Tiraspolul va cere OSCE să intermedieze reluarea traficului feroviar de mărfuri prin Transnistria
Reprezentantul special al OSCE Wolf Dietrich Heim întreprinde astăzi o vizită la Tiraspol unde se va întâlni cu așa-numitul ministru al externelor Viatali Ignatiev. Autoritățile separatiste au anunțat că în cadrul acestei vizite se va pune problema privind reluarea transportului feroviar de mărfuri pe teritoriul transnistrean.
Pretinsul minister de externe al Transnistriei intenționează să obțină o nouă înțelegere privind transportul feroviar cu Chișinăul până la sfârșitul anului 2017.
Tiraspolul a transmis Chișinăului un acord privind traficul feroviar încă în anul 2016, dar, se plâng diplomații separatiști, partea moldovenească nu a făcut nimic pentru a adopta documentul propus. În acest sens, pretinsul minister de externe va cere partenerilor externi, inclusiv președinției austriece a OSCE să intermedieze chestiunea feroviară.
Amintim că, în vara anului 2016, Tiraspolul a învinuit Chișinăul și Kievul de o criză a carburanților în regiune, deși în benzinăriile din stânga Nistrului putea fi cumpărată atât benzină, cât și motorină. Partea transnistreană a acuzat Republica Moldova și Ucraina de instituirea unei adevărate blocade a carburanților prin nepermiterea trecerii cisternelor cu carburanți prin segmentul transnistrean al hotarului moldo-ucrainean. Problema a fost una artificială, deoarece importatorii de produse petroliere din stânga Nistrului au acces nelimitat la carburanții care se importă din România sau care tranzitează țara vecină.
În noiembrie 2016 Guvernul Republicii Moldova a permis tranzitul direct al produselor petroliere din Ucraina în Transnistria prin intermediul unui punct vamal moldovenesc. Tiraspolul consideră că decizia luată de Chișinău urmează să aibă un efect pozitiv asupra activității agenților economici din Transnistria, Ucraina și Republica Moldova, care suferă pierderi după ce Chișinăul a introdus în luna iulie noi restricții în domeniul transportului feroviar.
„Această decizie urmează să stabilizeze situația la întreprinderea „Căile Ferate ale Transnistriei”, se menționează în comunicatul celor de la externele de la Tiraspol.
„Există mecanismul privind principiile reluării plenare a circulației trenurilor prin regiunea transnistreană din 30 martie 2012. O perioadă, trenurile au circulat, inclusiv cele care transportau produse accizabile prin segmentul transnistrean. În august 2016, Ucraina a sistat introducerea produselor petroliere pe segmentul transnistrean. Respectiv, produsele petroliere au început a fi vămuite la Ocnița, după care erau duse în direcția Bender 2 sau Râbnița”, a declarat viceprim-ministrul pentru Reintegrare.
Bender 2 și Râbnița sunt punctele de trecere ce țin de Republica Moldova. De fapt, Bender 2 se află în localitatea Varnița, teritoriu controlat de Chișinău. Pe 29 iulie 2016, la Chișinău a avut loc ședința grupului de lucru pe transportul feroviar Ucraina – Republica Moldova. Kievul a sugerat să nu este împotriva ca Chișinăul să includă vama Bender 2 ca punct de destinație pentru produsele petroliere.
„Am elaborat proiectul de hotărâre care este în interesul agenților economici, deoarece scurtează din drumul pe care este transportată producția petrolieră, deci nu este necesar ca să se facă drumul de la Odesa la Ocniția, nordul Moldovei și înapoi la Bender”, a declarat Gheorghe Bălan.