Asociația Investitorilor din România: Impozitarea tichetelor de masă a scăzut numărul de beneficiari cu peste 50%
Decizia luată în 2020 de impozitare cu 24% a tichetelor de masă electronice a avut consecințe semnificative asupra pieței tichetelor de masă din R. Moldova. De atunci și până în prezent, 53 la sută dintre companii au încetat să mai ofere tichete de masă angajaților lor. Astfel, numărul de beneficiari a scăzut cu 40 la sută, a anunțat Asociația Investitorilor din România în cadrul unei conferințe de presă, organizată în comun cu Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova (CCIFM) și Camera de Comerț Americană din Moldova.
În cadrul conferinței au fost prezentate rezultatele unui studiu privind tichetele de masă. Conform datelor, doar 6,5% dintre salariații din R. Moldova beneficiază în prezent de tichetele de masă electronice. Astfel, s-a constatat că impozitarea a afectat grav sistemul de tichete, dar și a lovit asupra întreprinderilor mici și mijlocii, acestea renunțând la acordarea tichetelor de masă pentru angajații săi.
Totodată, rezultatele mai arată că aproximativ 89 la sută dintre angajați văd tichetele de masă ca fiind cea mai bună formă de a oferi prânzul de către angajator. Acest punct de vedere este împărtășit, în special, de angajații companiilor care acordă aceste tichete. În context, 76% dintre angajați percep tichetele drept o creștere a veniturilor personale.
În conformitate cu rezultatele studiului, respondenții au declarat că aceste tichete le-au permis să cumpere mâncare de o calitate mai bună. În plus, 75% dintre angajați sunt extrem de mulțumiți de acest beneficiu extra-salarial. Datele mai arată că tichetele de masă presupun beneficii colaterale care permit o atmosferă mai bună în interiorul companiilor.
Deși din februarie 2022, valoarea impozitabilă a tichetelor de masă a crescut de la 45 la 70 de lei, valoarea medie a unui tichet a crescut nesemnificativ, de la 40,3 lei la 50 de lei. Astfel, chiar dacă companiile au posibilitatea să ofere tichete cu o valoare mai mare angajaților săi, majoritatea nu au mărit cuantumul pentru un tichet, pentru a nu fi impozitați și mai mult.
Astfel, majoritatea companiilor nu sunt de acord cu impozitarea tichetelor de masă electronice și ar prefera ca acestea să rămână neimpozitate sau, cel puțin, și-ar dori reducerea impozitului de la 24% la 12%.
Datele mai arată că 95 la sută dintre angajați ar prefera să primească 1 400 de lei sub formă de tichete de masă, pe care să le poată cheltui doar pe produse alimentare, decât să primească 1 000 de lei în plic.
Totodată, autorii studiului consideră că încasările indirecte din TVA și alte impozite pot să acopere valoarea de 24% impozit la fondul social. Utilizarea tichetelor de masă favorizează creșterea veniturilor bugetului public național din TVA, reieșind din considerentul că utilizarea tichetelor de masă se face doar în cadrul rețelei de comercianți-plătitori de TVA.
În rezultat, un leu cheltuit cu utilizarea tichetului de masă aduce cel puțin 23 de bani, din care TVA reprezintă 14,65%, iar celelalte reprezintă taxele și impozitele salariale.
Din aprilie 2018 până în aprilie 2023, s-au acordat tichete de masă în valoare de 1,48 de miliarde de lei. În anul 2022, suma totală a reprezentat 376,5 milioane de lei sau 0,4% din valoarea totală a comerțului cu amănuntul.
Tichetele de masă reprezintă unul dintre cele mai răspândite beneficii extra-salariale la nivel internațional. Printre cele mai importante avantaje se numără creșterea motivației și performanței echipei, reducerea absenteismul la locul de muncă, optimizarea bugetului și a timpului, dar și asigurarea unui trai mai bun a angajaților și creșterea calității alimentației.