Regulile de plasare a publicității politice au foste principalele teme abordate la consultările publice organizate de Comisia Electorală Centrală (CEC).  Reprezentanții Promo-LEX au venit, în context, cu opinii și sugestii.

Proiectul de Regulament cu privire la modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public a fost elaborat de CEC în baza noii Legi cu privire la publicitate, intrată în vigoare la 8 ianuarie 2023.

În opinia Promo-LEX, în proiectul regulamentului ar trebui utilizată noțiunea de publicitate politică, care este reglementată în Legea cu privire la publicitate, iar publicitatea politică ar trebui delimitată în funcție de perioadele în care aceasta este difuzată – în perioada electorală sau în cea extraelectorală (în afara alegerilor).

Este un Regulament nou și, pe alocuri, foarte complex. Trebuie să ne asigurăm că va fi înțeles de toți actorii implicați și, respectiv, implementat pe măsură. Este foarte important cum va fi pus în practică, pentru că atât Regulamentul, cât și Legea privind publicitatea, conțin unele noțiuni noi care par a fi ușor confuze”, a menționat, în cadrul evenimentului, Directorul de Program al Asociației, Nicolae Panfil.

De asemenea, reprezentanții organizației non-guvernamentale susțin că interdicțiile de plasare, distribuire și difuzare a publicității politice ar trebui revizuite.

Promo-LEX atrage atenția că limitarea dreptului de a plasa publicitatea politică în perioada electorală de către alți furnizori/distribuitori decât grupul de inițiativă și concurentul electoral încalcă dreptul la libera exprimare și vine în contradicție cu Codul electoral care prevede că „cetățenii (…) au dreptul de a supune discuțiilor libere și sub toate aspectele programele electorale ale concurenților electorali, calitățile politice, profesionale și personale ale candidaților, precum și de a face agitație electorală în cadrul adunărilor, mitingurilor, întâlnirilor cu alegătorii, prin intermediul mass-mediei, prin expunerea de afișe electorale sau prin intermediul altor forme de comunicare”. Contrar respectivei prevederi, în proiectul Regulamentului acest drept este conferit de facto doar grupurilor de inițiativă și concurenților electorali, așa cum plățile pentru publicitatea politică în perioada electorală sunt efectuate doar de pe conturi ”Destinat grupului de inițiativă”/”Fond electoral”, se arată într-un comunicat emis de Promo-LEX.

Totodată, precum susțin membrii asociației, potrivit proiectului, autoritatea electorală se focusează doar pe dreptul subiecților publicității politice de a distribui astfel de publicitate, fiind neglijați ceilalți actori implicați în acest proces.

În acest caz, urmează a fi publicate date atât despre plătitorul, cât și despre furnizorul publicității, în scopul asigurării transparenței publicității politice din perspectiva surselor financiare”, sugerează Promo-Lex.

De asemenea, se recomandă completarea proiectului cu prevederea privind difuzarea doar a mesajelor de interes public aprobate de Comisia Electorală Centrală.

Referitor la publicitatea în mass-media, Promo-LEX recomandă reducerea de la 30% la 20% a spațiului maxim rezervat publicității politice în publicațiile periodice publice și exclusă limitarea la 50% a spațiului de publicitate  în cazul publicațiilor periodice private.

Potrivit Legii cu privire la publicitate, publicațiile periodice private își determină individual spațiul rezervat publicității”, atrag atenția reprezentanții Promo-LEX.

În privința afișajului publicitar, Promo-LEX recomandă revizuirea limitării la 10% per furnizor a spațiului publicitar, pe motiv că nu este clar cum urmează a fi implementată prevederea respectivă. La fel, pare a fi dificilă de respectat, mai ales în localitățile mici, interdicția amplasării afișelor publicitare în raza a 100 de metri de la autoritățile electorale. Această interdicție ar urma să fie revizuită, cu permisiunea acestei publicități până vineri, înainte de ziua alegerilor.