SUA vor propune interzicerea software-ului şi hardware-ului chinezesc în vehiculele conectate
Departamentul pentru Comerţ al SUA este aşteptat să propună luni interzicerea software-ului şi hardware-ului chinez în vehiculele conectate şi autonome pe drumurile americane, din cauza problemelor de securitate naţională, au declarat două surse pentru Reuters și News.ro.
Administraţia Biden şi-a exprimat îngrijorări serioase cu privire la colectarea de date de către companiile chineze cu privire la şoferii şi infrastructura din SUA, precum şi la potenţiala manipulare străină a vehiculelor conectate la internet şi la sistemele de navigaţie.
Regulamentul propus ar interzice importul şi vânzarea de vehicule din China cu comunicaţii cheie sau software sau hardware pentru sistemul de conducere automată, au spus cele două surse, care au refuzat să fie identificate deoarece decizia nu a fost dezvăluită public.
Mişcarea reprezintă o escaladare semnificativă a restricţiilor în vigoare ale Statelor Unite asupra vehiculelor, software-ului şi componentelor chinezeşti.
Secretarul pentru Comerţ, Gina Raimondo, a declarat în mai că riscurile software-ului sau hardware-ului chinez în vehiculele conectate din SUA sunt semnificative.
”Îţi poţi imagina cel mai catastrofal rezultat teoretic dacă ai avea câteva milioane de maşini pe drum şi software-ul ar fi dezactivat”, a spus ea.
Preşedintele Joe Biden a ordonat în februarie o investigaţie pentru a stabili dacă importurile de vehicule din China prezintă riscuri de securitate naţională faţă de tehnologia maşinilor conectate - şi dacă acel software şi hardware ar trebui interzise în toate vehiculele de pe drumurile din SUA.
”Politicile Chinei ar putea inunda piaţa noastră cu vehiculele sale, punând riscuri pentru securitatea noastră naţională. Nu voi lăsa să se întâmple asta în mandatul meu”, a spus Biden mai devreme.
Departamentul pentru Comerţ intenţionează să acorde publicului 30 de zile pentru a comenta înainte de orice finalizare a regulilor, au spus sursele.
Aproape toate vehiculele mai noi de pe drumurile din SUA sunt considerate ”conectate”. Astfel de vehicule au hardware de reţea la bord care le permite accesul la internet, permiţându-le să partajeze date cu dispozitive atât din interiorul, cât şi din exteriorul vehiculului.
De asemenea, departamentul intenţionează să propună intrarea în vigoare a interdicţiilor privind software-ul cu modelele anului 2027, iar interdicţia asupra hardware-ului ar urma să intre în vigoare în ianuarie 2029 sau anul model 2030.
Interdicţiile în cauză ar include vehicule cu anumite caracteristici bluetooth, satelit şi wireless, precum şi vehicule extrem de autonome care ar putea funcţiona fără un şofer la volan.
Un grup bipartizan de parlamentari americani a tras în noiembrie atenţia cu privire la companiile auto şi tehnologice chineze care colectează şi manipulează date sensibile în timp ce testează vehicule autonome în Statele Unite.
Interdicţiile s-ar extinde şi la alţi adversari străini din SUA, inclusiv Rusia, au spus sursele.
Un grup comercial care reprezintă marii producători de automobile, inclusiv General Motors, Toyota Motor, Volkswagen, Hyundai, precum şi alţii au avertizat că schimbarea hardware-ului şi a software-ului va dura timp.
Producătorii de automobile au remarcat că sistemele lor ”implică procese extinse de inginerie, testare şi validare de pre-producţie şi, în general, nu pot fi schimbate cu uşurinţă cu sisteme sau componente de la un alt furnizor”.
Departamentul pentru Comerţ a refuzat să comenteze sâmbătă.
Reuters a relatat pentru prima dată, la începutul lunii august, detaliile unui plan pe care producătorii auto chinezi le-ar avea pe drumurile din SUA.
Există relativ puţine vehicule uşoare fabricate în China importate în Statele Unite.
Casa Albă a aprobat joi propunerea finală, potrivit unui site web al guvernului. Regula are ca scop asigurarea securităţii lanţului de aprovizionare pentru vehiculele conectate din SUA. Se va aplica tuturor vehiculelor de pe drumurile din SUA, dar nu şi vehiculelor agricole sau miniere, au spus sursele.
Biden a remarcat că majoritatea maşinilor sunt conectate ca telefoanele inteligente pe roţi, legate de telefoane, sisteme de navigaţie, infrastructură critică şi companiile care le-au produs.