Ministerul Mediului doreşte o înăsprire a legislației în domeniul transportului naval intern și interzicerea extragerii nisipului, prundișului, pietrișului și a pietrelor din albia minoră a râurilor. Ministerul susține că, în urma extragerii substanțelor solide din albia râurilor în perioada anilor 2002-2014, statului i-a fost cauzat un prejudiciu material în mărime de peste 2 milioane lei.

Potrivit unui proiect de lege propus de minister, pe parcursul a mai multor ani, sub pretextul curățirii șenalului navigabil, persoanele fizice și juridice au extras ilegal și au comercializat nisip și prundiș din albia minoră a râurilor:

Persoanele fizice și juridice, sub pretextul curățirii șenalului navigabil (dimensiunile garantate ale căruia încă nu sunt stabilite) au extras ilegal și au comercializat nisip și prundiș din albia minoră a râurilor. Totodată, nu s-a dus evidența volumului nisipului și prundișului extras și nici adâncimea de la care acestea au fost extrase. Astfel, nu este posibilă determinarea prejudiciului real adus ecosistemelor râurilor, dar și economiei țării prin comercializarea substanțelor solide extrase ilegal.

Mai mult ca atât, aceste lucrări de „curățire” a șenalului navigabil au fost efectuate în locuri unde nu există porturi (chei) și unde nu are loc navigația. Aceste acțiuni ilegale au provocat prejudicii irecuperabile ecosistemelor râului Prut și fluviului Nistru, au afectat negativ calitatea apei, diversitatea resurselor biologice și capacitatea de autoepurare a apelor, de asemenea au micșorat considerabil suprafețele boiștelor. În perioada anilor 2002-2014, conform proceselor verbale întocmite de către Serviciul Piscicol, prejudiciul calculat doar pentru resursele piscicole a constituit peste 2 milioane lei, iar volumul de substanțe solide extrase depășește 250 mii m3”, se arată în Nota informativă.

În acest sens, ministerul Mediului propune completarea Legii în domeniul transportului naval intern cu următorul conținut:

Sedimentele solide (nisip, prundiș, pietriș, pietre) obținute în urma efectuării lucrărilor de amenajare și menținere (întreținere, curățire) a șenalului navigabil vor fi restituite obligatoriu în amontele râurilor sau fluviilor.

Comercializarea sedimentelor solide, extrase din albia minoră a râurilor sau fluviilor, este interzisă.

Totodată, dacă anterior legislația prevedea că toate lucrările efectuate pe căile navigabile interne în perioada de prohibiţie a pescuitului se coordonează cu organul de specialitate în domeniul mediului, atunci ministerul propune ca acestea să fie interzise.

Documentul urmează să fie discutat în cadrul ședinței Guvernului din săptămâna aceasta.