O parte din banii proveniți din ”Frauda bancară” au fost folosiți de penalii fugari Ilan Șor și Vladimir Plahotniuc pentru a-și cumpăra avioane de categoria business class. Drumul banilor, precum și soarta celor două aparate de zbor, au fost documentate într-o nouă investigație marca RISE Moldova.

Potrivit jurnaliștilor, două nave aeriene de timp Embraer Legacy 650 au fost livrate către Ilan Șor și Vladimir Plahotniuc în 2014. 

În raportul Kroll 2 este explicat detaliat cum banii suspecți proveniți din ”Miliardul dispărut” s-au împrăștiat în zeci de țări printre care: Letonia, Cipru, China, Rusia, Estonia și Elveția. O parte din ei au ajuns și pe conturile unor firme offshore de la băncile din R. Moldova.

La Victoriabank, cea mai mare sumă suspectă a fost de 21 de milioane de dolari. Acești bani au intrat pe conturile firmei cipriote Seppota Services Limited.

Extrasul de cont este în așteptare, iar destinația finală a acestor fonduri este în prezent necunoscută” menționa raportul Kroll 2 din 2018.

RISE Moldova a aflat de unde au venit cei 21 de milioane de dolari și care a fost destinația lor finală.

Pe 24 noiembrie 2014, Banca de Economii a oferit un credit de 34 de milioane de euro către firma Dracard SRL, o companie din grupul Șor.

De aici, banii au trecut prin conturile altor 18 companii offshore, cu acționariat opac sau de tip fantomă, și în final, pe 12 decembrie 2014, suma de 21 de milioane de dolari a fost virată către compania cipriotă Seppota Services Limited. În aceeași zi, Seppota transferă aproape toți banii, 20,6 milioane de dolari, către uzina de avioane Embraer SA, iar la destinația plății indică ”plata în avans pentru avion”.

Conturile bancare ale Seppota Services Limited au fost gestionate de pe o adresă IP utilizată și la administrarea conturilor bancare ale mai multor companii controlate de Plahotniuc, inclusiv Finpar Invest SRL, Fundația lui Vlad Plahotniuc, Asociația Oamenilor de Afaceri din Moldova și General Media Group SRL.

IP-ul a fost localizat pe adresa unde se află Global Business Center, fostul sediul al lui Plahotniuc.

Avionul lui Plahotniuc

Este un Embraer Legacy 650, categoria business, cu viteza maximă de croazieră de 828 km pe oră. La bord pot urca 14 pasageri, iar scaunele pot fi transformate în loc de dormit.

Bucătăria este spațioasă, cu frigider, cuptor cu microunde și sertar pentru gheață. Pasagerii au acces la internet și telefon prin satelit.

Avionul lui Plahotniuc a ieșit din fabrică la finalul lui 2014 cu seria ”14501192”, având numărul de înregistrare PR-LEJ. Aeronava a aterizat în flota Mjet și a fost re-înregistrată cu alte două numere (OE-LPV și OE-IIG).

În acea perioada, avionul a fost fotografiat de mai multe ori pe aeroporturile din Elveția și Austria.

Peste aproximativ șase luni de la achiziție, aparatul de zbor a fost vândut unei companii offshore din Bermuda – Artjet Ltd, și de atunci acesta apare pe radare cu denumirea: M-ILAN. RISE Moldova a aflat că printre asociații Artjet Ltd sunt mai mulți cetățeni ruși.

Avionul lui Șor

Un avion asemănător cu al lui Plahotniuc, în aceeași perioadă – decembrie 2014, a ajuns și în flota lui Ilan Șor. Avea numărul de serie ”14501191”, similar ca la cealaltă aeronavă, fiind diferită doar ultima cifră.

Aparatul de zbor a fost deținut de companiile controlate de Șor: Nobil Air și Classica Air, ulterior fiind vândut către o firmă austriacă – Avcon Jet.

Cu acest avion, în 2016, fostul președinte al Kârgâzstanului, Almazbek Atambaev, a călătorit la Chișinău pentru o vizită secretă cu oligarhul Plahotniuc.