Cu ocazia dublei conotații a sărbătorii pe care o marchează astăzi românii de pretutindeni - Ziua României și Centenarul Marii Uniri - Deschide.MD publică în exclusivitate un interviu cu Ministrul de Externe de la București, domnul Teodor Meleșcanu. În discuția cu Domnia sa, abordăm subiecte ce țin de starea actuala a relațiilor dintre cele două maluri ale Prutului, efectele politicii de la Chișinău, dosarul transnistrean și perspectivele ca Unirea să devină proiect de țară.

- Stimate domnule ministru Teodor Meleșcanu, sunteți printre puținii diplomați români care au "asistat" la desprinderea teritoriului dintre Prut și Nistru din URSS și transformarea sa în actuala Republică Moldova. Ca diplomat român cum ați privit acest eveniment? Care au fost speranțele și așteptările României la acel moment vizavi de prospătul stat apărut pe teritoriul ce istoric aparține României?

- Republica Moldova constituie un subiect complex, cu ecouri emoționale pentru fiecare cetăţean al României, pentru fiecare diplomat al României, o temă față de care există aşteptări şi interes permanent la nivelul societății. Relaţia dintre România şi Republica Moldova a fost şi rămâne una specială, prin prisma istoriei, tradiţiilor, limbii şi culturii comune, ca şi prin speranța re-întâlnirii în viitor în spaţiul european comun.

La un sfert de veac de la independența Republicii Moldova, cred că este important să ne concentrăm pe proiecte concrete, realiste și tangibile. Obiectivul strategic în momentul de faţă este susţinerea proiectului de integrare europeană a R. Moldova. Stabilitatea şi prosperitatea Republicii Moldova sunt esenţiale pentru România. Calea spre Europa este de fapt calea spre modernizare, spre o administrație care să răspundă solicitărilor cetățenilor. Exemplul concret, la îndemână al României poate servi drept sursă de inspirație – și de referință, pentru cei care se mai îndoiesc.

- Cum ați caracteriza actualul nivel de cooperare dintre România și Republica Moldova?

- Între România și Republica Moldova există o cooperare excelentă, așa cum a dovedit-o și ședința comună de Guvern desfășurată în urmă cu numai câteva zile. Cu această ocazie, au fost semnate mai multe documente de cooperare foarte importante, în domenii precum turismul, educația, sănătatea, economia, cultura, apărarea. Ministerul pe care îl conduc a semnat un Memorandum privind cooperarea în domeniul asistenței şi protecției consulare pentru persoanele cu dublă cetățenie cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene. Ministerele de Interne au semnat un Protocol privind constituirea şi activitățile echipelor mixte de patrulare la frontiera de stat comună.

Există o cooperare în ceea ce privește implementarea reformelor necesare pentru parcursul european al Republicii Moldova. Vom continua să oferim sprijinul și asistența pe care o putem furniza în acest domeniu pentru că obiectivul României rămâne susținerea Republicii Moldova.

În același timp, Republica Moldova este cel mai important destinatar al asistenței pentru dezvoltare oferite de România. Sunt foarte multe proiecte de dezvoltare pe care le finanțăm în Republica Moldova, unele dintre ele au fost foarte mediatizate, alte poate meritau mai multă vizibilitate. Avem o cooperare pentru dezvoltarea Republicii Moldova, la nivel central, guvernamental, dar și la nivel local și, cel mai important, în beneficiul direct al cetățenilor din Republica Moldova.

- Cum privește România evoluția negocierilor în dosarul transnistrean și care este poziția României pe acest dosar? Poate fi România mai activă în această problemă care macină Republica Moldova?

- Reglementarea conflictului din regiunea transnistreană a Republicii Moldova reprezintă o prioritate pentru România. Poziția României este una clară, susținem o reglementare cuprinzătoare, pașnică și durabilă a conflictului transnistrean, cu respectarea suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova.

România nu face parte din Formatul "5+2", însă suntem activ interesati în reglementarea acestui conflict, care reprezintă o problemă pentru securitatea întregii regiuni. Chiar în luna octombrie am avut o întrevedere, la București, cu Franco Frattini, Reprezentant Special al Președinției în exercițiu a OSCE pentru procesul de reglementare transnistreană și cu noul șef al Misiunii OSCE în Republica Moldova, Claus Neukirch.

