Parlicov despre interconexiunea energetică: S-a mișcat carul dar trebuie accelerat
Foto: http://i0.1616.ro
Merge încet, dar merge, aceasta este reacția expertului IDIS Viitorul, Victor Parlicov, la anunțul făcut azi de ministrul Economiei Octavian Calmâc privind stadiul la care se află studiul de fezabilitate ce se referă la interconectarea energetică a Republicii Moldova cu România.
Fostul șef ANRE mai spune că în regiune sunt două țări cu exces de energie electrică care poate fi achiziționată la prețuri mici, fiind vorba despre Bulgaria și România.
„Merge încet studiul de fezabilitate, însă merge și el trebuie accelerat. Interconexiunile sunt imperative nu doar pentru ca Republica Moldova să achiziționeze energie ieftină dar și pentru securitatea energetică a țării. Din moment ce autoritățile de la Chișinău au intenții serioase referitor la acest subiect, în trei ani de zile ar trebui ca liniile interconectate să fie date în exploatare. În acest context, vreau să spun că autoritățile ar face bine dacă ar publica foaia de parcurs referitor la realizarea acestei interconexiuni și să vină cu termeni concreți la fiecare etapă”, a declarat pentru Deschide.MD Victor Parlicov.
Cât despre suma necesară pentru acest proiect anunțată de Calmâc astăzi, Parlicov spune că la construcția unei stații „back to back” sunt necesare cheltuieli mari iar suma anunțată azi este justificată.
„Întradevăr ce ține de contrucția stației „Back to Back” se vor lua decizii majore, iar această stație chiar necesită cheltuieli. Evident că sunt necesare investiții și sigur vor fi aceste investiții din afară țării, este un lucru evident pentru că Republica Moldova nu are capacitatea de a suporta asemea cheltuieli”, a adăugat expertul.
Amintim că astăzi în cadrul unei conferințe de presă organziată de co-președinții Comisiei interguvernamentale de colaborare economică între Republica Moldova și România, Octavian Calmâc a declarat că „Vis-a-vis de interconectarea Isaccea-Vulcănești, Vulcănești-Chișinău suntem la etapa de definitivare a studiului de fezabilitate, după care trebuie să identificăm sursa de finanțare pentru această linie de interconectare”.
Calmâc a mai precizat că sunt și diferite estimări referitor la costurile acestui proiect și anume că acestea ar junge la 200 de milioane de euro.