Tiraspolul forțează includerea „controlului mixt la frontieră” în formatul 5+2. Ce zice Delegația UE
Delegaţia transnistreană pledează împotriva instaurării unui control comun, moldo-ucrainean, la punctul de trecere Curiurgan, şi care se va desfășura pe teritoriul Ucrainei. Experții ucraineni au declarat pentru Deschide.MD că discutarea pe marginea unor proceduri care vizează strict granița de jure a Republicii Moldova și Ucrainei ar însemna recunoașterea indirectă a suveranității Tiraspolului asupra acestui segment de frontieră.
Pierderile Transnistriei
Problematica controlului comun la granița moldo-ucraineană pe segmentul transnistrean este discutată foarte intens în diferite formate oficiale și neoficiale.
Transnistria, prin intermediul delegatului în procesul de negocieri, Vitali Ignatiev, insistă ca această chestiune să fie inclusă pe agenda negocierilor în format 5+2. În acest sens au fost făcute mai multe demersuri. De exemplu, la întâlnirea dintre așa-numitul ministru de Externe al Transnistriei, Vitali Ignatiev, și vicepremierul pentru Reintegrare, George Bălan din 14 martie, reprezentantul Tiraspolului a subliniat că acest control comun va cauza daune economiei separatiste de 38.000.000 de dolari pe an. Pe lângă argumentul economic, Ignatiev a vorbit și despre o escaladare a tensiunilor la postul Cuciurgan. Forțele din Republica Moldova, polițiștii de frontieră se vor afla în imediata apropiere de forțele de ordine din Transnistria. Această apropiere a forțelor militare nu va fi acoperită de o misiune de pacificare, așa cum se întâmplă în Zona de Securitate. Deci argumentul Ignatiev este că, aflându-se în imediata apropiere, polițiștii moldoveni și cei transnistreni vor deschide focul unii împotriva altora.
Chișinăul are o propunere pentru Tiraspol
Controlul comun la Cuciurgan a fost subiect de discuții între liderul de la Tiraspol Vadim Kranoselski și viceministrul rus de Externe Grigori Karasin. La întâlnirea cu vicepremierul rus Dmitri Rogozin, care a avut loc la 21 martie, Krasnoselski și-a exprimat convingerea că eforturile Federației Ruse, în calitate de stat-garant și intermediar în procesul de negocieri, vor contribui la organizarea unei discuții pe marginea controlului mixt în cadrul consiliului permanent al formatului de negocieri 5+2. George Bălan a reiterat, pentru Deschide.MD, că această chestiune ține exclusiv de relațiile bilaterale moldo-ucrainene, iar Tiraspolul poate participa la acest control ca parte a structurilor moldovenești.
Ignatiev i s-a jeluit lui Tapiola
Șeful Delegației Europene, Pirkka Tapiola, s-a întâlnit la 27 martie cu Vitali Ignatiev. Despre această întâlnire, am aflat de pe site-ul administrației de la Tiraspol, novostipmr.com. La această întâlnire a fost prezent și directorul regional pentru Europa şi Asia Centrală în cadrul Serviciului European pentru Acţiune Externă, Thomas Mayr-Harting. Tema principală de discuții la această întâlnire a fost anume controlul mixt la frontiera moldo-ucraineană. Cel puțin această concluzie poate fi trasă din știrile publicate de presa din stânga Nistrului. La această întâlnire, Ignatiev și-a spus poezia învățată pe de rost: controlul comun nu va aduce nici un beneficiu circulației cetățenilor, economia transnistreană va avea de suferit, iar aflarea în apropierea imediată a polițiștilor moldoveni și grănicerilor transnistreni va conduce la escaladarea tensiunilor. Ignatiev se plânge că Uniunea Europeană se face că nu aude despre aceste lucruri. Ignatiev a mai spus că a expediat scrisori tuturor miniștrilor de externe din UE și chiar Federicăi Mogherini, Înaltului Reprezentant al UE pentru Afaceri Externe prin care a informat despre consecințele controlului mixt.
Poziția UE: Implementare graduală
Deschide.MD a întrebat Delegația UE la Chișinău ce s-a discutat la Tiraspol, deoarece singura sursă de informare despre întâlnire este mass-media separatistă. Serviciul de presă a răspuns: „Urmare a solicitării dumneavoastră, vă pot preciza că Delegația UE în Republica Moldova nu va da publicității un comunicat de presă privind întâlnirea menționată în mesajul dumneavoastră”.
