Reforme made in Serviciul Vamal: angajat demis ca incompetent, dar reîncadrat după două luni
Reformele promise de directorul Serviciului Vamal, Vitalie Vrabie, în cadrul instituției pe care o conduce se pare că nu sunt întocmai îndeplinite. Chiar dacă atunci când a preluat conducerea vamei, Vrabie afirma că se vor face optimizări de personal în urma unei atestări, pentru a crea un efectiv profesionist și integru, Deschide.MD a aflat despre un caz în care un angajat al Serviciului Vamal a fost eliberat din funcție în urma atestării, iar, la două luni diferență, a fost reangajat într-o altă funcție.
În luna iunie șeful Serviciului Vamal anunța, printr-un comunicat de presă, că, potrivit deciziei Comisiei de atestare, „circa 15% din cei 184 de angajații aparatului central, supuși atestării în perioada 13 - 23 iunie nu corespund funcției deținute, aceștia urmând a fi eliberați din serviciu”. Vrabie a declarat, în aceeași perioadă, în timpul unei conferință de presă, că „a descoperit un sistem putred de corupție și ilegalități, dar şi că a crescut semnificativ numărul funcțiilor în aparatul central al instituției timp de 7 ani”.
În contextul acestor declarații, susținute cu tărie de șeful Serviciului Vamal, privind reformele din cadrul instituției, surse ale Deschide.MD ne-au comunicat despre vameşul Dumitru Maloi, care a activat în calitate de inspector în cadrul Secției investigații operative de la Direcția servicii operative, a fost eliberat din funcția deținută pe 1 iulie 2016 în baza ordinului nr. 711 - p din 01.07.2016. Maloi a fost demis după ce comisia de atestare i-a acordat calificativul de „necorespundere în funcția deținută".
Totuşi, se pare că reformele de la vamă devin „îngăduitoare" când e vorba de anumite persoane, pentru că, potrivit acelorași surse, Dumitru Maloi a fost reangajat după aproape două luni, în baza ordinului Nr. 934 - p din 22.08.2016 în cadrul Secției echipe mobile Centru.
În această ordine de idei, este inexplicabil faptul că un angajat care a fost examinat în baza a patru criterii: fișa de atestare, fișa de integritate, pregătirea profesională și capacitatea de operare cu sistemele informaționale din gestiunea autorității vamale, este demis în urma atestării pentru că „nu corespunde funcției” iar la diferență de câteva săptămâni este reangajat la vamă.
Redacția noastră a încercat să afle de la reprezentanții Serviciului Vamal o confirmare dar şi o explicaţie a acestei informație. La o diferență de 15 zile, timp în care, potrivit legislației, ar fi trebuit să primim un răspuns, Serviciul Vamal nu a comentat informațiile, dar nici nu le-a infirmat sau confirmat. Am încercat să-l contactăm telefonic și pe șeful Serviciului Vamal, Vitalie Vrabie, acesta însă nu a răspuns apelurilor noastre insistente.
În acest context amintim și despre faptul că, după ce-a de-a doua etapă de atestare a colaboratorilor săi, Serviciul Vamal anunța că 10% din vameșii atestați s-au dovedit că nu corespund funcției deținute.
„Ei au fost eliberați din serviciu. Totodată, ca urmare a atestării, au fost identificați și o serie de angajați care dispun de un nivel înalt de profesionalism, aceștia urmând a fi avansați în funcție și în grad”, se menționa în comunicatul instituției.
De precizat este și faptul că, potrivit regulamentului, atestarea angajaților vamali se efectuează, de regulă, o dată la doi ani sau cel puţin o dată la patru ani, procedură încălcată în mod flagrant pe parcursul unei perioade îndelungate, pentru că aceste atestări nu au avut loc. Serviciul Vamal menționa într-un comunicat, în luna mai, că, potrivit datelor deținute, circa 24% din angajați nu au fost niciodată supuși atestării, iar alți 49% au fost atestați doar o singură dată, la încadrarea în funcție.