Nicolae NEGRU // Schizofrenia rusească
Miercurea trecută a fost publicat raportul privind îndeplinirea condițiilor (recomandărilor) stabilite de Comisia Europeană pentru Republica Moldova, la obținerea statutului de candidat, ca ea să fie pregătită de începerea negocierilor de aderare la UE. Decizia o va lua Consiliul European, în decembrie, în baza raportului sus-menționat, care însă nu este întru totul pozitiv pentru noi: din cele 9 condiții au fost executate în deplină măsură doar 6, ultimele trei rămânând să fie îndeplinite până în luna martie, scrie analilstul Nicolae Negru într-un editorial pentru Ziarul NAȚIONAL.
E vorba de reforma justiției, lupta cu corupția și dezoligarhizarea – domeniile despre care se discută cel mai mult și în care se reflectă cel mai pregnant eșecul statului nostru. Independența, integritatea, eficiența, responsabilitatea și transparența tuturor instituțiilor din sistemul judecătorilor și procurorilor mai urmează să fie asigurate, aceasta incluzând și verificarea eficientă a bunurilor și supravegherea democratică a activității lor. Până în martie, trebuie efectuată verificarea integrității candidaților și completate vacanțele în Consiliul Superior al Magistraturii, Consiliul Superior al Procurorilor și Curtea Supremă de Justiție, mai rămâne să fie organizat un proces transparent și bazat pe merit pentru numirile din principalele structuri judecătorești și ale procuraturii, inclusiv selectarea și numirea unui nou procuror general.
Comisia consideră că, pe lângă realizări (de exemplu, legile care protejează informatorii, delimitează competențele instituțiilor anticorupție, facilitează investigarea in absentia...) angajamentului de a lupta cu corupția la toate nivelurile îi lipsesc „pașii decisivi” care duc la investigații active, eficiente și „un palmares credibil de urmăriri penale și condamnări”. Cu alte cuvinte, nu se prea văd rezultatele acestei lupte. Nu sunt luate în seamă în suficientă măsură recomandările Centrului Național Anticorupție și mai este de lucru în ce privește structurile organizaționale ale instituțiilor anticorupție, asigurarea lor cu resurse adecvate.
În domeniul dezoligarhizării, pentru a se elimina influența excesivă a intereselor personale în economie, politică și viața publică, a fost elaborat un plan de acțiuni cu termene concrete, au fost amendate codurile electoral și penal în articolele ce vizează finanțarea partidelor, au fost îmbunătățite legile serviciilor audiovizuale și legea concurenței, ca să se preîntâmpine monopolizarea pieței mediatice. În același scop al dezoligarhizării, au fost introduse schimbări în legea parteneriatului public-privat, este folosit mecanismul judecării in absentia a doi oligarhi (unul a fost condamnat deja), în ambele cazuri s-au aplicat sechestre considerabile și măsuri de combatere a influenței electorale a acestor indivizi. Republica Moldova trebuie să continue actualizarea și implementarea planului de acțiuni, inclusiv a unor reglementări ce țin de plata în numerar și fluxurile financiare.
În mod evident, reforma justiției este în continuare sectorul cel mai problematic. Ca și până acum, nu totul depinde de guvernare, cea mai mare parte a restanțelor rămân pe seama judecătorilor și procurorilor. E de presupus că oligarhii nu vor renunța benevol să-i controleze pe o parte din ei și să-i determine să pună bețe în roate procesului de reformare a justiției. Dar nu numai oligarhii sunt interesați ca Republica Moldova să nu fie admisă în UE, să rămână în zona „neutră”, la cheremul lor.
În spatele oligarhilor stă Rusia, care nu-și mai ascunde intențiile de a bloca cursul european al Republicii Moldova. Chiar în ziua publicării raportului Comisiei Europene, fostul șef al FSB, actualul secretar al Consiliului de Securitate al Federației Ruse, Nikolai Patrușev, a declarat că guvernarea Republicii Moldova „a luat cale aderării la UE, a românizării” „sub presiunea Occidentului şi contrar voinţei poporului său”, „abandonând suveranitatea şi identitatea naţională”. Conform logicii înaltului funcționar rus, dacă am ceda presiunilor și șantajului rusesc și am adera la Uniunea Economică Eurasiatică, nici „voința poporului”, nici identitatea și suveranitatea noastră nu ar avea de suferit. Această abordare schizofrenică a relațiilor dintre Rusia și Republica Moldova nu pare să se reflecte câtuși de puțin pe chipul său. Și nota bene: pentru apropiatul lui Putin, aderarea la UE și „românizarea” sunt procese similare, de natură externă, exact ca „ucrainizarea” și cursul european din Ucraina.
Mai mult, Patrușev amenință Chișinăul, făcând o aluzie „fină” la soarta Ucrainei: „Republica Moldova riscă să devină încă (s.n.) o victimă a politicii coloniale occidentale, care se desfăşoară în mod vădit, cu neruşinare şi cinism, ignorând normele dreptului internaţional şi legile ţării, inclusiv Constituţia”. Să înțelegem că Rusia este model de respectare a dreptului international și a Constituției noastre, că nerușinarea și cinismul nu o caracterizează? De aceea a invadat țara vecină și îi omoară pe „frații” ucraineni? De aceea nu își retrage trupele din Republica Moldova, scuipând pe neutralitatea ei constituțională?
Nu e prima și nici ultima declarație de acest fel venită de la Moscova, schizofrenia imperială se adâncește și trebuie tratată cu toată seriozitatea. E, de fapt, o declarație de război. Război hibrid, deocamdată, cât rezistă armata ucraineană. Să ne imaginăm ce face Rusia pe ascuns, dacă își permite se ne amenințe deschis. Ilan Șor nu e singura sculă a FSB. Nerușinarea cu care acționează și banii pe care îi aruncă (SIS a descoperit doar o parte din ei) demonstrează că are un „sponsor” generos în ale diversiunii.
Între timp, propagandiștii ruși au început să sperie cetățenii cum că, deschizând ușa pentru Republica Moldova și Ucraina, UE încurajează un atac militar asupra Transnistriei. Și la Bruxelles, și în celelalte capitale europene se știe că numai armata ucraineană mai împiedică armata rusă să ne „elibereze” de sub „ocupația Occidentului”. De aceea, cred că va ține cont Consiliul European de recomandarea Comisiei Europene și va decide începerea negocierilor în martie. Și nu numai va decide, ci se va asigura că lucrul acesta se va realiza. Negocierile cu UE nu vor opri Rusia să ne atace în continuare, ea va pune în mișcare toate forțele sale, toate „rezervele”, toți oligarhii, toți agenții ca să le oprească. SIS și celelalte instituții ale statului vor avea de lucru ca niciodată.