Consolidarea capacităților sistemului educațional din Republica Moldova în dezvoltarea cunoștințelor şi competențelor de care au nevoie elevii pentru a deveni cetățeni activi şi responsabili este un proces complex și multidimensional. Aceasta constituie o prioritate în parteneriatul Ministerului Educației și Cercetării cu Consiliul Europei și Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare şi Cooperare în cadrul proiectului „Educație pentru democrație în Republica Moldova”, a doua fază a căruia a fost lansată la Chișinău, transmite IPN.

Ministrul educației și cercetării, Anatolie Topală, a precizat că importanța și rolul educației în promovarea egalității, incluziunii și cetățeniei democratice au dobândit o semnificație sporită.

Cu siguranță acțiunile prevăzute în următoarea fază a proiectului reiese și din angajamentele ministerului conform Planului de acțiuni de aderare la UE privind fortificare a statului de drept și consolidarea unei democrații durabile, astfel ca societatea să funcționeze cu adevărat în mod democratic”, a declarat ministrul.

Corina Lungu, consultant principal din cadrul Ministerul Educației și Cercetării, a precizat că o dimensiune a proiectului, în perioada 2019-2022, a inclus susținerea guvernanței democratice a școlilor.

Partea de democratizare și de formare a cadrelor didactice și de conducere – cum comunitatea școlară poate să devină o comunitate democratică – a fost un alt obiectiv care s-a finalizat prin elaborarea ghidului „Guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova”. A fost reconceptualizată disciplina „Educație pentru societate”, care acum se predă după alte conținuturi. „În cadrul orelor elevii vorbesc despre ce înseamnă mass-media, manipulare, ce înseamnă corupție, cum pot fi organizate alegerile într-un colectiv de elevi al organelor de conducere în clasă”, a precizat consultantul principal din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.

A doua fază a proiectul prevede elementele care vin să asigure o stabilitate și sustenabilitate a lucrurilor realizate în prima fază. „Vrem să facem inserția principiilor, finalităților disciplinei „Educație pentru societate” în curriculum existent din clasele primare, fără a face modificări”, a adăugat Corina Lungu.

În anul școlar curent se încheie procesul de implementare graduală a disciplinei „Educație pentru societate” la treapta gimnazială în școlile din Republica Moldova. Curriculumul pentru disciplina „Educație pentru societate” (clasele a V-XII-a) a fost elaborat în 2018 cu suportul Consiliului Europei și a fost introdus inițial în clasa a V-a și clasa a X-a în anul de studii 2018-2019.

În următorii patru ani, Consiliul Europei va sprijini în continuare integrarea Cadrului de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică al Consiliului Europei în învățământul primar, gimnazial și liceal, inclusiv în învățământ profesional tehnic, va consolida în continuare capacitățile naționale de formare a cadrelor didactice și a competențelor profesionale ale profesorilor, și va sprijini implementarea în școli a ghidului metodologic „Guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova”.

Proiectul Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova” este realizat în cadrul Planului de acțiuni al Consiliului Europei pentru Republica Moldova.