Declin pentru piața serviciilor de telefonie mobilă
Traficul de voce și volumul total al vânzărilor de servicii de telefonie mobilă au înregistrat în 2016, pentru prima dată în ultimii ani, o scădere. Scăderea volumului total al traficului de voce s-a înregistrat pe fundalul unei creșteri a numărului de utilizatori ai acestor servicii, transmite IPN.
Datele statistice agregate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) arată că volumul traficului de voce s-a diminuat în 2016 față de anului 2015 cu circa 107,5 milioane minute (-1,7%) și a însumat 6,2 miliarde minute. Vânzările au scăzut cu 159,2 milioane lei (-4,4%) și au totalizat circa 3,4 miliarde lei. Totodată, numărul utilizatorilor de servicii de telefonie a crescut cu 105,8 mii (+2,4%) și a alcătuit 4,4 milioane utilizatori.
Specialiștii ANRCETI explică regresul în dinamica traficului de voce și al vânzărilor pe piața serviciilor de telefonie mobilă prin schimbarea preferințelor de consum – de la telefonia mobilă la soluții alternative de comunicare prin rețeaua Internet, care sunt mai ieftine sau se oferă gratuit (aplicațiile Skype, Viber, etc.)
Traficul mediu lunar per utilizator a fost de 225 de minute. Iar durata medie a unui apel – mai puțin de 2 minute.
Venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) de telefonie mobilă a scăzut cu 4,1% şi a alcătuit 66,2 lei. Orange Moldova a înregistrat un ARPU de 75,3 lei, Moldcell – 57,6 lei și Moldtelecom – 36,5 lei.
Creșterea ușoară a numărului total de utilizatori de servicii de telefonie mobilă a fost determinată de extinderea că către cei trei furnizori a bazelor de clienți. La finele anului 2016, din numărul total de utilizatori, 3,78 milioane erau utilizatori activi ai acestui tip de telefonie, iar 640,8 mii - utilizatori pasivi (care n-au consumat şi n-au achitat în ultimele trei luni niciun serviciu de telefonie mobilă).
În anul de referință, rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă raportată la 100 de locuitori a sporit cu trei puncte procentuale și a alcătuit 124,7%. Acest indicator arată că la o sută de locuitori ai țării revin în medie peste 124 de cartele SIM procurate de la furnizorii de telefonie mobilă, ceea ce înseamnă că o parte din utilizatori deţin câte două sau mai multe cartele.