Iurii Topala: Proiectul de restructurare al CFM este determinat de maximă transparență
Î.S „Calea Ferată din Moldova” se află în plin proces de restructurare. Proiectul de reorganizare a întreprinderii a fost inițiat încă acum câțiva ani, însă, din diverse motive, soluționarea tuturor precondițiilor impuse de finanțatori a fost tergiversată. Potrivit Directorului General al CFM, astăzi, toate cerințele înaintate atât de BERD, cât și de BEI au fost soluționate, astfel că, în scurt timp, va fi anunțată inclusiv licitația pentru anumite tipuri de achiziții.
Într-un interviu acordat pentru ziarul „Feroviarul Moldovei”, Iurii Topala, șeful „Căii Ferate din Moldova”, face o totalizare a progreselor înregistrate în domeniul modernizării CFM și dezvăluie care sunt premisele de dezvoltare a întreprinderii, cât de avantajos este acest împrumut și care vor fi consecințele ulterioare implementării proiectului.
Domnule Topala, acum mai bine de un an ați fost numit director general al CFM. Cum ați găsit această instituție și cum arată ea astăzi?
Într-adevăr, am preluat funcția de manager general acum 15 luni. Întreprinderea era măcinată de o multitudine de restanțe, care vizau toate sectoarele de activitate. Nu aveam încheiate parteneriate durabile nici în plan intern, cu agenții economici autohtoni, și nici în plan extern. Datorii pentru majoritatea achizițiilor, cu o tensiune extremă printre angajați și ceea ce este cel mai grav – cu restanțe salariale. Evident, starea financiară a întreprinderii nu poate fi nici astăzi alta decât a economiei naționale per general. Activitatea întreprinderii a scăzut considerabil, fiind condiționată de o serie de factori; vorbim despre lipsa exporturilor din R.Moldova, despre embargouri, despre conflictul dintre Ucraina și Federația Rusă, despre conflictele noastre proprii, mă refer aici la situația tensionată pe care o avem cu regiunea transnistreană. Ultimul impediment pare să fi fost soluționat deja. În urma unei serii de întrevederi cu așa-zisele „autorități” transnistrene, am reușit să stabilim că ei nu vor mai admite fluctuații ale costurilor pentru tranzitarea căii ferate aflate în stânga Nistrului, care, de facto, aparține CFM. Una dintre cele mai mari realizări înregistrate reprezintă semnarea acordurilor de finanțare cu BERD-ul și BEI. Spun cea mai importantă, pentru că finanțarea externă este un capitol aparte pentru noi toți, este singura soluție care poate asigura un viitor pentru CFM.
Proiectul de restructurare și reorganizare a întreprinderii, după cum ați menționat și în interviurile anterioare, poate deveni colacul de salvare al CFM. La acel moment, urma să fie semnat acordul de finanțare cu Banca Europeană de Investiții. Astăzi CFM și MTID au semnat atât acordul cu BERD, cât și cu BEI. Care este procedura ulterioară, în urma încheierii acestor contracte de finanțare?
La fel precum s-a întâmplat și în cazul acordului de finanțare semnat cu Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, odată cu semnarea acordului dintre bancă, CFM și Ministerul Transporturilor, este necesar ca proiectul de lege privind ratificarea acestui contract de finanțare să fie aprobat de Guvern, iar ulterior, de Parlament. Acordul de împrumut cu BERD a fost deja votat atât în Executiv, cât și în Legislativ. Am reușit, într-un final, să obținem și semnarea acordului de recreditare pentru mijloacele din împrumutul BERD de către Ministerul Finanțelor, aceasta fiind o precondiție a BERD-ului, care, de altfel, se regăsește și în regulamentul BEI. Acordul de finanțare cu Banca Europeană de Investiții a fost semnat de reprezentanții ministerului de ramură în luna septembrie, iar acum aproximativ trei săptămâni a fost ratificat de Guvern. La fel, acesta urmează a fi aprobat de Parlament, iar Ministerul Finanțelor să semneze acordul de recreditare deja pentru împrumutul BEI.
Explicați-ne, vă rog, care este scopul final și care sunt condițiile acestor finanțări.
