Igor Dodon nu poate refuza numirea în funcție a unui ministru dacă candidatura acestuia a fost propusă repetat de către prim-ministru, iar decretul de numirea trebuie semnat în termen ce nu depășește 14 zile. O decizie în acest sens a fost anunțată cu puțin timp în urmă de către președintele Curții Constituționale, Alexandru Tănase.

Pentru evitarea blocajelor instituționale și pentru buna lor funcționare, autoritățile publice au obligația constituțională să colaboreze. În cadrul regimului parlamentar al Republicii Moldova președintele are un volum de competențe expres stabilite de Constituție. Deoarece președintele nu poartă nicio responsabilitate politică pentru activitatea Guvernului, rolul acestuia în configurarea componenței Guvernului este unul limitat”, a menționat Tănase.

Președintele CCM a amintit despre decizia anterioară a Curții prin care șeful statului a fost obligat să numească Guvernul după acordarea votului de încredere de către Parlament, chiar dacă nu este de acord cu componența nominală a Executivului, fie din alte motive.

Decizia opțională a președintelui în problema numirii Guvernului ar fi în contradicție cu prevederile constituționale care îl obligă să emită actul de numire a Guvernului. Neexercitatea atribuțiilor constituționale de către președintele țării ar conduce la încălcarea principiului separației și colaborării puterilor în stat. Voința politică a președintelui nu poate constitui o sursă de blocaj instituțional și nu poate anula competențele prim-ministrului care are un rol primar în procedurile de revocarea sau numirea miniștrilor”, a spus el.

În acest sens, Curtea Constituțională a decis că: președintele Republicii Moldova poate refuza o singură dată motivat propunerea primului ministru de numire a unei persoane în funcția vacantă de ministru. La rândul său prim-ministrul poate face o altă propunere sau reitera aceeași candidatură pentru funcția de ministru pe care președintele este obligat să o numească.

Totodată, Alexandru Tănase a menționat că o altă problemă în relațiile instituționale între Președinție cu Guvern și Parlament ar servi lipsa unui termen prin care șeful statului este obligat să numească Guvernul sau un ministru.

Nu este stabilit un termen concret pentru numirea Guvernului. Acest termen urmează să fie unul rezonabil. În acest sens decretul de numire a Guvernului sau a unui ministru, precum și refuzul de numire a unui ministru, urmează a fi emis în termen cât mai restrâns, dar nu poate depăși 14 zile, similar termenului prevăzut de Constituție pentru promulgarea legilor”, a declarat președintele CCM.

Amintim că deputații liberali au depus pe 10 ianuarie o sesizare la CCM în care cer explicarea procedurii de numire și revocare de către Președintele Republicii Moldova a unor membri ai Guvernului în legătura cu remanieri sau vacanța funcției. Această necesitate a apărut după ce Igor Dodon l-a demis pe Anatol Șalaru din funcția de ministru al Apărării la inițiativa președintelui PL, Mihai Ghimpu.

Liberalii au solicitat ca funcția vacantă la șefia instituției să-i revină ministrului Mediului, Valeriu Munteanu, însă acestei decizii se împotrivește șeful statului care susține că la conducerea ministerului trebuie să vine un „profesionist și patriot”.