Mai pe înţelese II. Ce este controlul comun în punctul de trecere a frontierei Pervomaisc-Cuciurgan
Menţionam şi cu alte ocazii că autorităţile separatiste din stânga Nistrului timp de aproape două luni au demarat o campanie de dezinformare şi manipulare a opiniei publice în regiunea transnistreană, dar şi pe malul drept al Nistrului. Mai mult ca atât, aşa-zişii demnitari din regiune „dorm” pe canalele TV ruseşti învocând că „ţara” e în pericol ... „se instituie blocada” ... etc (vezi ultimul intreviu a aşa-zisului „ministru” Vitalie Ignatiev).
Ultima perlă la acest capitol a fost interviul pentru „presa liberă și echidistantă” a aşa zisului preşedinte al regiunii.
Mai mult ca atât, apar ”materiale analitice” ale ”unor experți”, хоть диссертацию защищай) (scuzată să imi fie folosirea rusizmelor).
Aşadar, mai pe înţelese II - ce prevede controlul comun în punctul de trecere a frontierei de stat Pervomaisc-Cuciurgan. În această parte voi relata din perspectiva competenţelor Serviciului Vamal al Republicii Moldova şi care sunt beneficiile pentru cetăţeni şi agenţii economici.
sssssssssssssssssssAici puteți vedea o informație despre istoricul instituirii controlului comun la frontiera de stat moldo-ucraineană. La acest compartiment atât numai voi spune - ESTE UN PROIECT DE SUCCES.
MECANISMUL CONTROLULUI COMUN ÎN PUNCTUL DE TRECERE A FRONTIEREI DE DE STAT “PERVOMAISC-CUCIURGAN”
Mecanismul controlului comun în punctul de trecere „Pervomaisc - Cuciurgan” prevede că, toate persoanele ce vor traversa frontiera de stat, inclusiv cetăţenii Republicii Moldova şi cei străini, rezidenţi în regiunea transnistreană a Republicii Moldova, vor beneficia de serviciile acordate de către Serviciul Vamal al Republicii Moldova. Nu în ultimul rând, este vorba despre restabilirea controlului asupra propriei frontiere, în cazul dat, pe segmentul transnistrean al frontierei de stat moldo-ucrainene.
1. Scopul principal a instituirii controlului comun este de a facilita traficul legal de mărfuri, mijloace de transport și persoane. Controlul comun la Pervomaisc-Cuciurgan în nici fel nu va prejudicia agenții economici și persoanele fizice (specificul regiunii transnistrene) din raioanele din stânga Nistrului, ba dimpotrivă va crea condiții optime pentru stimularea operațiunilor de import și export în/din regiune, inclusiv și a bunurilor supuse accizelor. Astfel, toate încasările vor fi numai pentru malul stâng al Nistrului (nu în bugetul Moldovei), ceea ce nu se făcea până acum. Asta le va permite lor (agenților economici și persoanelor fizice) să reducă și costurile de transportare a mărfii. Dacă la moment, ei sunt nevoiți să efectueze toate procedurile vamale la Biroul Vamal Centru, Postul Vamal Căușeni, cu instituirea controlului comun, toate procedurile vor fi în punctul de trecere Pervomaisc - Cuciurgan, fără a fi nevoiți să plece la o distanță de circa 70-80 km. Deci avantaj
2. Serviciul Vamal al Republicii Moldova va activa 24/24 ore, în patru ture a câte 3-4 colaboratori. Serviciul va fi organizat pe trei piste. O atenție deosebită va fi atrasă procedurilor de export și reexport. Perfectarea și declararea se va efectua într-o formă simplificată, cu aplicarea declarării electronice. Acest fapt, pe lângă altele, va micșora timpul de proceduri vamale la perfectarea actelor necesare. Deci avantaj
3. Mecanismul controlului comun va prevedea 2 etape de implementare:
PRIMA ETAPĂ
- timp de 6 luni, cu posibila extindere, care prevede că Serviciul Vamal al Republicii Moldova va oferi servicii de vămuire a mărfurilor la export în PTFS Pervomaisc-Cuciurgan (ATENȚIE - la solicitarea agenților economici din regiunea transnistreană). Deci avantaj
- nu vor fi impuse regulile de import conform legislației Republicii Moldova, pentru mărfuri atât în cazul agenților economici, cât și a persoanelor fizice. Ele vor fi supuse numai verificării fizice, pentru a nu admite trafic ilicit de substanțe interzise, migrație ilegală, trafic de armament și explozibil. Deci avantaj
A DOUA ETAPĂ
- Serviciul Vamal al Republicii Moldova, în comun cu autoritatea competentă a Ucrainei, vor aplica proceduri vamale ca și în cazul celorlalte puncte de trecere a frontierei de stat, cum la export, atât și la import. În același timp nu va fi efectuat controlul fitosanitar și veterinar, această sarcină, fiind în responsabilitatea așa ziselor autorități din regiunea transnistreană. Deci avantaj
- Punctul de trecere a frontierei de stat se află pe artera principală de transport a regiunii transnistrene. De beneficiile controlului în comun se vor bucura cum agenții economici, atât și cetățenii, indiferent de naționalitatea lor, și de asta ei se vor convinge în cel mai scurt timp. Eu aș vrea să aduc aminte tuturor de, ce făceau separatiștii la finele anului 2005, începutul anului 2006, odată cu lansarea Misiunii EUBAM și implemetării Declarației Comune ale Prim-miniștrilor Republicii Moldova și a Ucrainei. Stiți cine a închis gura separatiștilor, în particular lui Smirnov în final? Au fost agenții economici din regiune, care primii au înteles beneficiile acestor mecanizme.
- Așa va fi și în cazul controlului comun în punctul de trecere a frontierei de stat Pervomaisc-Cuciurgan. Pe lângă altele, acest control va crea premize necesare pentru stimularea dezvoltării economice a regiunii, sporirea fluxurilor valutare, păstrarea locurilor de muncă pentru cetățenii din regiunea transnistreană, asigurarea derulării proiectelor sociale.
- P.S. Înainte de a începe negocierile cu partea ucraineană în privința controlului comun la Pervomaisc - Cuciurgan, autoritățile au invitat expertii din regiune la dialog. Ulterior și Misiunea EUBAM a invitat experții la dialog, fiind moderatorii acestor negocieri. În ambele cazuri, așa zisele autorități au refuzat acest dialog. Necătînd la acest fapt, autoritățile noastre au folosit toate posibilitățile de a informa despre acest proces, inclusiv și în formatele internaționale sub egida Președințiilor OSCE. Ultima încercare de a avea un dialog, a fost din partea Presedintelului Igor Dodon, care a propus așa zisului presedinte să fie făcută în comun o evaluare foarte clară a posibilelor riscuri economice. Noi nu am fost auziți, iar acum suntem învinuiți de toate relele, inclusiv și de declanșarea unui “război hibrid” (oare ce mai fumează așa zisele autorități separatiste? Пальму первенства в гибридных войнах держит Россия) împotriva propriei regiuni. Vreau să spun franc, ceea ce se face se face pentru oamenii simpli, agenții economici din regiune și pentru pentru cei care subminează statul Republica Moldova, indiferent pe ce mal al Nistrului se află. Timpul le va pune pe tote la locul lor.