduri cu FMI pentru susţinerea programelor de ajustare economică ale autorităţilor şi anume: Mecanismul de finanţare compensatorie şi excepţională (CCFF), Mecanismul finanţării reformelor structurale (STF), Acordurile Stand-by (SBA), Mecanismele de finanţare extinsă (EFF) şi Mecanismele de reducere a sărăciei şi creştere economică (PRGF) - din 2009 numite Mecanisme de creditare lărgită (ECF).

Anual FMI acordă Republicii Moldova consultări în domeniul politicii economice şi financiare, conform prevederilor Articolului IV al Statutului FMI, care reglementează relaţiile de cooperare dintre ţările membre şi FMI.

BNM este un participant activ în cadrul Standardului Special de Diseminare a Datelor (SDDS), la care a aderat în luna mai 2006 şi prin intermediul căruia, în mod periodic, sînt puse la dispoziţia publicului date privind indicatorii economici, financiari şi socio-demografici în scopul asigurării transparenţei politicilor şi performanţelor macroeconomice ale ţării.

Urmare consecinţelor crizei financiare, FMI a extins proiectul cu privire la indicatorii financiari de stabilitate Financial Soundness Indicators (FSI), lansînd invitaţia de participare la proiectul nominalizat mai multor ţări, printre care şi Republicii Moldova. Astfel, BNM a fost desemnată instituţia responsabilă de compilarea informaţiei aferente FSI şi transmiterea acesteia FMI. Obiectivul de bază al FSI este de a promova analiza macroprudenţială şi de a evalua punctele forte şi vulnerabilităţile sistemelor financiare.

În cadrul politicilor de evaluare a gradului de adoptare a standardelor internaţionale în domeniile relevante pentru activitatea FMI, Republica Moldova a participat la diverse programe, inclusiv:

  • Programul FMI şi al Băncii Mondiale (din 2004) de evaluare a sectorului financiar (Financial Sector Assessment Program - FSAP), fiind actualizat în 2007 și în 2014.
  • ROSC - Data Module (raportul privind respectarea standardelor şi codurilor), prin care experţii FMI au realizat în iulie 2005 o evaluare a calităţii statisticilor macroeconomice elaborate în Republica Moldova.

FMI a acordat Republicii Moldova asistenţă tehnică într-un şir de sectoare, inclusiv în cel al politicii monetare/organizării băncii centrale, sistemului de raportare monetară, supravegherii bancare etc.