Recomandările cu privire la sistemul electoral mixt, venite din partea Comisiei de la Veneția și OSCE, nu au fost respectate de guvernarea de la Chișinău în măsura în care să se poată spune că ele au fost respectate ca atare. Declarația aparține șefului misiunii UE la Chișinău, Peter Michalko, într-un interviu acordat Agenției IPN.

Acesta este motivul pentru care, în opinia oficialului european, în relațiile moldo-comunitare au apărut, pe parcursul anului trecut, unele aspecte noi sub forma condițiilor politice pentru acordarea asistenței macrofinanciare. 

Poziţia Uniunii Europene în ceea ce priveşte modificarea Codului electoral, care a avut loc anul trecut, nu s-a schimbat. În opinia noastră, recomandările Comisiei de la Veneţia nu au fost respectate. Poate unele dintre ele au fost, dar cu siguranţă nu în măsura în care ar fi posibil să spunem că ele au fost respectate ca atare şi aceasta a și dus la poziţia comună a trei instituţii ale Uniunii Europene, mai exact Consiliul, Comisia şi Parlamentul, care au întrodus această precondiţionare politică în asistenţa noastră”, a declarat Peter Michalko.

Șeful misiunii UE la Chișinău a apreciat că, în ansamblu, anul 2017 a fost unul „important” pentru relaţiile dintre Uniunea Europene şi Republica Moldova.

A fost un an întreg când au activat în plină forţă şi Acordul de Asociere, şi Acordul de Liber Schimb. Deci, pe o parte, a fost un an de consolidare a relațiilor, de susţinere activă a Republicii Moldova din partea Uniunii Europene, dar şi un an când am avut un dialog foarte deschis, sincer şi când au intrat în uz elemente noi pentru relațiile noastre.  Mă refer la condiționarea poliitică pentru acordarea asistenței macrofinanciare, legată de procese politice sau mai concret de adoptarea noului sistem electoral, după ce nu au fost ascultate recomandările din partea Comisiei de la Veneţia şi OSCE.”, a precizat Peter Michalko, care a mai opinat că, în general, „cooperarea noastră a continuat, schimbul comercial a crescut, au continuat să intre investiţii în Republica Moldova, chiar dacă nu în ritmul pe care ni l-am dori, de aceea sperăm că a fost şi un an de început de folosire din plin a capacităţilor oferite de către Acordul de asociere cu componenta sa importantă - Acordul de liber schimb”