Chiar dacă unii din voi nu ştiau, sau au uitat, Republica Moldova are port. Internaţional! Deschis cu mare fast, cu mari investiţii, cu preţul unui schimb dureros de teritorii cu Ucraina şi cu facilităţi fiscale şi vamale acordate investitorilor. În rezultat, Moldova spera să obţină avantaje economice şi respectiv venituri bugetare. Până acum însă socoteala de acasă nu prea a coincis cu cea din târg.

Din cauza unei gestionări proaste, dar mai ales a mai multor atacuri raider la investitori, operate prin câteva off-shore-uri coordonate de Piratul Thomas Moser, proiectul portului Giurgiuleşti, care se dorea a fi proiectul secolului în Moldova, s-a dovedit a fi până acum mai mult o bâlbâială clasică moldovenească.

Culmea, investiţiile investitorilor străini, dar şi ale statului în infrastructura portului s-au lăsat nu cu beneficii, dar cu prejudicii de milioane, aduse atât investitorilor, cât şi bugetului de stat! Încă în 2015 Inspectoratul Fiscal a denunţat Procuraturii Generale o schemă de evaziune fiscală depistată în urma unui control operat la ÎCS DANUBE LOGISTIC SRL, compania controlată de Piratul Thomas Moser.

Evaziunea a avut loc la calcularea TVA pentru carburanţii cu care se alimentează navele maritime atohtone care fac curse în străinătate. În urma schemei de evaziune fiscală bugetul de stat a pierdut peste 4 milioane de lei, prejudiciul total urmând încă a fi stabilit, pentru că schema a fost aplicată continuu în perioada 2011-2015.

Schema a funcţionat chiar sub nasul Vămii moldoveneşti, care s-a trezit tocmai la 30 iulie 2015 (de ce s-a întâmplat şi cum a fost gospodărită vama moldovenească ultimii ani deja ştiţi) şi a cerut ca în conformitate cu declaraţia de export nr.2015 BRK4591400106 ÎCS DANUBE LOGISTIC SRL (proprietarul portului) să calculeze şi să achite drepturile de import pentru combustibilul cu care a fost alimentată din rezervoarele de ţărm, nava „IMA”, înregistrată de către proprietarul american, AMANI SHIPING LTD sub pavilionul Republicii Moldova.

Anume asta prevede pct.414 al Regulamentului de aplicare a destinaţiilor vamale prevăzute de Codul vamal al Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1140 din 02.11.2005 (vezi imaginea). Astfel, conform Regulamentului, „aprovizionarea navelor autohtone care efectuează curse în străinătate se face de către societăţile cărora le aparţin, cu produse autohtone”. Deci, navele înregistrate sub pavilion al Republicii Moldova urmează să fie alimentate cu combustibil autohton, deci vămuit în Republica Moldova. O confirmă şi Încheierea Curţii Supreme de Justiţie din 25 ianuarie 2017, prin care au fost respinse definitiv şi irevocabil pretenţiile ÎCS DANUBE LOGISTIC SRL faţă de Serviciul Vamal.

În justiţia moldovenească la moment este în examinare şi un alt dosar, în care ÎCS DANUBE LOGISTIC SRL a înaintat Vămii pretenţii identice. La moment dosarul a fost suspendat din cauza excepţiei de constituţionalitate înaintate de avocaţii companiei, tertip folosit pentru tărăgănarea procesului, astfel încât piraţii să aibă timp să „rezolve întrebarea”, în încercarea de a evita o nouă hotărâre definitivă şi irevocabilă care ar obliga compania să compenseze prejudiciul de peste 4 milioane de lei provocat bugetului de stat.


Principala întrebare pe care trebuie s-o „rezolve” piraţii este: CINE răspunde? Nu doar pentru gaura în buget, dar şi pentru ratarea beneficiilor în urma investiţiilor consistente pe care le-a făcut Moldova în acest port! Urmărirea penală începută la denunţul IFPS pe partea din prejudiciu pe care deja s-a expus irevocabil justiţia (vezi ordonanţa procurorului) se pare că bate pasul pe loc. Poate pentru că Piratul Thomas Moser, pomenit în denunţul Fiscului din 2015, protagonistul atacurilor raider la investitorii portului, este cunoscut ca un afacerist generos, care nu cruţă banii pentru a-şi asigura protecţie, atât la nivel naţional, cât şi internaţional?! Scopul scuză mijloacele. Mai bine plăteşte un milion în buzunarul cuiva, decât peste 4 milioane în bugetul de stat…

Urmăresc cu mare interes şi dacă mai recuperează din onoare şi demnitate Piratul Thomas Moser, sau totuşi le-a pierdut pe ambele irecuperabil mai mulţi ani în urmă… De aia, voi mai reveni la subiectul cuibuşorului de nebunii din portul Giurgiuleşti. Pe curând!

sursa: Veaceslav Balacci

 

 

NOTA REDACȚIEI: Opiniile exprimate în această rubrică exprimă punctul de vedere al autorilor și nu reflectă neapărat poziția editorială a redacției. Deschide.md nu este responsabil pentru exactitatea acestor materiale, iar site-ul servește exclusiv drept o platformă de distribuție.