MAEIE răspunde diasporei care nu a reușit să voteze: Voi sunteți di jină.Trebuia să vă înregistrați!
Ministerul Afacerilor Externe afirmă că numărul secțiilor de votare de peste hotare a fost decis conform prevederilor din Legea electorală și anume: numărul persoanelor înregistrate în prealabil și numărul alegătorilor care au participat la scrutinul precedent. Respectiv, dacă cetățenii şi-ar fi dorit mai multe secții de votare, trebuiau să se înregistreze din timpm astfel încât instituțiile abilitate să aibă cifra de reper a celor care intenționează să meargă la vot. În acest context, MAEIE reiterază că în anul acesta au fost deschise cele mai multe secții de votare pentru diasporă și a fost majorat numărul de buletine până la plafonul maxim - adică 3000 de exemplare.
În conformitate cu decizia Comisiei Electorale Centrale din 2 noiembrie 2016 privind organizarea celui de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale, turul II de scrutin s-a organizat şi s-a desfăşurat în aceleași condiții ca și turul I de scrutin (cu aceleași consilii și birouri electorale, în baza acelorași liste electorale).
Totodată, în vederea facilitării accesului la votare şi a oferirii condiţiilor optime, de comun cu Comisia Electorală Centrală, s-a decis majorarea numărului de membri ai birourilor electorale până la plafonul maxim stabilit de lege (11 membri) şi majorarea tirajului buletinelor de vot, destinat secțiilor de votare deschise în străinătate (3000 exemplare - cantitatea maximă stabilită de Codul Electoral).
În acest context, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene informează că pentru turul II au fost recepţionate 288 850 buletine de către cele 100 secţii de votare de peste hotare: cu 6.4 % mai multe buletine ca în turul I (270 349 buletine), dintre care nu au fost utilizate - conform datelor preliminare ale Comisiei Electorale Centrale - circa 153 135 buletine de vot, ceea ce reprezintă circa 53%.
La secţiile unde a fost constatată o prezenţă mai mare la vot decât prevedeau limitele legale ale capacităţilor secţiilor de votare a fost asigurată ordinea publică, dar şi au fost comunicate procedurile legale privind modul de depunere a contestărilor. Conform Codului Electoral, contestările sunt examinate de către organele electorale, prin respectarea ierarhiei acestora.
În procesul de transportare a rechizitoriului electoral către secţiile de votare nr. 382 Lisabona şi 385 Setubal, din motive tehnice nu s-a reuşit livrarea la timp a valizei diplomatice. Astfel, pentru a nu pune în pericol buna desfăşurare a scrutinului Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene a solicitat Comisiei Electorale Centrale printr-un demers tipărirea unui nou tiraj. Astfel, către seara zilei de 12 noiembrie, a fost asigurată transmiterea securizată a valizei diplomatice – fapt care a garantat dreptul cetăţenilor de a-şi exercita dreptul la vot în cele două secţii de votare. Adiţional, este în proces desfăşurarea unei anchete de serviciu pentru a stabili toate circumstanţele care au dus la apariţia unei asemenea situaţii.
Totodată, în virtutea competenţelor funcţionale ale ministerului, de rând cu alţi actori implicaţi, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va dispune examinarea minuţioasă a solicitărilor parvenite din partea cetăţenilor Republicii Moldova cu informarea corespunzătoare a petiţionarilor.
Numărul cetăţenilor aflaţi peste hotare înregistraţi prealabil – 3 570
Numărul alegătorilor care au participat la scrutinul precedent 2014 – 73 290
Numărul alegătorilor care au participat la scrutinul precedent 2010 – 64 201
Amintim că la câteva secții de votare din Londra, Bologna, București și Dublin, numărul buletinelor s-a epuizat înainte de închiderea secțiilor de votare. Moldovenii din diaspora au scris sute de contestații în acest sens, iar concurentul electoral - Maia Sandu - a cerut demisia șefului CEC și a ministrului de Externe.