Se pare ca în pofida tuturor Harvard-urilor si MBA-urilor, blocul economico-financiar al guvernului este condus de oameni incompetenți, care nu pot înțelege efectele pe termen lung a unui așa gen de comunicare cu mediul de afaceri.

Foarte greu să mă stăpânesc și să comentez într-un limbaj decent schimbările anunțate peste noapte în politică fiscală. Din această cauza trebuie să scriu pe lung, sorry. Se pare că în pofida tuturor Harvard-urilor și MBA-urilor, blocul economico-financiar al guvernului este condus de oameni incompetenți, care nu pot înțelege efectele pe termen lung a unui așa gen de comunicare cu mediul de afaceri.

Prima rândunica a fost inițiativa legislativă privind mărirea accizelor pentru produselor de tutun heat not burn. Cât de controversate nu ar fi aceste produse pentru unii, companiile din industrie aveau dreptul la un dialog adecvat cu autoritățile, care nu a fost. Puteam crede că fost o întâmplare nefericită, care nu se va transformă în regulă.

Acțiunile ulterioare arată însă că, a cîtă oară, avem un Guvern arogant și populist care nu înțelege că această țară, lipsită de orice fel de resurse naturale și aflată într-o permanentă criză de identitate, are șansă să devină prosperă doar prin susținerea grijulie a inițiativei private.
Nici un fel de granturi străine, din care jumătate se duc pe coffee break-urile ONG-iștilor și altă jumătate pe plăți sociale (presupunem că acest Guvern nu fură), nu vor înlocui inițiativa privată și dorința oamenilor de afaceri să ia riscuri în spate când decid să investească. Granturile se vor duce că apă în nisip, de fapt că și încrederea în actuală guvernare, dacă va continuă tot așa.

Cică avem de astupat o gaură în buget, care până când există doar din declarațîi, care nu sunt susținute de un raport detaliat, cu cifre reale.

Un raport care cu bună seama ar trebui prezentat în Parlament și făcut public.Dar ok, presupunem că există acest deficit anunțat, de fapt destul de confortabil conform standardelor aceleiași UE.

Pe parcursul dezvoltării țărilor capitaliste s-au inventat metode mai eficiente de a rezolva această problema fără a speria investitorii străini, fără a derută businessul care strigă după previzibilitate, fără a distruge din prima câteva reforme și inițiative normale care le-a lăsat în urmă să fosta guvernare. Da, metodele operative practic se reduc la 2 variante, emisie monetară și vânzarea obligațiunilor de stat pe piața internă. Și dacă prima metodă este una inflaționistă pe care un Guvern populist nu și-o poate permite, a două se poate folosi fără probleme. Mai ales că băncile locale sunt pline de lichidități și stau în rând să cumpere HVS de câte ori se anunță licitație. Nu v-ați întrebat de ce? De ce normă rezervelor obligatorii la BNM este de 42,5%? 42,5 %, Carl !!! Pentru că populația duce banii în bănci și ele nu găsesc afaceri că să le finanțeze. De ce businessul nu vrea să ia credite și să facă investițîi? Pentru că riscurile sunt mult prea mari și care devin încă mai mari după conferințe de presă neinspirate și neconvingătoare cum a fost cea de azi. Cerc vicios.

Cică sunt condițîi impuse de FMI pentru asistență financiară.

Serios? Lăsând la o parte întrebarea cît de competenți sunt oamenii care au negociat, mult stimațîi reprezentanți ai FMI nu întră în esență. Ei întotdeauna cer austeritate și împovărare fiscală. Ei țintesc câțiva indicatori macro, care se măsoară în procente și nu prea ii interesează efectele pe termen lung. De fapt ei niciodată nu și-au asumat public responsabilitatea pentru supra-îndatorarea și/sau băgarea în recesiune a vreunei țări. Procentele însă sunt depersonalizate și la fel într-o țară săracă sau bogată, iar realitatea este diferită.

Anularea tichetelor de masă. În opinia noastră, spune Ministra Finanțelor, ele nu sunt un beneficiu real pentru angajat, ci sunt doar un fel de facilitate fiscală ascunsă pentru companii.

Serios? Nu ne interesează opinia Dvs, încă nu ați demonstrat cu nimic că putem să avem încredere în ea. Vrem un studiu foarte clar și argumentat ce impact a avut această măsura asupra tuturor parților implicate, de la buget până la angajați și companii, înainte de așa declarațîi. Vrem respect pentru companiile și asociațiile de business care au negociat ani de zile cu predecesorii Dvs. că să aducă în Moldova practici de bună credință și care ulterior au avut încredere să investească în această țară.

Mărirea TVA înapoi de la 10% la 20 % pentru HoReCa.

O măsură care era văzută că stimularea dezvoltării turismului și care nici nu apucase normal să funcționeze. Aici nici nu trebuia tare să va încordați, că o face Fisc-ul în locul vostru. Întrebațîi pe proprietarii de hotele și restaurante prin ce chinuri trec ei că să demonstreze că o anumită livrare într-adevăr cade sub incidența acestei prevederi și se poate aplică cota TVA de 10%. Anulare de scutire personală pentru persoanele care au salarii mai mari de 20 mii de lei.

 

Serios? Frumoasă echitate socială. Cine în Moldova are un salariu mai mare de 20 mii? Vorbesc aici despre sectorul privat, în sectorul public mărimea salariului nu reflectă neapărat competențele profesionale. De obicei cineva care muncește mai bine, mai mult și este mai competent. Normal că așa un cetățean nu merită niște lei în plus salvați de impozitare. Sau 20 mii de lei este deja o avere în RM?

Ați spus că vreți să anulați deciziile proaste ale guvernării precedente care duceau la contrabandă și încălcări. Ok, atunci de ce votați prelungirea dreptului de a face comerț în baza patentei? Sau cum credeți că se comercializează toată contrabandă introdusă în țară? Și nu povestiți despre băbuțele care în baza patentei își vând ceapă din grădina. Acest argument îl poate invocă doar un om rupt total de realitatea din Moldova.
Mai sunt de comentat și altele, dar mă opresc aici și va rog.Hai, poate totuși încercați să fiți altfel, nu doar prin declarațîi.

Și da, am tot dreptul. V-am dat votul.