E-cazier // Cetățenii moldoveni își pot obține cazierul judiciar în regim online
Astăzi a fost lansat un nou serviciu digital, prestat de sistemul afacerilor interne – Serviciul e-cazier. Astfel, cetățenii Republicii Moldova, atât cei din țară, cât și cei aflați peste hotare, au acum posibilitatea să obțină orice tip de cazier juridic de la distanță, într-o singură zi.
La eveniment au fost prezenți ministrul Afacerilor Interne, Ana Revenco, al Justiției Veronica Mihailov-Moraru, precum și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba.
Ministra de Interne a menționat că a devenit prioritar să fie livrate cetățenilor acest serviciu electronic, în cea mai simplă și rapidă formă.
„Peste 100 de mii de cetățeni moldoveni aflați peste hotare nu vor mai pierde timpul pe drumuri și nu vor suporta cheltuieli suplimentare ca să obțină actele ce le deschid accesul la piața muncii, la instruiri, recalificări. Mulțumesc echipei de la tehnologia informației, analiștilor, inginerilor care au avut grijă ca acest proces să fie finalizat rapid si fără cusur. Pentru aceasta, s-a lucrat în echipa extinsă, împreună cu colegii de la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerul Justiției și alte instituții ale statului”, a declarat Ana Revenco.
Prin intermediul sistemelor integrate, cazierele pot fi apostilate, la solicitare, de către Agenția Resurse Informaționale Juridice din cadrul Ministerului Justiției.
„Trăim în era digitală. O epocă în care lumea prosperă datorită avantajului tehnologiilor informaționale, generând comoditate și utilitate. Astăzi, mai facem un pas pentru deblocarea de birocrația tradițională a unor servicii publice digitalizate, cum sunt apostilarea documentelor naționale concomitent cu solicitarea lor de la autoritățile emitente. Astfel, scutim cetățenii noștri de navigarea prin labirintul birourilor publice, unde sunt nevoiți să suporte cozi lungi și, uneori, să se întoarcă cu mai multe întrebări decât răspunsuri”, a spus ministra Justiției Veronica Mihailov-Moraru.
Serviciul permite un nivel înalt de securizare a datelor personale cu caracter sensibil. Cazierele digitale pot fi accesate doar prin intermediul cabinetului personal guvernamental al cetățeanului, MCabinet, iar descărcarea acestora se face cu ajutorul semnăturii electronice. Autenticitatea documentelor poate fi verificată în orice moment, din orice colț al lumii, scanând codul QR înserat pe cazier, fapt care exclude orice tentativă de falsificare a documentelor digitale.
Dumitru Alaiba, Ministru al Dezvoltării Economice și Digitalizării a declarat: „Suntem hotărâți să accelerăm procesul de digitalizare a serviciilor publice și să aducem beneficii tangibile pentru toți cetățenii Republicii Moldova, indiferent de locul în care se află. Construim o țară modernă, transparentă și orientată către nevoile cetățenilor, iar digitalizarea va juca un rol central în această transformare”.
Potrivit datelor oficiale, în 2022, Serviciul de Tehnologii Informaționale al Ministerului Afacerilor Interne (STI al MAI) a înregistrat peste 95 de mii de cereri de eliberare a cazierului judiciar, acesta fiind cel mai solicitat serviciu. De asemenea, au fost emise peste 17 mii de caziere contravenționale și mai bine de 7 mii de caziere judiciare detaliate.
Costurile serviciilor au rămas aceleași, iar digitalizarea nu exclude emiterea cazierelor pe suport de hârtie. Dimpotrivă, cetățenii care preferă un cazier emis în format „clasic”, pot solicita ca acesta să le fie livrat direct la inspectoratul raional de poliție, serviciu care le va fi prestat gratuit. La fel, cazierul pe suport de hârtie, cu sau fără apostilare, în limbile română, engleză sau rusă, poate fi solicitat la domiciliu, prin intermediul serviciului guvernamental M-Delivery, care asigură livrarea cazierului în peste 200 de țări ale lumii.
Proiectul cu titlul generic E-cazier a fost lansat de STI al MAI în regim de pilotare pe data de 19 iunie, în colaborare cu Agenția pentru Guvernare Electronică. În doar 5 zile, peste 1800 de cereri au fost depuse online, un indice comparabil cu numărul cererilor depuse de cetățeni la ghișeul fizic al STI (cca 2 mii de solicitări de caziere, în mediu, pe săptămână). Fiecare al zecelea cetățean a cerut un cazier apostilat.