Oricât s-ar supăra unii simpatizanți ai Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) și oricâte pietre (la figurat vorbind) ar arunca spre Domnica Manole, pentru că ea ar fi înclinat balanța deciziei de marți a Curții Constituționale (CC) în favoarea lui Ilan Șor, nu vor demonstra că dreptatea e de partea lor, scrie expertul Nicolae Negru într-un editorial pentru Ziarul NAȚIONAL.

În primul rând, nu e corectă în cazul dat abordarea maniheistă: dacă nu a susținut legea adoptată de PAS, înseamnă că „s-a vândut” lui Șor, dacă nu e cu noi, e împotriva noastră. Conform acestei logici primitive, se poate ajunge la concluzia că, nepromulgând recent o lege adoptată de Parlament (legea privind verificarea integrității judecătorilor), găsind că aceasta conține o lacună, și Maia Sandu s-o fi vândut cuiva.

În al doilea rând, prin „disidența” sa, Domnica Manole a demonstrat că nu este controlată politic și că instituția Curții Constituționale ia decizii independente. Acest „detaliu” este în avantajul, nu în dezavantajul guvernării.

Și, în al treilea rând, chiar dacă ne aflăm în condițiile războiului hibrid declanșat de Rusia, ale unui asalt înverșunat din partea crimei organizate asupra Republicii Moldova, principiile de bază ale justiției, ale statului de drept rămân în picioare și nu pot fi încălcate. Prin aceasta se manifestă superioritatea democrației față de alte regimuri.

Citind argumentele Curții Constituționale, care face referire și la practica Curții Europene pentru Drepturile Omului, îți dai seama că articolul contestat din Codul Electoral (articolul 16, alineatul 2, litera e) era vulnerabil, pentru că nu făcea deosebire între gradul de implicare în activități ilegale a celor sancționați – membrii organului executiv al Partidului „Șor” și aleșii din partea acestei formațiuni. Deși „contribuția” lor la scoaterea Partidului „Șor” în afara legii a fost diferită, unii dintre ei o fi avut „un rol neutru, nesemnificativ sau nu au avut niciun rol”, tuturor li se aplica aceeași pedeapsă – interdicție de a fi ales în organele administrației publice locale și centrale timp de cinci ani.

Liderii PAS au reacționat corect și operativ la decizia CCRM de a declara neconstituțional articolul respectiv din Codul electoral. Noua variantă a legii ține cont de observațiile Curții și ar putea rezista la CEDO – interdicția de a candida li se va aplica doar persoanelor în privința cărora există probe sau „bănuieli” (rezonabile, firește) că sunt sau au fost implicați în schemele lui Șor de finanțare ilegală a campaniei electorale și de fraudare a alegerilor. Pentru a se asigura mai multă obiectivitate deciziilor Comisiei Electorale Centrale și Consiliilor Electorale de Circumscripție de a le refuza înregistrarea în lista concurenților electorali, ele vor avea dreptul să conteste refuzul la Curtea de Apel.

Faptul că legea respectivă a fost votată într-o singură zi, în două lecturi, este explicabil în situația de azi, când există riscul ca un criminal ghidat și finanțat de FSB să pună mâna pe putere în Republica Moldova. Celor care se revoltă în legătură cu viteza legislatorilor le recomandăm să-și amintească mai întâi vreo guvernare care nu a apăsat niciodată pe accelerator în procesul legislativ.

Pe de cealaltă parte, sigur, nu le-ar strica deputaților PAS să lucreze mai riguros la elaborarea proiectelor de legi, să analizeze eventual, în prealabil, și practica europeană, ca să adopte legi cât mai calitative, iar simpatizanții PAS nu ar trebui să se grăbească să arunce cu pietre (la figurat), ar fi bine să mai chibzuiască un pic, ca să nu pară că fețele lor sunt animate de ură nemotivată sau fanatism, nu arată frumos.