INTERVIU // Comisarul UE pentru transporturi, Adina Vălean: „Discutăm conexiunile de transport R. Moldova - UE și finanțarea acestora”
Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, întreprinde o vizită oficială la Chișinău, în perioada 25-26 noiembrie, pentru a discuta asistența acordată de Uniunea Europeană pentru dezvoltarea infrastructurii de transporturi în Republica Moldova. Într-un interviu exclusiv pentru Deschide.MD, Adina Vălean, a declarat că principalul subiect al discuției cu Chișinău reprezintă conexiunile de transport între Moldova și Uniunea Europeană și posibilitățile de finanțare ale acestora - conexiunile rutiere, pe calea ferată, aviatice și chiar fluviale.
Stimată doamnă Comisar Adina Vălean ați avut la finalul lunii septembrie o întrevedere cu premierul Republicii Moldova, Natalia Gavriliță. Care au fost principalele teme de discuție de pe agenda întrevederii cu premierul Republicii Moldova?
Pentru mine a fost prima întâlnire cu autoritățile din Republica Moldova, iar acest prim contact, iată, e urmat de vizita mea oficială în Moldova, săptămâna aceasta.
Principalul subiect al discuției au fost conexiunile de transport între Moldova și Uniunea Europeană și posibilitățile de finanțare ale acestora - mă refer nu numai la conexiunile rutiere, ci și cele pe calea ferată, aviatice sau chiar fluviale. Ne dorim ca Republica Moldova să fie legată de rețeaua esențială de transport a Uniunii Europene, TEN-T, pentru că această legătură ar crea mari beneficii economice țării dumneavoastră.
Infrastructura de transporturi duce, întotdeauna, la creștere economică, deci o viață mai bună pentru oameni. Aș zice că e momentul să transformăm simbolicul Pod de Flori de peste Prut la niște poduri reale - rutiere, și de ce nu, feroviare.
Pentru infrastructura rutieră, pot spune că lucrurile se mișcă în direcția bună. Prin Planul de redresare economică și reziliență al României se va finanța Autostrada A7 care leagă Bucureștiul de Iași și primele secțiuni ale autostrăzii A8 care merge de la Ungheni la Târgu Mureș. Mai departe, pentru infrastructura rutieră de pe teritoriul Republicii Moldova, există posibilități de finanțare multiple. Voi aminti Planul de redresare economică a Republicii Moldova și fondurile care vor veni prin Parteneriatul Estic.
Un alt punct pe agendă a fost infrastructura feroviară. Suntem în Anul European al Căilor Ferate - o inițiativă deloc întâmplătoare. Strategia de mobilitate a Uniunii, pe care am adoptat-o în decembrie 2019, are în centru căile ferate - un mijloc de transport curat, sigur și eficient. În acest moment, conexiunile feroviare transfrontaliere dintre România și Moldova sunt descurajate de diferența de ecartament. Acesta e un obstacol tehnic, dar nu de netrecut cu tehnologia actuală. O modernizare a căilor ferate ar putea mări volumele de marfă transportate înspre Uniunea Europeană. Astfel, cred ca stabilirea unei liste a proiectelor strategice de interconectare ale Moldovei la rețeaua principala de transport europeana poate porni de la aceste deziderate evidente ale moldovenilor: Cale ferata cu ecartament European intre Iași si Chișinău, autostrada Chișinău - Iași si podul rutier de la Ungheni.
De asemenea, am discutat pe scurt și problemele de securitate aeronautică pe care le are Moldova, mai ales că în perioada 20-24 septembrie, e echipă UE a făcut o vizită de evaluare în Moldova.
Pentru Republica Moldova problema transportului feroviar dar și a interconectării infrastructurii rutiere cu rețeaua europeană de transporturi este una aproape existențială. Ce trebuie să facă Republica Moldova pentru a beneficia de sprijinul financiar al UE pentru atingerea acestui deziderat și ce oportunități oferă Uniunea Europeană pentru R.Moldova?
În acest moment Moldova are o agendă pro-europeană asumată, ceea ce, firește, va duce la intensificarea relațiilor cu Uniunea Europeană. De asemenea, Guvernul dumneavoastră e decis să vină înspre Comisie cu proiecte bune, punctuale, pentru care am putea găsi cele mai bune soluții de finanțare. Angajamentul politic trebuie dublat de o abordare practică. Din experiența noastră, la nivelul Uniunii Europene, succesul în finanțări vine odată cu proiecte bune, care au un bun management în faza de implementare.
În domeniul transporturi, de care mă ocup la Comisia Europeană, e adevărat că nu avem o cooperare foarte veche cu Moldova. Ea a început în 2010, dar avem deja rezultate notabile. Ca urmare a cooperării, aproximativ 700 de kilometri de drumuri au fost sau vor fi reabilitați, aproximativ 233 de kilometri de cale ferată modernizați, materialul feroviar rulant a fost îmbunătățit recent cu 12 de locomotive noi de marfă, transportul public a primit ajutor prin achiziționarea de troleibuze - 102 în Chișinău și 23 la Bălți. Se adaugă și asistența tehnică pentru reformarea transporturilor.
Suntem dispuși să facem mai mult de atât, desigur, cu condiția ca Moldova să își respecte angajamentele.
Uniunea European a alocat o suma de circa 230 de milioane de euro pentru infrastructură și conectivitate din Planul de Recuperare Economica pentru Moldova precum și 780 de milioane de euro pentru inițiative în domeniul transportului ca parte a Planului de Investiții al Parteneriatului Estic. Cum pot fi accesați acești bani și mai ales când vor ajunge în Republica Moldova?
Planul de redresare economică constituie o imagine de ansamblu a tuturor măsurilor care vor fi mobilizate în următorii trei ani pentru a sprijini redresarea economică durabilă a Moldovei în contextul post-pandemie. Acesta se bazează pe o varietate de surse bugetare și de programare – bilaterale și regionale, anuale și multianuale, precum și instrumente de urgență, cum ar fi asistența macrofinanciară.
Pentru planul de investiții, UE va utiliza diferite instrumente în cooperare cu instituțiile financiare Internaționale pentru a sprijini punerea lor în aplicare: granturi, împrumuturi, garanții și finanțare mixtă.
Reiterez aici importanta stabilirii unei liste clare de proiecte strategice care sa constituie linia directoare a finanțărilor europene pentru Moldova in domeniul infrastructurii de transport.
Înainte de a fi comisar european sunteți româncă. Ce șanse exista și care este orizontul de timp în care Basarabia și România se pot regăsi în Uniunea Europeană?
Moldova este acum, mai mult decât oricând, un partener care și-a asumat un program concret și ambițios de apropiere față de Uniunea Europeană. Iar Uniunea Europeană a răspuns concret, cu asistență la toate nivelurile acestui angajament al Republicii Moldova. Pot spune că 2021 e un an cheie în cronologia acestei relații, care trebuie să rămână la fel de strânsă.
Folosind alegoria podului de flori, va asigur ca suntem deciși sa sprijinim Moldova sa își croiască acest drum al integrării europene la standarde europene de autostradă, astfel încât viteza cu care îl parcurgeți sa fie semnificativ redusa.
Mâine începeți o vizită în Republica Moldova. Ce așteptați de la această vizită?
Sunt sigură că voi reveni la Bruxelles cu o listă de proiecte pe care le putem sprijini în următorii ani. Pentru mine, vizita în Moldova are o latură foarte practică, îmi propun ca împreună cu autoritățile dumneavoastră să găsim soluții potrivite pentru ca cetățenii moldoveni să vadă schimbări în bine într-un timp cât mai scurt.