Lipsa planurilor de igienizare, sistemele de ventilare și canalizare necorespunzătoare, nerespectarea regulilor de dezinfectare, livrarea produselor alimentare fără un transport special, blocuri alimentare și utilaje învechite: acestea sunt doar câteva dintre încălcările depistate în majoritatea instituțiilor de învățământ preșcolar din municipiul Chișinău de către colaboratorii Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor (ANSA).

Solicitat de reporterul Deschide.MD, șeful Direcției municipale Chișinău pentru siguranța alimentelor, Roman Vengher, a declarat că problema cu alimentația copiilor a apărut încă în 2013, însă anumite instituții responsabile nu au întreprins nimic.

Încă în anul 2013 ANSA a avertizat asupra mai multor nereguli în acest domeniu. În 2014 a fost organizată o ședință cu participarea reprezentanților din Ministerul Educației, Agenția Achiziții Publice, la care noi am atras atenția asupra mecanismelor de desfășurare a licitațiilor. În raportul meu am vorbit despre pericole ce pot apărea cu agenții economici care sunt simpli intermediari și nu îşi asumă nicio responsabilitate pentru produsele livrate în instituțiile de învățământ preșcolar. Am atras atenția asupra politicii de stabilire a prețurilor. Licitațiile erau câștigate doar de agenții economici care erau gata să asigure produse alimentare la un preț de 17 lei/zi pentru un copil. Vă imaginați ce calitate aveau aceste produse, când copilul ia masa de patru ori pe zi? Instituțiile responsabile nu au întreprins careva măsuri, menționând că ar fi nevoie de modificare a legislației. Acum vedem la ce a dus acest lucru”, a spus el.

Vengher a anunțat că în urma controalelor efectuate de către reprezentanții ANSA au fost depistate nereguli în toate 149 de instituții preșcolare din Capitală, începând cu sistemul de organizare a achizițiilor. Totodată, probleme majore au fost identificate în majoritatea grădinițelor din Chișinău.

Dacă în cazul alimentației în instituțiile preuniversitare există anumite mecanisme de securizare, precum depozite cu produse alimentare, amplasate în fiecare sector din Chișinău, care filtrează produsele furnizate de agenții economici, atunci în cazul grădinițelor agenții economici livrează produsele alimentare direct la destinatar. Aici avem probleme majore. Dacă responsabilii din instituțiile preșcolare și depistau probleme - aceste cazuri erau mușamalizate. În ultimii 2-3 ani am fost informați doar despre câteva asemenea cazuri”, susține specialistul.

Vorbind despre nereguli depistate în cadrul blocurilor alimentare din grădinițe, Vengher a spus că au fost descoperite multe probleme la condițiile în care se păstrau și se preparau produsele alimentare.

Majoritatea blocurilor alimentare duc lipsa de echipament frigorific suficient, din acest motiv produsele alimentare - cum ar fi carnea, peștele - se păstrau într-o încăpere, ceea ce este categoric interzis. Mai mult ca atât, am avut cazuri când spaţiile de depozitare a materiei prime nu erau dotate cu termometre. Totodată, lipsea planul de igienizare, sistemele de ventilare și canalizare erau într-o stare nesatisfăcătoare, regulile de dezinfectare nu se respectau în mod corespunzător. O altă problemă depistată ține de modul în care produsele alimentare erau furnizate către instituțiile preșcolare. Produsele ușor alterabile erau adause cu transport special. Au fost depistate și cazuri când personalul din blocurile alimentare nu-și cunoștea responsabilitățile”, a spus Vengher.

Șeful Direcției municipale pentru siguranța alimentelor a declarat că despre rezultatele controalelor au fost informate Primăria și Direcţia generală educaţie, tineret şi sport (DGETS). Totuși, în livrarea produselor alimentare către instituții preșcolare cel mai important rol îi revine subdiviziunilor DGETS.

Ele sunt responsabile de organizarea licitațiilor. Ei decid care agenți economici pot să furnizeze produse către instituții preșcolare. Aici apar multe probleme, pentru că în unele cazuri licitațiile sunt câștigate de către companii și persoane dubioase”, a menționat Vengher.

Pe 24 noiembrie 2016, procurorii și ofițerii Anticorupție au anunțat reținerea a 17 funcționari publici și reprezentanți ai agenților economici în dosarul licitațiilor trucate cu produse alimentare la școlile și grădinițele din Capitală, în total fiind bănuite 23 de persoane.

Schema aplicată de ei funcţiona în felul următor: pentru semnarea contractelor de achiziţie, factorii de decizie ai direcţiilor se înţelegeau cu un grup de agenţi economici să majoreze preţurile ofertelor, astfel încât să fie desemnate câştigătoare ofertele mai scumpe. Sau, prin înţelegere prealabilă, la licitaţie participau mai mulţi operatori economici, cu diferite oferte de preţ, dar care aveau acelaşi fondator. Pentru favorizare, agenţii economici achitau funcţionarilor publici, lunar sau pentru fiecare licitaţie în parte, anumite sume de bani.

Ca urmare, 15 funcţionari din cadrul Primăriei au fost suspendaţi din funcţie. Printre ei se află și șefii subdiviziunilor sectoriale DGETS.