Provocări ale Rusiei în Zona de Securitate: Rotaţia pacificatorilor şi recrutările ilegale
Colonelul Eduard Bumbac, membru al Comisiei Unificate de Control, a explicat într-un interviu acordat Epoch Times, de ce rotaţia pacificatorilor şi recrutările în regiunea transnitreană pentru armata rusă încalcă neutralitatea R.Moldova şi toate acordurile în vigoare.
Ambasadorul Federaţiei Ruse la Chişinău a fost convocat de curând la MAEIE în legătură cu demararea unei noi etape a procedurii de rotaţie a pacificatorilor ruşi în Zona de securitate, anunţată recent de către Ministerul Apărării al Federaţiei Ruse. Ce s-a întâmplat concret în materie de rotaţie a pacificatorilor ruşi şi ce prevederi convenite cu Chişinăul a încălcat Rusia?
Articolul 4 al Acordului din 21 iulie 1992 semnat de Preşedinţii Federaţiei Ruse şi Republicii Moldova prevede că Armata a 14-a (actuala Grupă Operativă a Trupelor Ruse - GOTR) va respecta neutralitatea. Chestiunile legate de statutul armatei, procedurile şi termenele de retragere vor fi stabilite în cadrul tratativelor Rusiei cu R.Moldova. Chişinăul îşi asumă respectarea neutralităţii şi abţinerea de la acţiuni legate de bunurile materiale, efectivul militar al armatei şi membrii familiilor acestuia. Federaţia Rusă a încălcat acest Acord prin faptul că aşa-zisul „batalion de pacificatori al Grupului Operativ de Trupe Ruse din regiunea transnistreană a Republicii Moldova a început prima etapă de rotaţie în Zona de Securitate pe 18 octombrie a.c.”.
În acest context, rotaţia în cadrul contigentului militar rus implicat în operaţiunea de menţinere a păcii de pe Nistru urmează să fie înfăptuită din efectivul unităţilor militare dislocate pe teritoriul Federaţiei Ruse. După cum e cunoscut, Grupul Operativ de Trupe Ruse se află pe teritoriul Republicii Moldova fără consimţământul autorităţilor moldoveneşti, adică ilegal, fapt în virtutea căruia acesta urmează să fie retras necondiţionat şi fără întârziere.
Anume acesta a fost sensul înţelegerilor convenite prin semnarea la 21 octombrie 1994 a Acordului moldo-rus cu privire la „statutul juridic, ordinea şi termenele de retragere a formaţiunilor militare ale Federaţiei Ruse, aflate provizoriu pe teritoriul Republicii Moldova”, document care, nu a fost implementat de către partea rusă. Acelaşi obiectiv a fost vizat şi în Declaraţia Summit-ului OSCE de la Istanbul din 1999, adoptată prin consens, potrivit căreia Federaţia Rusă urma să-şi retragă în întregime trupele sale de pe teritoriul Republicii Moldova.
Totodată, Federaţia Rusă a încălcat unele documente de bază ale Comisiei Unificate de Control, care prevăd:
- Interzicerea circulaţiei, fără acordul CUC, prin Zona de Securitate a formaţiunilor militare, tehnicii de luptă şi armamentului;
- toate acţiunile de circulaţie a pacificatorilor se fac cu consimţământul şi acordul CUC;
- contingentul militar al Federaţiei Ruse trebuie să fie constituit numai din militari recrutaţi de pe teritoriul Federaţiei Ruse care au pregătirea pentru misiunile de pacificare;
- FR a efectuat rotaţia fără prezenţa obligatorie a grupului observatorilor militari, care este constituit din militari ai Federaţiei Ruse, Republicii Moldova, regiunii transnistrene şi Ucrainei.
Cum se desfăşoară procesul de recrutare a locuitorilor din regiune în rândul forţelor armate ale Federaţiei Ruse? Ce face Chişinăul pentru a-l combate?
În acest context a fost invocată şi continuarea acţiunilor de recrutare în rândurile forţelor armate ale Federaţiei Ruse a locuitorilor din regiune, inclusiv prin intermediul ediţiilor de publicitate, care provocă nedumerire, precum şi prin plasarea corturilor mobile cu materiale ilustrative pentru selectarea persoanelor din regiunea transnistreană în vederea încorporării în GOTR şi la pacificatori.
Pentru combaterea acestui fenomen autorităţile de la Chişinău întreprind permanent măsuri prin care îşi expun dezacordul faţă de aceste acţiuni ale FR. Astfel, de nenumărate ori a fost convocat Ataşatul Militar al Federaţiei Ruse în Republica Moldova, colonelul Igori Dovbnea la Ministerul Apărării, Ambasadorul Rusiei, Farid Farit Muhametşin, la MAEIE, precum şi alţi funcţionari din cadrul Ambasadei Ruse în Chişinău.
În cadrul acestor convocări sunt discutate activitatea reprezentanţilor militari din cadrul Grupului Operativ de Trupe al Federaţiei Ruse (GOTR) în regiunea transnistreană, îngrijorarea faţă de participarea trupelor GOTR, inclusiv a tehnicii militare în planificarea, organizarea şi desfăşurarea exerciţiilor comune cu aşa-numitele forţe speciale transnistrene, în cadrul cărora a fost forţat cursul de apă al râului Nistru.
Aceste acţiuni nu corespund măsurilor orientate spre asigurarea stabilităţii în Zona de Securitate şi încalcă prevederile legislaţiei naţionale şi tratatelor încheiate în acest sens. Mai mult decât atât, astfel de acţiuni contravin articolului 4 al Acordului cu privire la principiile de reglementare paşnică a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, unde unităţile militare ale Federaţiei Ruse, dislocate pe teritoriul Republicii Moldova trebuie să se conformeze strict principiului de neutralitate.
De asemenea, sunt exprimate nemulţumirea faţă de activitatea comandantului GOTR, colonelul Iurie Zelenkov, pe motiv că acesta derulează acţiuni provocatoare la adresa securităţii Republicii Moldova şi desfăşoară întâlniri neoficiale cu conducerea de vârf a regimului din Transnistria.
Înţeleg că aţi ridicat în cadrul CUC aceste probleme. Care au fost reacţiile reprezentanţilor Rusiei?
Delegaţia Republicii Moldova în CUC a abordat în permanenţă astfel de probleme şi situaţii când ele apar, dar cu regret constatăm că poziţia delegaţiei Federaţiei Ruse, susţinută tacit şi de componenta transnistreană, este una superficială. Problema rotaţiei pacificatorilor ruşi din cadrul GOTR nu este una nouă. Mai cu seamă Federaţia Rusă doreşte să arate că pacificatorii ruşi sunt principalii militari care asigură operaţiunea de pacificare în regiune şi nu consideră necesar să-şi coordoneze acţiunile cu reprezentanţii Republicii Moldova, asumându-şi astfel o supremaţie asupra tuturor contingentelor militare. Mai mult decât atât, ruşii consideră că, fiind semnatari ai Acordului din 21 iulie 1992, dânşii sunt „garanţi” ai acestui Acord şi în viziunea lor, garanţii nu sunt obligaţi să-şi coordoneze acţiunile cu terţe părţi.
Colonelul Eduard Bumbac este membru în Comisia Unificată de Control (Delegaţia R.Moldova).
Sursa: Epoch Times