FBI a dezvăluit și o operațiune rusă de manipulare a politicienilor, oamenilor de afaceri, jurnaliștilor și altor influenceri germani, francezi, italieni și britanici. Scopul campaniei Kremlinului în Europa a fost să semene diviziune, să discrediteze America și să submineze sprijinul pentru Ucraina, potrivit unei multitudini de documente rusești, memorii și procese verbale de la reuniunile rusești de război psihologic, transmite Adevărul.RO.

Documentele au fost obținute de FBI și depuse la tribunal ca parte a acuzațiilor de miercuri, 4 septembrie. Dosarul de 277 de pagini detaliază planurile Rusiei de a cuceri inimile și mințile europenilor. 

O notă din partea „Agenției de design social” a Rusiei descrie un plan de a viza persoane prin intermediul postărilor și comentariilor reale de pe rețelele de socializare, pentru a ocoli filtrele pentru boți ale companiilor de socializare.

Agenția de Proiectare Socială acționează la ordinele adjunctului șefului de cabinet al președintelui rus Vladimir Putin, Serghei Kirienko, potrivit declarației în instanță a FBI.

Documentul rusesc afirmă că scopul campaniei este de a „evoca în rândul publicului reacții raționale (de exemplu, «într-adevăr, de ce trebuie să ajutăm NOI Ucraina?») și emoționale (de exemplu, «americanii sunt niște ticăloși!»)”.

Operațiunile psihologice s-au bazat, de asemenea, pe așa-numitele domenii doppelgänger pentru a răspândi articole și conținuturi false care să pară că provin de la instituții media occidentale.

Domeniile includeau site-uri false ale Reuters, Der Spiegel, Bild, Le Monde, Le Parisien, Welt, FAZ, Süddeutsche Zeitung, Delfi și altele și erau plătite în criptomonede precum bitcoin, potrivit declarației FBI.

„Germanii sunt mai dependenți decât francezii”

Echipa rusească de operațiuni psihologice a identificat Germania drept o țintă deosebit de vulnerabilă pentru influența rusă.

„Germanii sunt mai dependenți decât francezii”, se arată într-unul dintre documentele rusești, probabil referindu-se la dependența economică a Germaniei de gazul și exporturile rusești.

„În primul rând, trebuie să discredităm SUA, Marea Britanie și NATO și, în al doilea rând”, să-i convingem pe germani să se opună «politicii ineficiente a sancțiunilor», potrivit unei note interne ruse, citată de FBI.

Un alt document al Social Design Agency prezintă o operațiune denumită „Incitarea conflictelor internaționale”, care vizează în special Franța și Germania.

Obiectivul acesteia: „escaladarea tensiunilor interne ... pentru a promova interesele Federației Ruse”, precum și „influențarea conflictelor din viața reală și crearea artificială a unor situații de conflict” prin intermediul unor articole false, al unor persoane influente, precum și al unor postări și comentarii specifice pe rețelele sociale.

Documentul rusesc susține că scopul este „destabilizarea situației societale” din Franța și Germania prin „răspândirea unor narațiuni false suplimentare”; „înregistrări video, documente și conversații telefonice false”; „comentarii pe rețelele de socializare”; și „citate false și reale de la persoane influente”.