Mihai Isac // Duo-ul geopolitic București-Chișinău, garanții de securitate regională
Aprobarea de către Guvernul român a pachetului legislativ necesar amendării Acordului privind cooperarea în domeniul militar dintre România și R. Moldova aduce în atenția publicului un domeniu sensibil al relațiilor apropiate dintre cele două maluri ale Prutului. Prin sprijinul direct al României, R. Moldova devine treptat exportator de securitate în regiuni greu încercate ale lumii.
Conform documentelor, au fost aprobate prevederi prin care cele două state românești se vor sprijini, în condiţii de reciprocitate şi pe bază de oportunitate, în toate aspectele referitoare la pregătirea şi participarea la misiuni şi operaţii în cadrul coaliţiilor multinaţionale sub egida ONU, OSCE, NATO sau UE.
Profesionalismul ofițerilor și cadrelor Armatei Naționale, participanți la sute de exerciții internaționale, mai ales în colaborare cu armata română, primește o nouă recunoaștere la nivel internațional. R. Moldova nu mai este văzută ca un stat paria, ci ca un membru cu drepturi și obligații al comunității internaționale.
Participarea contingentului militar din R. Moldova la operațiunea militară a Uniunii Europene în Bosnia și Herțegovina, „EUFOR ALTHEA”, este o ocazie pentru Chișinău să devină o parte integrantă a concertului politic și militar european, în contextul amenințării reprezentate de Federația Rusă și aliații ei la adresa întregului continent european și nu numai.
Balcanii, „butoiul de pulbere a Europei”, nu este o regiune străină Armatei Naționale, un contingent plecând în luna ianuarie 2024 pentru o perioadă de șase luni în regiunea Kosovo. 41 de militari, dintre care șapte geniști, un ofițer de stat major și 33 de infanteriști, participând la misiunea de menținere a păcii. Primul contingent din R. Moldova a plecat în Kosovo în data de 8 martie 2014, marcând începutul unei noi faze în colaborarea Armatei Naționale cu armatele din statele partenere, mai ales România.
Contingentul Armatei Naționale va fi format din 32 de militari și va face parte din componența forțelor militare române, urmând să își înceapă misiunea pe 1 octombrie în cadrul Batalionului Multinațional. Această unitate mobilă este dislocată în Tabăra Butmir (Camp Butmir), păzind o serie de obiective strategice, inclusiv Aeroportul Internațional Sarajevo. Batalionul cuprinde trupe din Austria, Bulgaria, Ungaria, România și Turcia.
Conform autorităților de resort, militarii Armatei Naționale vor executa misiuni de patrulare în zona de operații (cu sarcini specifice operațiilor în sprijinul păcii), misiuni de extracție/evacuare a personalului EUFOR ALTHEA, a membrilor comunității internaționale, misiuni internaționale și misiuni de securizare a aeroportului din Sarajevo, precum și a depozitelor de armament și muniții de pe teritoriul Bosniei și Herțegovinei, etc.
Amendamentele aduse Acordului permit ca o parte de cheltuieli să fie acoperite de partea României pentru operaționalizare și participare în cadrul operației de menținere a păcii. Costurile inițiale sunt estimate la câteva milioane de lei, bani care nu vor fi suportați din bugetul național al R. Moldova, ci din bugetul României.
Misiunea Uniunii Europene în Bosnia-Herţegovina EUFOR ALTHEA a fost lansată pe data de 2 decembrie 2004 și operează în baza unui mandat acordat de Organizația Națiunilor Unite. În prezent, la operațiunea EUFOR ALTHEA participă 22 de state: Albania, Austria, Belgia, Bulgaria, Chile, Republica Cehă, Elveția, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Macedonia de Nord, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Turcia și Ungaria.
Participarea alături de militari din state importante ale UE și NATO va oferi R. Moldova ocazia să apeleze la diplomația militară pentru a demonstra capacitatea de a își onora obligațiile asumate.
Detașarea anterioară a contingentului UNIFIL-2 al Armatei Naționale, format din 33 de militari profesioniști, printre care trei femei, în Orientul Mijlociu, ca parte a misiunii internaționale de menținere a păcii Forța Interimară a Națiunilor Unite din Liban (UNIFIL), demonstrează capacitatea R. Moldova de a juca un rol activ și în alte regiuni importante.
Experiențele din Irak, Liban, Kosovo, Bosnia-Herțegovina, dar și de pe alte teatre de operațiuni ajută enorm la creșterea gradului de profesionalism al soldaților Armatei Naționale.
Încheierea războiului dintre Federația Rusă și Ucraina, început samavolnic de Kremlin în 2014, va impune desfășurarea unor forțe impresionante de menținere a păcii, dar și pentru deminarea zonelor de conflict. Specialiștii Armatei Naționale au o experiență vastă în operațiuni de deminare, iar periodic grupuri de soldați ucraineni au fost instruiți de cadre ale Batalionului de Geniu „Codru”.
Munițiile rămase neexplodate reprezintă toate categoriile de muniții utilizate în scop militar, trecute prin gura de foc, lansate sau inițiate, care nu au funcționat ori cele neutilizate și care nu au fost distruse. Acestea reprezintă un pericol permanent la adresa populației civile iar neutralizarea lor este executată de către subunități specializate, bine antrenate.
Este de așteptat ca R. Moldova să joace un rol extrem de important în astfel de operațiuni, care au un impact important în viața civililor și refugiaților. Cu sprijinul României, Armata Națională devine un partener respectat la nivelul comunității internaționale, iar diplomația militară devine un mijloc de apropiere de UE și NATO, cu respectarea vionței populației R. Moldova.
Desele apeluri ale autorităților constituționale de la Chișinău pentru retragerea armatei de ocupație a Federației Ruse din estul R. Moldova și desfășurarea unei misiuni internaționale civile de menținere a păcii vor fi altfel ascultate în urma participării R. Moldova, în diferite forme, la eforturile de stabilizare și pacificare ale altor regiuni aflate în conflict.
Participarea Armatei Naționale la aceste eforturi internaționale de menținere a păcii nu trebuie abandonate în urma ofensivei propagandistice desfășurate de imensa mașină de război mediatic finanțată de Federația Rusă, fiind o dovadă a unei maturități necesare procesului deplin de integrare politică, socială și culturală a R. Moldova în spațiul românesc, în spațiul occidental.