Despre opinia Delegației UE față de controlul comun la frontieră aflăm din raportul privind implementarea Acordului de Asociere pentru anul 2016.
„În noiembrie 2015, ca parte a proiectului de punere în aplicare a gestionării frontierelor, Moldova și Ucraina au convenit asupra unui regim comun la punctul de trecere Cuciurgan pe segmentul central al frontierei lor, ceea ce a condus la o îngrijorare în rândul autorităților din Transnistria. UE sprijină o abordare pe etapizată, care va permite punerea în aplicare treptată a acordului. Misiunea Uniunii Europene de Asistență la Frontieră în Moldova și Ucraina (EUBAM) promovează controlul la frontieră și normele comerciale carte respectă standardele UE și servește nevoilor celor două state partenere”. Acesta este comentariul UE cu privire la controlul mixt la frontiera moldo-ucraineană. Comentariul nu relevă atitudinea clară a Delegației față de controlul mixt. UE a constatat că Ucraina și Republica Moldova au ajuns la un acord în acest sens și a menționat că susține implementarea graduală a acestui proiect și amintește că EUBAM promovează bunele practici în domeniul controlului la frontieră.
Ce înseamnă implementarea etapizată a acordului privind controlul mixt la frontieră. La început, timp de o lună sau două, poliția de frontieră și vameșii moldoveni se vor afla la Cuciurgan în misiune de observare. După ce se vor familiariza cu procedurile de control, se vor conecta treptat la unele proceduri, iar în ultimă etapă vor trece la controlul comun la frontieră pe picior de egalitate cu vameșii și grănicerii ucraineni.
Includerea controlului comun în format 5+2, înseamnă recunoașterea graniței transnistrene
Serghei Gherasimciuk, expert în cadrul Consiliului de Politică Externă „Prisma ucraineană”, consideră că, din punct de vedere, al dreptului internațional nu există graniță transnistreană. „Transnistria nu este recunoscută nici de Rusia și nu va fi recunoscută de Ucraina. Totodată, discutarea pe marginea unor proceduri care țin strict de granița de jure a Republicii Moldova și Ucrainei, ar însemna recunoașterea indirectă a suveranității Tiraspolului asupra acestui segment de frontieră. În circumstanțele de acum acest lucru nu este rezonabil. Agenda formatului de negocieri 5+2 nu trebuie să fie supraîncărcată cu probleme suplimentare, care nu țin de soluționarea conflictului”, a declarat Gherasimciuk.
Potrivit expertului, poziția Uniunii Europene creează probleme Chișinăului în intenția de a convinge partenerii europeni de a găsi limbă comună cu Tiraspolul. „Ucraina va accepta orice poziție a părții moldovenești. În cazul în care va fi o decizie politică a Republicii Moldova, Ucraina va lucra în această direcție. Dacă Republica Moldova va renunța la proiect, Ucraina va securiza frontierele de sine stătător, luând în considerare că securitatea frontierelor este o prioritate pentru Ucraina”, a conchis Gherasimciuk.
Se pare că a rămas foarte puțin până la demararea controlului mixt la granița moldo-ucraineană. Prim-miniştrii Republicii Moldova și Ucrainei, Pavel Filip şi Vladimir Groisman, au discutat la 27 martie despre coordonarea acţiunilor necesare pentru demararea controlului în comun la posturile vamale, inclusiv la punctele de trecere a frontierei Cuciurgan-Pervomaisk și Palanca-Maiaki-Udobnoe.
Andrei Deviatkov, doctor în istorie şi cercetător principal la Centrul de studii postsovietice al Institutului Economic al Academiei de Ştiinţe din Rusia, a declarat că sprijinul tehnic și financiar pentru realizarea controlului comun la frontieră este realizat de fapt de misiunea EUBAM. Potrivit lui Deviatkov, UE de fapt nu vrea politizarea și promovarea acestui subiect.
Expertul ucrainean Anton Mihnenko, director al Centrului ucrainean pentru cercetare a armatei, conversie și dezarmare, consideră că chestiunea controlului este o problemă moldo-ucraineană și nu este vorba despre o blocadă economică, ci despre o comoditate de lucru între Chișinău și Kiev.