Unii demnitari și funcționari de stat se arată indignați de campania instituțiilor mass-media împotriva abuzului asupra legii privind protecția datelor cu caracter personal, în timp ce alții se arată amuzați și încântați de ea. Reacțiile au fost exprimate într-un sondaj Deschide.MD după ce numele multora dintre ei au fost astăzi ascunse sub inițialele X, Y, Z, iar fețele lor - blurate cu negru.

Deși mai bine de 10 site-uri de știri s-au solidarizat în această campanie și au ascuns astăzi numele demnitarilor vizați în știri, directorul Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, spune că nu știe despre ce campanie este vorba. 

”Sincer, nu cunosc acest subiect. Vă pot anunța că în cazul în cazul în care la adresa Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal va parveni o sesizare cu privire la cazul pe care l-ati descris, noi vom reacționa și vom da apreciere acestei situații”, ne-a declarat Eduard Răducan.

Încântați și chiar amuzați de campanie au fost deputatul Artur Reșetnicov și șeful Procuraturii Anticorupție, Viorel Morari.

”Sper că asemenea știri vor urma și în alte zile. E cel mai bun lucru pe care l-a făcut presa în ultima perioadă”, ne-a spus cu satisfacție deputatul Artur Resetnicov.

”Îmi place, cât va dura?! Campania asta pe de o parte îi taxează pe oficiali, pe de alta - protejează datele cu caracter personal mai ales când e vorba de acuzații cu caracter penal. Rog instituțiile mass-media să aplice și pe viitor regulile acestei campanii în privința mea”, ne-a declarat zâmbind și încântat, șeful Procuraturii Anticorupție Viorel Morari. 

Au fost însă și demnitari mai puțin încântați:

”Eu cred că cititorii sunt cei care vă vor taxa. Piața mediatică din Republica Moldova este suficient de largă astfel încât consumatorii de știri să aibă de unde se informa pe deplin. Eu sper că această campanie se va finaliza la sfârșitul zilei de azi. Am văzut niște știri în care apăream și eu. Îmi pare că eram eu pentru că era negru pe față. Despre evenimenele noastre de azi noi vom informa oamenii prin intermediul serviciului de presă care se desolidarizează de această campanie. Îmi pare rău că cei care au lansat campania nu au citit Convențiile internaționale cu privire la protecția datelor cu caracter personal”, ne-a declarat Procurorul General, Eduard Harunjen.

Referitor la acest subiect chiar nu vă pot spune multe pentru că am fost prins cu alte activități și nu prea am avut acces la internet. Totuși, atât eu, cât și președintele Igor Dodon, mereu am fost adepți ai liberei exprimări. Nu am atacat presa pentru materialele publicate cu excepția cazurilor când materialele conțin informație falsă”, ne-a declarat consilierul prezidențial Maxim Lebedinschi.

Președintele Igor Dodon nu ne-a răspuns la telefon pentru a ne comenta campania, deși el a fost unul dintre demnitarii cei mai ”afectați” de ea.

La rândul, președintele comisiei educație, cultură, sport și mass-media ne-a spus că instituțiile mass-media trebuie să se conformeze legislației în vigoare. 

”Datele cu caracter personal, este lege ele sunt date cu caracter personal. Ar trebui încă o dată de citit foarte atent legea si de văzut ce înseamnă personal și ce înseamnă spațiul public pentru că unele lucruri sunt personale iar unele poate nu ar trebui să fie date cu caracter personal. Mi-e complicat să comentez .... si aici este un subiect de discutii si poate niste audieri publice cu implicarea juriștilor să punem punct pe problema asta ca sa nu fie ping-pongul acesta dintre ziariști și persoanle care se consideră maltratate de ziarişiti făcînd abuz de datele cu caracter personal. Toate abuzurile acestea ar trebui să fie excluse din dialog doar în câmpul legislativ si ar trebui ca sa revenim încă o dată la acestă lege a datelor cu caracter personal si sa vedem ce este caracter personal ce ne spun juristi”, Vladimir Hotineanu.

Precizăm că mai multe instituţii de presă s-au solidarizat vineri, 27 ianuarie, în cadrul unei campanii împotriva interpretării abuzive și eronate de către funcţionari a Legii privind protecția datelor cu caracter personal, depersonalizând articolele. Astfel, în loc de numele reale ale funcţionarilor şi politicienilor, jurnaliştii au folosit bunăoară literele XXX, ZZZ sau YYY. Totodată, instituţiile mass-media au blurat imaginile cu demnitari.

Acestui protest i s-au alăturat mai mulţi jurnalişti de la Ziarul de Gardă, Ziarul Naţional, SP de la Bălţi, Agora.md, Unimedia.info, Deschide.md, Moldova.org, Realitatea.md, Timpul.md, Report.md, Independent.md, Newsmaker.md, Ecopresa.md, Crimemoldova.md etc, dar şi fotografi independenţi cum ar fi Constantin Grigoriţă. Unele dintre aceste articole au devenit virale pe reţelele de socializare unde cu reporterii s-au solidarizat mai multe persoane.