Recentul anunț al președintei Maia Sandu, conform cătuia va cere Parlamentului organizarea unui referendum privind aderarea la Uniunea Europeană în toamna anului 2024 trebuie înțeleasă în afara conjucturilor electorale pur interne.

Acuzațiile privind folosirea în scop electoral a referendumului nu au nici o noimă, având în vedere că  data referendumului republican se stabilește printr-o hotărâre a Parlamentului.

Legislația R. Moldova menționează clar că referendumul nu poate avea loc în ziua alegerilor parlamentare, prezidențiale sau a celor locale generale. Totodată, data referendumului nu poate fi stabilită nici cu 60 de zile înainte sau cu 60 de zile după ziua desfășurării alegerilor.

Trecând peste speculațiile electorale absolut normale apropierii anilor electorali 2024 și 2025, rezultatul referendumului trebuie să dovedească statelor membre ale Uniunii Europene că majoritatea cetățenilor R. Moldova își doresc integrarea în marea familia europeană.

Datorită propagandei agresive țariste, bolșevice și sovietice din ultimele secole, dar și a războiului hibrid total lansat Kremlin împotriva R. Moldova în cele trei decenii de pseudoindependență, referendumul trebuie să convingă și populația R. Moldova de faptul că există o dorință unitară de aderare la blocul comunitar.

O parte a clasei politice de la Chișinău, care se tot declară pro-europeană cu orice ocazie, trebuie să dovedească maturitate și să nu se folosească de campania pentru referendum pentru rezolvarea unor dispute politice minore, izvorâte mai mult din motive personale decât dintr-o preocupare reală față de viitorul R. Moldova.

Rezultatul pozitiv al acestui referendum trebuie să fie un răspuns ferm declarațiilor unor oligarhi fugari care insistă că drumul R. Moldova este spre est, și că orientarea către Uniunea Europeană va aduce doar dezavantaje pentru populație.

O prezență masivă la referendum și un rezultat clar în favoarea integrării europene, forțele pro-ruse lansând deja o chemare firavă la boicotarea referendumului.

După obținerea deciziei de la Consiliului European, de începere formală a negocoerilor capitolul dedicat justiției ar trebui să reprezinte o prioritate, împreună cu cele referitoare la securitatea vieții economice, sociale și politice din Republica Moldova.

Autoritățile de la Chișinău ar trebui să implementeze rapid aceste reforme, nu pentru Bruxelles, București, Sofia ori altă capitală din UE, dar în primul rând pentru creșterea nivelului de trai al populației R. Moldova.

Îmbunătățirea legislației privind drepturile omului și o mai mare implicare a partenerilor din Uniunea Europeană în rezolvarea pașnică a conflictului din estul Republicii Moldova și eliminarea consecințelor războiului de agresiune rus împotriva țării de la începutul anilor 90 ar trebui să fie o altă prioritate a actualelor autorități.

Desigur vom asista la o campanie murdară îndreptată împotriva referendumului și a orientării europene a majorității populației R. Moldova, finanțată de fonduri provenite din activități ilegale ori direct din bugetul Federației Ruse.

Implicarea oligarhilor fugari în subminarea autorităților constituționale este evidentă, dar acest lucru nu putea fi făcut decât cu sprijinul direct al unui actor statal important, precum Kremlinul.

Maia Sandu nu are nevoie de un referendum pentru a își asigura victoria în proximele alegeri prezidențiale. Actuala șefă a statului nu are un contracandidat cu priză la public, iar implicarea importantei diaspore în următorul exercițiu electoral garantează un nou mandat pentru aceasta.

Este de așteptat ca forțele anti-europene să folosească toate campaniile electorale următoare pentru a ataca orientarea pro-europeană a R. Moldova, miza cea mai mare a acestor forțe pro-ruse fiind alegerile parlamentare din 2025, când vor încerca să schimbe componența Parlamentului pe cale electorală, urmată de deturnarea negocierilor cu blocul comunitar.

Autoritățile de la Chișinău trebuie să adopte cât mai rapid măsuri legislative menite să limiteze posibilitatea finanțării ilegale a alegerilor și partidelor, atât din interiorul, cât și exteriorul R. Moldova.

Evoluțiile de pe fronturile din Ucraina vor influența decisiv situația politică internă și externă a Republicii Moldova. Dacă forțele militare ruse se vor apropia de regiunea transnistreană, atunci regimul separatist va intensifica presiunea împotriva Chișinăului pentru obținerea de concesii politice și economice.

De asemenea, opoziția față de referendum va deveni mai activă, iar forțele anticonstituționale, sprijinite de elemente din lumea criminală, cu binecuvântarea Kremlinului, vor intensifica protestele ilegale, violente, menite să mențină R. Moldova în afara UE. 

Orice zi câștigată prin rezistența Ucrainei în fața invaziei militare ilegale ruse trebuie folosită de Chișinău pentru a câștiga propriul război pentru reformele necesare integrării în Uniunea Europeană și îmbunătățirea calității vieții cetățenilor Republicii Moldova.