În cadrul discuțiilor, am subliniat sprijinul României pentru formatul"5+2" și am pledat pentru o abordare echilibrată.
Rezultatele inregistrate pana in prezent in cadrul "5+2" creeaza un climat bun, dar consider ca formatul trebuie sa ia in considerare mai mult si dimensiunea de securitate.

Țin să subliniez că România va continua să acorde o atenție specială monitorizării implementării angajamentelor legate de situația școlilor cu predare în grafia latină din Transnistria.

După cum știți, România a votat în favoarea rezoluției ONU privind retragerea completă a forțelor militare străine de pe teritoriul Republicii Moldova.

- Anul acesta Republica Moldova s-a confruntat cu două rezoluții adoptate în Parlamentul European care au vizat suspendarea asistenței macrofinanciare dar și o rezoluție extrem de critică la adresa actualei guvernări de la Chișinău. Cum a primit România aceste două rezoluții?

- Spuneam ca Republica Moldova reprezintă o prioritate a politicii externe a României. Urmărim, deci, cu maximă atenție evoluțiile de la Chișinău. Considerăm în continuare că angajamentul autorităților din Republica Moldova pentru reforme este necesar nu numai pentru continuarea parcursului european, dar și pentru îmbunătățirea vieții cetățenilor.

Autoritățile din Republica Moldova trebuie să acționeze in continuare pentru a se implica în implementarea ireversibila a reformelor.
Asigur și pe această cale că România va depune toate eforturile, inclusiv în timpul președinției Consiliului Uniunii Europene, pentru a susține parcursul european al Republicii Moldova, printr-o interconectare îmbunătățită, proiecte comune și o apropiere continuă a Republicii Moldova de Uniunea Europeană.

- Ecuația de securitate în regiune este una complicată și instabilă. Este Republica Moldova ținta unui război hibrid?Care ar fi scopul acestui război hibrid dacă el există și cum poate fi el combătut?

- Războiul hibrid este o realitate a lumii în care trăim. El există și este o amenințare constantă pentru toate statele democratice. Important este să acționăm continuu pentru a ne asigura că efectele sale sunt contracarate.

Amenințările hibride reprezintă o problemă de securitate semnificativă atât pentru România, cât și pentru Republica Moldova. Scopul este de a destabiliza societatea și de a împiedica funcționarea eficientă a instituțiilor, de aceea trebuie să ne asigurăm că societățile noastre sunt informate și cât mai implicate. Dialogul între stat și cetățeni este fundamental. Transparența instituțională poate ajuta la eliminarea dezinformării și la combaterea efectelor negative ale războiului hibrid.

Implicarea societății civile în contracararea dezinformării și a altor amenințări hibride este esențială pentru îmbunătățirea rezilienței societăților noastre democratice. Este, de asemenea, nevoie să asigurăm un jurnalism de calitate și o alfabetizare media și informațională adecvată.

Încurajăm Republica Moldova să-și dezvolte capacitățile de comunicare strategică, care reprezintă un instrument important în lupta împotriva amenințărilor hibride.

- În ultimul an, din zona politică a Republicii Moldova au apărut diferite poziții mai puțin prietenoase la adresa guvernului României și a politicii României în Republica Moldova. Au existat politicieni care au participat la mitingurile de protest de la București sau care au protestat în fața Ambasadei României din Chișinău, alții care vorbesc despre eliberarea de sub jugul româno-fascist după al doilea Război Mondial. Cum au fost receptate aceste atitudini la nivelul instituțiilor statului român și cât de fundamentate sunt ele?

- Declarațiile sau acțiunile unor persoane, indiferent dacă acestea sunt politicieni sau nu, le aparțin, sunt personale și atâta timp cât ele nu devin parte din poziția oficială a Republicii Moldova nu creează efecte în relația cu România.

Printre valorile pe care România și Uniunea Europeană le promovează este și libertatea de exprimare. Desigur, ne dorim un dialog cu societatea din Republica Moldova și asigurăm că România respectă suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova și depune eforturi susținute pentru a ajuta la dezvoltarea și modernizarea sa.

Lucrurile pe care România și Republica Moldova la au în comun nu pot fi contestate. Ele constituie o realitate obiectivă. Rămânem încrezători că actorii politici de la Chişinău vor trata situaţia actuală cu responsabilitate: în interesul stabilităţii şi al avansării în procesul integrării europene, precum şi în acord cu dorinţele şi aşteptările cetăţenilor. Răspunderea pentru actul de guvernare, pentru aprofundarea reformelor, pentru avansarea spre Europa revine tuturor forțelor politice.

