Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent au prezentat ce de-al șaselea raport de monitorizare a mass-media în campania pentru alegerile prezidențiale 2016, care a cuprins perioada 29 octombrie – 5 noiembrie 2016. Raportul conține monitorizarea a 28 de instituții mass-media: 12 posturi TV, 12 portaluri online și patru ziare.

Raportul API relevă că Maia Sandu a fost defavorizată mai mult în materialele de la posturile TV, iar Igor Dodon a fost mai defavorizat în știrile apărute pe portalurile informative online.  

La cele 12 posturi TV monitorizate, Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, chiar dacă a apărut mai des pe ecran, iar Igor Dodon a fost concurentul cel mai favorizat din punctul de vedere al contextului aparițiilor. Acesta a apărut de 116 ori în lumină pozitivă și 80 de ori în lumină negativă. Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, apărând în lumină negativă în 146 de materiale și în lumină pozitivă în 103 materiale.

La posturile private cu acoperire națională - Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV -  a fost constatată reducerea evidentă a numărului de materiale cu caracter electoral direct sau indirect. Materialele care au vizat concurenții electorali rămași în cursă au pus-o în lumină negativă mai mult pe Maia Sandu, care a fost defavorizată în 44% din materialele de la Publika TV și în 26% din materialele de la Canal 2. La Prime TV și Canal 3 acest procentaj a fost mai mic – 16% și, respectiv, 19%.

Igor Dodon a fost reflectat mai mult în context neutru și pozitiv: 20% din materialele de la Publika, 26% de la Canal 2, 14% - de la Canal 3 și 13% de la Prime TV l-au favorizat pe candidatul PSRM.

Din 12 portaluri online monitorizare, candidatul Igor Dodon a fost prezentat de trei ori mai des în context negativ care l-a defavorizat decât în context pozitiv care l-a favorizat editorial (147 defavorizări vs 45 de favorizări). Candidata Maia Sandu a fost prezentată atât în context pozitiv, cât și negativ, predominând totuși cazurile de favorizare editorială (103 favorizări vs 66 defavorizări).

„Din păcate, CCA a avut un comportament anemic, ceea ce s-a răsfrânt şi asupra unor posturi de televiziune care și-au permis să utilizeze falsuri și denigrări. Ne-am așteptat ca CCA să intervină mai des și să aibă mai multe rapoarte pentru a influenţa în bine starea de lucruri din audiovizualul moldovenesc”, a declarat Petru Macovei, directorul executiv al API.

În total, potrivit raportului, Deschide.MD a realizat 81 de știri politice în perioada monitorizată. Potrivit API, Deschide.md a mediatizat evenimentele de campanie electorală relativ echilibrat, fără preferințe editoriale evidente. După anunțarea rezultatelor primului tur de scrutin, cei doi candidați favoriți au fost prezentați în contexte diferite, de cele mai multe ori neutru. Totodată, candidatul Igor Dodon a fost prezentat mai des în context negativ – șapte ori, versus o dată pozitiv.  Maia Sandu a fost prezentată de 4 ori pozitiv și de două ori negativ.

Instituţiile mass-media monitorizate:

Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV. 

Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md.