Folosirea de către Federația Rusă a unui întreg arsenal pentru subminarea securității, independenței și integrității teritoriale a R. Moldova a fost încă o dată confirmată de dezvăluirile din mass-media privind acțiunile fostului șef al Marelui Stat Major al Armatei Naționale, Igor Gorgan. Obișnuiți cu acest mod al Federației Ruse de a trata fostele republici sovietice, autoritățile, mass-media, lumea politică și societatea din R. Moldova au reacționat destul de calm la aceste dezvăluiri.

Colaborarea lui Igor Gorgan cu serviciile militare de spionaj de la Moscova, GRU, este doar o mică parte din amplele operațiuni implementate de Federația Rusă în R. Moldova, operațiuni care au drept scop menținerea Chișinăului în sfera de influență a R. Moldova.

Aceste dezvăluiri nu au surprins nici aliații R. Moldova, majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene ori NATO fiind victimele operațiunilor de spionaj și propagandă desfășurate de Federația Rusă. Ca și R. Moldova, aceste state au fost nevoite să expulzeze sute de ofițeri ai serviciilor federale de spionaj de la Moscova, care acționau împotriva intereselor acestor state, folosindu-se de statutul de diplomați. Prin încălcarea legislației internaționale care guvernează activitatea diplomatică, Moscova amenință inclusiv capacitatea de funcționare a numeroase organizații internaționale.

Cred că ar trebui să ne mire faptul că nu vedem mai des astfel de dezvăluiri, având în vedere capacitatea vastă de acțiune a serviciilor de spionaj rusești pe teritoriul R. Moldova. Necesitatea consolidării instituțiilor de securitate de la Chișinău a fost recunoscută atât de autoritățile R. Moldova, cât și de statele partenere. Încheierea parteneriatului de securitate cu Uniunea Europeană, sprijinul recent anunțat de Statele Unite, dar mai ales relațiile privilegiate cu România oferă garanții suplimentare R. Moldova în fața amenințărilor hibride ruse. Existența contingentului militar rus și a milițiilor anticonstituționale afiliate Kremlinului în regiunea de est, complică exponențial problemele de securitate ale R. Moldova. FSB, SVR, GRU, FSO ori GUSP sunt tot atâtea amenințări la adresa R. Moldova, dispunând de o bază solidă de acțiune în regiunea transnistreană.

Indiferent de acronimul folosit, aceste structuri reprezintă o amenințare reală la adresa tuturor statelor considerate inamice de către Moscova, mai ales în contextul reimperializării politicii externe a Federației Ruse. Din păcate, flagelul corupției a pătruns adânc în instituțiile statelor din spațiul sovietic, fiind folosită drept armă în acest război hibrid de către Federația Rusă. Din păcate vedem foarte multe asemănări în modul în care Moscova a acționat înaintea invadării Ucrainei din 2014 și în situația actuală din R. Moldova, unde se pare că nu există nicio soluție rapidă pentru a diminua efectele politicii promovate de Federația Rusă.

Majoritatea statelor occidentale au demarat în regim de urgență, după invazia pe scară largă a Ucrainei de către armata rusă în februarie 2022, demersuri pentru modificarea legislației care pedepsește spionajul ori trădarea de patrie. În mod similar, R. Moldova a început, în mod timid, să modifice propria legislația pentru a pedepsi trădarea de patrie, stârnind amenințări dure din partea mediilor politice pro-ruse.

Prevederi asemănătoare cu cele propuse de deputații partidului de guvernământ de la Chișinău există în Codul Penal din mai multe state ale Uniunii Europene, precum Spania, România, Franța, Italia, Olanda și nu  numai.

Pentru a-și atinge scopul, aceste modificări legislative ar trebui însoțite și de demararea unei campanii de informare a populației R. Moldova cu privire la consecințele implicării în acțiuni care slujesc interesele altor state.

Din păcate, în ultimii ani a ieșit la iveală faptul că serviciile federale de spionaj de la Mosvova folosesc cetățeni ai R. Moldova pe post de carne de tun. În urmă cu câteva luni, doi cetățeni ai R, Moldova au fost arestaţi de autoritățile franceze pentru că au desenat steaua lui David pe peretele unei școli din Paris, contribuind la exacerbarea tensiunilor interetnice din Franța. Conform anchetei părții franceze, cetățenii R. Moldova au recunoascut că au acţionat la ordinul „unui individ din Federația Rusă”

Utilizarea cetățenilor Republicii Moldova în operațiuni de spionaj de către Federația Rusă este un subiect sensibil din punct de vedere politic, fiind nevoie să conștientizăm amenințările reprezentate de aceste demersuri ale Federației Ruse.

Niciun stat din regiune nu este imun în fața acestor demersuri ale aparatului de spionaj al Federației Ruse, recent autoritățile de la Praga anunțând demascarea unei rețele finanțate de Moscova care răspândea propaganda rusă despre situația din Ucraina şi îşi extindea influenţa până în Parlamentul European.

Conform raportului serviciilor de contraspionaj cehe, plățile efectuate prin această rețea de spionaj rusă ar fi ajuns la responsabili politici din Belgia, Franţa, Germania, Ungaria, Olanda şi Polonia. Amploarea acestor tipuri de operațiuni și efectele negative la adresa statelor vizate nu poate fi evaluată.

Alinierea legislației R. Moldova în domeniu la legislația europeană este singura soluție pe termen lung pentru a oferi o bază legislativă modernă pentru acțiunile organelor de drept ale R. Moldova. Combaterea influenței și a propagandei ruse nu se poate face doar prin astfel de demersuri, fiind nevoie și de o campanie de educare a populației cu privire la pericolul implicării conștiente în astfel de acțiuni, care afectează securitatea și viitorul nostru.