Numai rezultatele palpabile și în beneficiul cetățenilor pot consolida credibilitatea acțiunilor politice și încrederea în opțiunea europeană, iar din această perspectivă, anul acesta, următorul exercițiu electoral, reprezintă un test major pentru Republica Moldova.

- Care sunt prioritățile României în Republica Moldova pentru anul 2019? Care sunt proiectele pe care România intenționeze să le implementeze în Republica Moldova în perioada în care va deține prezidenția Consiliului Uniunii Europene?

- România rămâne angajată în susținerea parcursului european al Republicii Moldova și în sprijinirea implementării angajamentelor asumate prin Acordul de Asociere la Uniunea Europeană. De asemenea, vom continua să acordăm finanțare pentru proiecte de dezvoltare.

Investițiile vor viza îmbunătățirea vieții cetățenilor Republicii Moldova și interconectarea ei cu România, mai ales, dar nu numai, în domenii precum energia, comunicațiile și transporturile. România va continua să investească susținut în modernizarea Republicii Moldova. În general, prioritare vor fi proiectele de cooperare care aduc Republica Moldova mai aproape de spațiul european și cele care vor crea beneficii directe și vizibile pentru cetățenii săi. Ne dorim ca proiectele pe care le derulăm împreună cu autoritățile din Republica Moldova să consolideze sprijinul cetățenilor acestui stat pentru parcursul european.

De asemenea, pe durata președinției Consiliului Uniunii Europene, România se va asigura că interesele Republicii Moldova vor fi reflectate corespunzător. Ne propunem să folosim oportunitățile care vor apare în timpul mandatului României pentru valorificarea aspirațiilor europene ale Republicii Moldova, inclusiv prin intermediul Parteneriatului Estic care va implini anul viitor 10 ani de existenta.

Semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană a consfinţit însă intrarea Chişinăului pe un traseu clar, ireversibil de apropiere de Uniunea Europeana. Trebuie să avertizez însă că nu va fi un drum ușor. Reiterez însă că doar opțiunea europeană poate aduce răspunsuri durabile la așteptările de prosperitate, siguranță, stabilitate ale cetățenilor R. Moldova.

- Din ce în ce mai mulți cetățeni din Republica Moldova încep să privească reunificarea cu România ca pe o ultimă șansă de instaurare a securității, bunăstării și în final a unei normalități. Cum privește România aceste evoluții?

- România şi Republica Moldova au o relație specială, unică, care provine dintr-o istorie, limbă și cultură comună. Acest lucru nu se va schimba și nu are cum să se schimbe vreodată. Între România și Republica Moldova exista o interconectare profundă, care permite societăților din cele două state să dezvolte relații deosebit de apropiate.

Ca stat membru al Uniunii Europene, România respectă suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova, iar sprijinirea parcursului său european rămâne obiectivul nostru strategic.

Doresc să subliniez că stabilitatea, securitatea și prosperitatea Republicii Moldova sunt esențiale pentru România și, personal, consider că Republica Moldova și România pot avea un viitor comun, sigur și prosper ca state membre ale Uniunii Europene.

Și pentru că suntem în anul Centenarului României Mari va rugăm să transmiteți un mesaj pentru cetățenii Republicii Moldova.

Îi asigur pe toți cetățenii Republicii Moldova că vor continua să găsească în România un sprijin pentru aspirațiile lor. România va investi în Republica Moldova, pentru ca aceasta să devină ceea ce cetățenii săi își doresc. De asemenea, vom continua să sprijinim reformele din cadrul parcursului european al Republicii Moldova pentru a ne asigura că cetățenii săi vor găsi prosperitatea și securitatea de care au nevoie.

Uniunea Europeană este un spațiu de libertate, respect pentru drepturile fundamentale, prosperitate și securitate și rămâne obiectivul nostru să ne asigurăm că Republica Moldova se va alătura acestui spațiu, în beneficiul tuturor cetățenilor săi.

Parcursul european nu este unul ușor. Cunoaștem acest lucru pentru că și România a trecut prin această experiență. În cadrul acestui drum poate exista tentația de a uita care sunt beneficiile pe care UE le oferă.

România va continua să acționeze cu hotărâre pentru reconectarea politică, fizică și strategică a Republicii Moldova la spațiul european. România a fost, este și va rămâne cel mai apropiat şi mai solid partener al Republicii Moldova.