Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, și-a „răsuflecat mânecile”, spune el, și a prezentat un Plan de reconstrucție a infrastructurii din R. Moldova. Planul a fost expus astăzi, 14 septembrie, în cadrul unei conferințe de presă.

„O Moldovă bine dezvoltată va fi cu adevărat europeană. Suferim pentru că nu avem o infrastructură bună, atât noi cât și economia. Pentru că o infrastructură slabă înseamnă dezvoltare slabă, înseamnă sărăcie.

Acum, la mijloc de mandat, știu că trebuie să facem mai mult. Este momentul să ne răsuflecăm mâinicile și în următorii doi ani să construim și să realizăm proiecte, care să schimbe felul în care arată țara noastră”, a declarat Andrei Spînu.  

Astfel, Planul de reconstrucție a infrastructurii Republicii Moldova include:

  1.  Drumuri europene în toată țara. Toate drumurile expres, naționale, și regionale, adică 6 000 km trebuie să fie de o calitate foarte bună. Autoritățile vor să atragă resurse financiare suplimentare pentru a atinge acest obiectiv. Tronsonul Soroca-Arionești-Otaci a început să fie construit, drumul de ocolire Troița Nouă în curând va fi dat în exploatare, drumul Hîncești-Lăpușna, centura orașului Cimișlia, centura orașului Vulcănești, sectoarele 2 și 3 ale centurii Chișinăului, drumul Bălți-Criva, drumul Chișinău-Leușeni, drumul Hîncești-Leova-Cantemir-Cahul-Giurgiulești, podurile peste Prut: Cahul-Oancea, Leușeni-Albița, Sculeni-Sculeni. Mai au alocate și 500 mln de lei pentru drumurile regionale.
  2. Transport feroviar și naval european. Autoritățile vor să crească viteza cu care circulă trenurile pe teritoriul R. Moldova și să dezvolte portul de la Giurgiulești. Anul trecut transportul naval și feroviar a crescut cu 30%, iar cei de la guvernare se laudă că au scos Calea Ferată din datorii. Dar spune, ministrul, mai este mult de lucru de a moderniza CFM, pentru că din cauza stării proaste a liniilor de cale ferată, la moment se circulă cu mai puțin de 40 km/h în medie, pe când standarul European este de 100 km/h pentru trenurile cu mărfuri și 150km/h pentru trenurile de pasageri. Cei de la Minister vor să crească viteza de deplasare pe cale ferată, să reabiliteze tronsonul de cale ferată Bender-Basarabească-Etulia-Giurgiulești. Reabilitarea a 446 km de căi ferate, pentru care au înțelegeri cu partenerii de dezvoltare. Își mai propun să procure minim 1000 de vagoane noi, echipamente pentru portul naval, iar Prutul și Nistru să devină din nou navigabile.
  3.  Transport rutier modern. Autoritățile promit să redreseze transportul rutier. „Am spus anul trecut că autobuzele, care au mai mult de 20 de ani trebuie să dispară de pe drumurile noastre”, a declarat Andrei Spînu. Trebuie să fie înnoit parcul auto, să fie combătut transportul ilicit, și să se utilizeze noile tehnologii pentru: eBilet, eGPS, precum și să fie modificată metodologia de calcul a biletelor pentru pasageri, iar Codul Rutier va fi modificat.  
  4. Apă pentru toți. Până în 2030, autoritățile își propun să conecteze toate localitățile la apă și canalizare. De asemenea, va fi finalizat proiectul din raionul Călărași, finanțat de către Guvernul German. Vor fi construite stații de epurare la Soroca și Comrat, precum și va fi dezvoltat apeductul care trece pe sub rîul Prut.
  5. Programul „Satul European”. Președintele Maia Sandu a lansat acest program ambițios, care are deja peste 180 de proiecte finalizate. El include repararea și renovarea de grădinițe, terenuri de joacă, iluminat stradal.

O altă prioritate menționată de ministrul Spînu este Modernizarea Aeroportului. Potrivit prognozelor în următorii ani se va atesta o creștere a numărului de pasageri pe Aeroportul Internațional Chișinău.

„De aceea se va contrui un nou terminal, iar ca să înceapă cât mai repede e nevoie de circa 2 mln de euro”, susține demnitarul. Andrei Spînu estimează că peste câțiva ani vom avea un trafic anual de 5 milioane de pasageri la Aeroport.

De asemenea, el și-a propus și reconstrucția portului de la Giurgiulești.