Mai bine de 100 de oameni – din totalul de 1069 de angajaţi ai Serviciului Vamal – au fost eliberaţi din funcţii, ca urmare a procedurii de atestare, demarată în cadrul instituţiei la 13 iunie. Atestarea a relevat şi o serie de vameşi foarte bine pregătiţi, ce urmează a fi avansaţi în funcţie şi în grad.

În vederea asigurării corectitudinii desfășurării procesului de atestare, în componența Comisiei au fost incluși reprezentanții Ministerului Finanțelor și ai Sindicatelor Serviciului Vamal. Deciziile finale ale Comisiei de atestare au fost adoptate în urma examinării criteriilor de eligibilitate stabilite în fișa de atestare: corespunderea cu cerințele pentru funcția exercitată, respectarea disciplinei de muncă, prestația în cadrul interviului.

Rezultatele atestării per sistem au relevat o pregătire insuficientă, în cazul mai multor colaboratori, determinată de cunoașterea superficială a legislației vamale în vigoare și a procedurilor specifice de lucru, precum și un nivel scăzut al competențelor profesionale.

Potrivit deciziei Comisiei de atestare, 10% din cei 1069 de angajați supuși atestării nu corespund funcției deținute. Ei au fost eliberați din serviciu. Totodată, ca urmare a atestării, au fost identificați și o serie de angajați care dispun de un nivel înalt de profesionalism, aceștia urmând a fi avansați în funcție și în grad.

În acest context, directorul general Vitalie Vrabie a declarat că procedura va fi efectuată sistematic, astfel încât promovările în funcție să fie justificate de performanțele înregistrate.

„Eficientizarea activității sistemului vamal poate fi obținută doar prin sporirea capacităților profesionale ale colaboratorilor, precum și prin promovarea integrității în rândul acestora”, a mai menționat Vitalie Vrabie.

Întreg procesul de atestare a fost monitorizat și de către Înaltul Consilier UE, Rosario de Blasio, care a apreciat procedura ca fiind una transparentă și obiectivă. Trimisul european a susţinut inițiativa conducerii instituției de a o organiza permanent.