Scopul final este modernizarea și reorganizarea întreprinderii, implementarea proiectului care va adopta politici în conformitate cu necesitățile pieții. Toată suma împrumutului este destinată unui scop anume – procurarea locomotivelor și repararea infrastructurii, iar noi nu putem utiliza resursele financiare decât pe directivele sus-numite, nu putem schimba destinația acestor bani. Există, totuși, un șir amplu de precondiții impuse de finanțatori. Precondițiile BERD-ului au fost realizate integral de CFM, au rămas doar câteva chestiuni suplimentare condiționate de BEI, care, la fel, vor fi soluționate în cel mai scurt timp. Principala condiție este, evident, restituirea împrumutului, iar în acest sens, Guvernul ne-a susținut prin garanția pe care și-a asumat-o față de cele două bănci. Acesta este, în final, o formalitate, dacă vreți, deoarece, toate calculele efectuate denotă clar faptul că, odată cu restructurarea CFM, întreprinderea va înregistra creșteri economice, care vor permite restituirea împrumutului.
Cât de avantajos este acest împrumut? Care este termenul de rambursare și rata dobânzii?
Rata dobânzii este extrem de mică – în jur de 1% anual, iar termenul de rambursare este de 15 ani. Clar, este foarte avantajos. Un astfel de credit, contractat cu băncile din Republica Moldova ar fi însemnat o dobândă anuală de 8-10 ori mai mare decât cea pe care ne-o oferă băncile europene. Parcul de locomotive al CFM este extrem de învechit, majoritatea garniturilor au termenul de exploatare expirat încă acum 5-6 ani, iar noi încercăm din răsputeri să executăm cel puțin lucrări de prelungire a termenului de exploatare. Există un proverb care spune că „lingura este scumpă în timpul mesei”. Este și situația CFM. Avem nevoie stringentă de modernizare a parcului de locomotive, pentru că vagoanele cu marfă care tranzitează R.Moldova nu pot fi transportate fără locomotivă.
Dar ce spun calculele efectuate? Putem fi siguri că în urma modernizării căii ferate, RMoldova va putea rambursa, în termenii prevăzuți în contract, banii destinați pentru acest proiect?
Garniturile vechi consumă de câteva ori mai multă motorină decât cele modernizate. Deci, locomotive noi înseamnă reducerea substanțială a consumului de motorină, a uleiului, a pieselor de schimb ș.a., iar modernizarea infrastructurii înseamnă și mai puțini muncitori pe segment de linie. Acestea, și alte economii, vor duce la reducerea cheltuielilor, în așa fel, încât acești bani să fie redirecționați către restituirea creditului și satisfacerea altor necesități pe care le are întreprinderea.
În ceea ce privește termenul de implementare a proiectului, vorbim despre o perioadă de 3 ani.
Care este destinația resurselor financiare primite și cum vor fi virate sumele în contul întreprinderii?
Resursele financiare nu vor fi virate în contul întreprinderii, ci direct în contul companiilor câștigătoare ale licitației, atât ce ține de tracțiune, cât și de infrastructură. Suntem pe ultima sută de metri pentru a desfășura concursul pentru procurarea locomotivelor. Aici este necesar să subliniez că banii vor fi virați către furnizori direct din contul băncilor finanțatoare. Acordul de recreditare semnat cu Ministerul Finanțelor este un garant al faptului că banii vor fi restituiți. Este un proces întreg, determinat de transparență maximă.
La ce etapă de implementare se află la momentul actual proiectul și care dintre prevederile acestuia au fost deja realizate?
Cu BERD-ul, după cum am spus, am încheiat atât procedura formală, cât și cea practică. Așteptăm recepționarea pachetului de acte pentru a anunța licitația. Și cu BEI urmează ca în termen de circa 2 luni să fie încheiată întreaga procedură.
Ați amintit despre achiziționarea de locomotive. Care va fi procedura de selectare a companiei furnizoare de garnituri?
Pentru prima dată în Republica Moldova, licitația va decurge exclusiv în format electronic. Specialiștii în domeniu vor elabora un program care exclude factorul uman din procesul de luare a deciziilor, tocmai pentru a da dovadă de obiectivitate și transparență. Acest program va conține un șir de cerințe. Odată cu introducerea de către participantul la licitație a datelor cu privire la calitatea garniturilor, programul va calcula cea mai avantajoasă ofertă, în așa fel, încât aceasta să întrunească atât condițiile tehnice la nivel avansat, cât și costuri convenabile.